×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

نحوه تشخیص پوکی استخوان و روش درمان آن

یکی از نگران کننده‌ترین خطراتی که سلامتی همه ما را تهدید می‌کند پوکی استخوان است. پوکی استخوان، که به آن استئوپروز نیز می‌گویند، بیماری‌ای است که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. این بیماری خطر شکستگی استخوان، به خصوص در لگن، ستون فقرات و مچ دست را افزایش می‌دهد. پوکی استخوان در زنان شایع‌تر است، اما در مردان نیز می‌تواند رخ دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات جامعی از نحوه تشخیص پوکی استخوان و چگونگی درمان آن بدست آورید در این محتوا همراه ما باشید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنیم.

چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم؟

قبل از این که به معرفی روش‌های تشخیص پوکی استخوان بپردازیم باید بگوییم که بهترین کار برای اینکه مطمئن شوید به این مشکل مبتلا هستید یا نه به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا به صورت کامل شما را معاینه کند.

اگر بخواهیم اطلاعات کلی برای آگاهی شما ارائه کنیم باید بگوییم پوکی استخوان در مراحل اولیه معمولاً هیچ علامتی ندارد، به همین دلیل تشخیص آن دشوار است.

آزمایش تراکم استخوان (DEXA) که رایج‌ترین آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان است. DEXA نوعی اشعه ایکس با دوز کم است که تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) را در لگن، ستون فقرات یا مچ دست اندازه‌گیری می‌کند.

بخوانید  راهکارهای تشخیص و درمان رفلاکس معده

BMD با مقایسه تراکم استخوان شما با تراکم استخوان افراد سالم در همان گروه سنی و جنسی، تعیین می‌شود. در نهایت بر اساس نتایج DEXA، پزشک شما می‌تواند سه وضعیت زیر را تشخیص دهد:

استخوان طبیعی: تراکم استخوان شما در محدوده طبیعی است.

استئوپنی: تراکم استخوان شما پایین‌تر از حد طبیعی است، اما به اندازه کافی برای تشخیص پوکی استخوان پایین نیست.

پوکی استخوان: تراکم استخوان شما به طور قابل توجهی پایین‌تر از حد طبیعی است و شما در معرض خطر شکستگی استخوان هستید.

انجام آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان

غیر از آزمایش تراکم استخوان (DEXA) در برخی موارد، ممکن است آزمایش‌های دیگری نیز برای کمک به تشخیص پوکی استخوان انجام شود، مانند:

آزمایش خون: این آزمایشات می‌توانند سطح هورمون‌ها و سایر مواد شیمیایی را در خون شما که ممکن است بر سلامت استخوان تأثیر بگذارند، بررسی کنند.

اشعه ایکس: اشعه ایکس می‌تواند شکستگی‌های استخوان، از جمله شکستگی‌های فشاری در ستون فقرات را نشان دهد.

CT اسکن CT :اسکن تصاویری با جزئیات بیشتر از استخوان‌ها و ستون فقرات شما ارائه می‌دهد.

بخوانید  آیا شکلات تلخ برای کبد چرب مضر است ؟

مهم است که با پزشک خود در مورد سابقه پزشکی و عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان صحبت کنید. پزشک می‌تواند به شما در تعیین خطر ابتلا به این بیماری و تجویز آزمایشات مناسب برای تشخیص پوکی استخوان کمک کند.

تشخیص زودهنگام پوکی استخوان مهم است، زیرا درمان می‌تواند به جلوگیری از شکستگی استخوان در آینده کمک کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، پزشک شما ممکن است از ابزارهای غربالگری دیگری نیز برای ارزیابی خطر ابتلا به پوکی استخوان استفاده کند، مانند:

ابزار ارزیابی خطر شکستگی(FRAX): این ابزار احتمال شکستگی استخوان را در ۱۰ سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

پیش‌بینی‌کننده(DXA): این ابزار نرخ از دست دادن استخوان را اندازه‌گیری می‌کند و به پیش‌بینی خطر شکستگی استخوان در آینده کمک می‌کند.

اگر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید، پزشک شما ممکن است به طور منظم آزمایش DEXA را برای نظارت بر تراکم استخوان شما تجویز کند.

علائم پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان در مراحل اولیه معمولاً هیچ علامتی ندارد. به همین دلیل به آن “بیماری خاموش” نیز می‌گویند. با این حال، با پیشرفت بیماری، ممکن است علائم زیر بروز کند:

بخوانید  روش صحیح مسواک زدن

شایع‌ترین علامت پوکی استخوان، شکستگی استخوان است. این شکستگی‌ها ممکن است در اثر زمین خوردن یا حتی ضربه‌های خفیف رخ دهد.

از دیگر علائم پوکی استخوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد کمر :این درد معمولاً در قسمت پایین کمر احساس می‌شود و ممکن است تیر کشنده باشد البته درد کمر یک عارضه کلی است و نمی‌توان صرفا برای درد کمر نتیجه از پوکی استخوان گرفت، اگر این مورد زیاد شما را اذیت می‌کند می‌توانید برای مطالعه بیشتر محتوای درمان کمر درد را مطالعه کنید.

  • کاهش قد :با از دست رفتن استخوان، ممکن است قد شما به تدریج کوتاه‌تر شود.

  • قوز کمر :به دلیل شکستگی یا فشرده شدن مهره‌ها در ستون فقرات، ممکن است قوز کمر پیدا کنید.

  • خم شدن ستون فقرات :ستون فقرات شما ممکن است به سمت جلو خم شود که به آن کیفوز می‌گویند.

  • تنگی نفس :فشرده شدن ریه‌ها توسط مهره‌های شکسته در ستون فقرات می‌تواند تنفس را دشوار کند.

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. پوکی استخوان یک بیماری جدی است، اما با درمان زودهنگام می‌توان آن را کنترل کرد و از شکستگی‌های استخوان در آینده جلوگیری کرد.

بخوانید  چگونه حساسیت دندان را از بین ببریم

علاوه بر علائم ذکر شده، برخی از افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنند:

  • ضعف عضلانی: از دست دادن استخوان می‌تواند منجر به ضعف عضلانی، به خصوص در پاها شود.

  • خستگی: پوکی استخوان می‌تواند باعث خستگی شود.

  • مشکل در خواب: درد کمر ناشی از پوکی استخوان می‌تواند خوابیدن را دشوار کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که همه افراد مبتلا به پوکی استخوان همه این علائم را تجربه نمی‌کنند. برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند تا زمانی که دچار شکستگی استخوان شوند.

درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان

اگر پس از مطالعه بخش‌های قبلی نتیجه گرفتید که مبتلا به پوکی استخوان هستید بهتر است با یک متخصص ارتوپدی درمان خود را شروع کنید، پوکی استخوان یک بیماری جدی است، اما با درمان مناسب می‌توان آن را کنترل کرد و از شکستگی‌های استخوان در آینده جلوگیری کرد. در ادامه مجموعه روش‌های درمان پوکی استخوان را برایتان بیان می‌کنیم.

بخوانید  بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل به بنگاه‌های رانتی و فاسد شده‌اند

۱- داروها:

  • بیس فسفونات‌ها: این داروها رایج‌ترین نوع دارو برای پوکی استخوان هستند. بیس فسفونات‌ها به کاهش از دست دادن استخوان و کمک به افزایش تراکم استخوان کمک می‌کنند.

  • Denosumab : این دارو با اتصال به RANKL ، پروتئینی که در تخریب استخوان نقش دارد، عمل می‌کند. Denosumab می‌تواند به کاهش از دست دادن استخوان و کمک به افزایش تراکم استخوان کمک کند.

  • :Teriparatide این دارو هورمونی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و به رشد استخوان کمک می‌کند. Teriparatide می‌تواند به افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان کمک کند.

  • :Raloxifene این دارو نوعی تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM) است .Raloxifene می‌تواند به افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان در زنان یائسه کمک کند.

۲- تغییرات در سبک زندگی:

  • ورزش منظم: ورزش‌های تحمل وزن، مانند پیاده‌روی و دویدن، برای استخوان‌ها مفید هستند.

    • حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در اکثر روزهای هفته را هدف قرار دهید.

    • اگر مبتدی هستید، به آرامی شروع کنید و به تدریج زمان و شدت تمرینات خود را افزایش دهید.

    • اگر پوکی استخوان دارید، مهم است که با پزشک خود در مورد انواع ورزش‌های ایمن برای شما صحبت کنید.

  • رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.

    • منابع خوب کلسیم عبارتند از: لبنیات، سبزیجات برگدار، غذاهای دریایی و غذاهای غنی شده با کلسیم.

    • منابع خوب ویتامین D عبارتند از: نور خورشید، ماهی‌های چرب، تخم مرغ و غذاهای غنی شده با ویتامین D.

    • اگر به اندازه کافی کلسیم یا ویتامین D از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشید.

  • ترک سیگار: سیگار کشیدن به سلامت استخوان آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

  • محدود کردن مصرف الکل: مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

بخوانید  چرا خروپف می کنیم؟ چگونه خروپف نکنیم؟

۳- جراحی:

  • در برخی موارد، ممکن است برای درمان پوکی استخوان نیاز به جراحی باشد.

  • جراحی معمولاً برای درمان شکستگی استخوان که در اثر پوکی استخوان رخ داده است، انجام می‌شود.

  • همچنین ممکن است از جراحی برای ترمیم مهره‌های شکسته در ستون فقرات استفاده شود.

۴- فیزیوتراپی:

  • فیزیوتراپی می‌تواند به شما در بهبود قدرت، تعادل و هماهنگی عضلاتتان کمک کند که می‌تواند به کاهش خطر سقوط و شکستگی استخوان کمک کند.

مهم است که با پزشک خود در مورد بهترین برنامه درمانی برای شما صحبت کنید. پزشک شما سابقه پزشکی، عوامل خطر و سبک زندگی شما را در نظر می‌گیرد و یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما را تجویز می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، ممکن است پزشک شما موارد زیر را نیز برای کمک به مدیریت پوکی استخوان توصیه کند:

  • مدیریت وزن: اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن می‌تواند به کاهش فشار روی استخوان‌ها و کاهش خطر شکستگی استخوان کمک کند.

  • محافظت در برابر سقوط: اقداماتی را برای ایمن‌تر کردن خانه و محیط خود در برابر سقوط انجام دهید، مانند نصب نرده‌ها و دستگیره‌ها و از بین بردن خطرات لغزش و زمین خوردن.

  • معاینات منظم: پزشک شما ممکن است به طور منظم آزمایش تراکم استخوان را برای نظارت بر تراکم استخوان شما و اطمینان از موثر بودن درمان انجام دهد.

بخوانید  بهترین داروی گیاهی برای درمان کبد چرب

انتخاب روش درمان یک کار تخصصی است و حتما نیازمند این است که به یک کلینیک ارتوپدی مانند کلینیک ارتوپدی خانه درد در تهران مراجعه کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان

اگر با مطالعه موارد قبلی نتیجه گرفتید به پوکی استخوان مبتلا نیستید اما می‌خواهید از وقوع آن جلوگیری کنید باید موارد پیشگیری از آن را بلد باشید، بهترین راه برای پیشگیری از پوکی استخوان، ایجاد سبک زندگی سالم در دوران کودکی و جوانی است. این شامل موارد زیر است:

۱٫ تغذیه سالم:

  • مصرف کافی کلسیم: کلسیم برای سلامت استخوان‌ها ضروری است. کودکان و نوجوانان به ۱۰۰۰-۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز و بزرگسالان به ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز نیاز دارند.

    • منابع خوب کلسیم عبارتند از: لبنیات، سبزیجات برگدار، غذاهای دریایی و غذاهای غنی شده با کلسیم.

  • مصرف کافی ویتامین D: ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم را جذب کند. کودکان و نوجوانان به ۴۰۰-۸۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین D در روز و بزرگسالان به ۶۰۰ IU در روز نیاز دارند.

    • منابع خوب ویتامین D عبارتند از: نور خورشید، ماهی‌های چرب، تخم مرغ و غذاهای غنی شده با ویتامین D.

    • اگر به اندازه کافی ویتامین D از نور خورشید دریافت نمی‌کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشید.

بخوانید  خدمات تزریق آمپول و سرم تراپی در منزل، آلفاطب

۲٫ ورزش منظم:

  • ورزش‌های تحمل وزن، مانند پیاده‌روی، دویدن و رقصیدن، برای استخوان‌ها مفید هستند.

    • حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در اکثر روزهای هفته را هدف قرار دهید.

    • اگر مبتدی هستید، به آرامی شروع کنید و به تدریج زمان و شدت تمرینات خود را افزایش دهید.

۳٫ حفظ وزن سالم:

  • اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن می‌تواند به کاهش فشار روی استخوان‌ها و کاهش خطر شکستگی استخوان کمک کند.

۴٫ اجتناب از سیگار کشیدن:

  • سیگار کشیدن به سلامت استخوان آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

۵٫ محدود کردن مصرف الکل:

  • مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

۶٫ اقدامات پیشگیرانه در دوران یائسگی:

  • زنان پس از یائسگی به سرعت تراکم استخوان را از دست می‌دهند.

    • با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین هورمون درمانی (HRT) یا سایر داروها برای کمک به حفظ تراکم استخوان صحبت کنید.

بخوانید  چطور معده خود را کوچک کنیم؟ 5 راهکار برای کوچک کردن معده

۷٫ غربالگری پوکی استخوان:

  • زنان ۶۵ ساله و بالاتر و مردان ۷۰ ساله و بالاتر باید برای پوکی استخوان غربالگری شوند.

    • آزمایش تراکم استخوان (DEXA) رایج‌ترین آزمایش برای تشخیص پوکی استخوان است.

با ایجاد این تغییرات در سبک زندگی، می‌توانید خطر ابتلا به پوکی استخوان را در آینده به طور قابل توجهی کاهش دهید.

علاوه بر موارد ذکر شده، موارد زیر نیز ممکن است به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند:

  • مصرف غذاهای سرشار از منیزیم و روی: این مواد معدنی برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند.

    • منابع خوب منیزیم عبارتند از: آجیل، دانه‌ها، سبزیجات برگدار و حبوبات.

    • منابع خوب روی عبارتند از: گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، آجیل و دانه‌ها.

  • جلوگیری از کمبود ویتامین K: ویتامین K به لخته شدن خون و سلامت استخوان کمک می‌کند.

    • منابع خوب ویتامین K عبارتند از: سبزیجات برگدار، کلم بروکلی، کلم پیچ و جگر گاو.

سخن پایانی

در این محتوا سعی کردیم به صورت جامع به شما توضیح دهیم چگونه می‌توان پوکی استخوان را تشخیص داد و در صورت مبتلا بودن به آن با چه روش‌هایی می‌توان آن را درمان کرد. اگر در معرض خطر این بیماری هستید توصیه می‌کنیم قبل از به وجود آمدن شکستگی در یکی از بخش‌های استخوانتان در پی درمان و رفع آن شوید، در غیر این صورت شکستگی برخی مناطق مهم ناشی از پوکی استخوان مانند لگن بسیار سخت خواهد بود و زندگیتان دچار اختلال بزرگی خواهد شد.

بخوانید  جراحی غده پاروتید و درمان سرطان غده پاروتید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد نحوه تشخیص پوکی استخوان و روش درمان آن