×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سن مناسب کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مهمترین و پرکاربردترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته است که امروزه در سراسر جهان از آن استفاده می شود. اما برای انجام کاشت ایمپلنت دندان چه سنی باید داشت؟ به طور کلی در پاسخ به این پرسش تکراری باید به موارد مختلفی اشاره نمود که در ادامه به مبحث سن مناسب کاشت ایمپلنت دندان نیز می پردازیم:

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، نوعی پایه تیتانیومی است که سازگار با سلول های دندان ها بوده و از آن برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. به جایگزینی دندان های از دست رفته با این نوع دندان های مصنوعی نیز، ایمپلنت دندان گفته می شود.

ایمپلنت امروزه به عنوان یکی از رایج ترین و پرکاربردترین روش های جایگزینی دندان به شمار می آید که درصد موفقیت آن بالا است، هرچند هزینه آن بالا است اما ماندگاری بسیار خوبی برای دریافت کنندگان دارد. ایمپلنت دندان از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از فیکسچر، اباتمنت و روکش ایمپلنت. می تواند پس از قرار دادن این دندان های مصنوعی، در طی حداقل دو جلسه، عملیات جایگزینی دندان های از دست رفته را انجام داده و عملیات روکش گذاری را انجام دهد.

بخوانید  آیا ایمپلنت دائمی است یا خیر؟

سن مناسب برای انجام ایمپلنت دندان

یکی از رایج ترین سوالاتی که در مورد روش ایمپلنت دندان مطرح می شود، سن مناسب برای انجام این عملیات است که در این قسمت می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. در واقع فاکتور سن زمانی تاثیرگذار است که ما وضعیت جسمانی فرد را ارزیابی کنیم.

معمولا افراد با سنین بالا، نسبت به کسانی که سن کمتری دارند، مشکلات بیشتری داشته و این مشکلات می تواند سبب نامناسب بودن آنها از جهت داشتن شرایط ایمپلنت ارزیابی شود. عملیات انجام ایمپلنت را می توان برای سنین بیشتر از ۱۸ سال توصیه نمود که علت آن را می توان رشد کامل استخوان های فک تا اواخر نوجوانی و اواسط دوره جوانی عنوان کرد.

امروزه متخصصین ایمپلنت دندان، عمل جایگزینی دندان ها را با این روش برای افراد زیر ۱۷ سال انجام نمی دهند. اما برای کسانی که سن بالاتر از ۱۸ سال دارند، شرایطی وجود دارد که بر طبق این شرایط، می توانند عملیات ایمپلنت دندان ها را انجام دهند.

بخوانید  ضد عفونی ایمپلنت ها چگونه انجام می شود؟

متخصص ایمپلنت دندان

شرایط لازم برای انجام ایمپلنت

می توان گفت، برای انجام ایمپلنت دندان ها، سه شرط مهم وجود دارد که عبارتند از:

۱- سالم بودن لثه ها:

در واقع لثه ها و استخوان فک، قسمت هایی هستند که وظیفه نگهداری از ایمپلنت دندان ها را داشته و مانع از عفونت و ورود باکتری به ریشه دندان ها می شود. برای آنکه ایمپلنت ها بتوانند تا سالیان سال در محل مورد نظر قرار گرفته و سالم باشند، لازم است لثه های سالمی داشته باشید. شکست ایمپلنت و یا لق شدن و … مشکلاتی است که ناشی از عدم رعایت ای شرط می باشد.

۲- کافی بودن بافت استخوانی در استخوان فک:

فیکسچر یا پایه ایمپلنت، قسمتی است که در دهان و استخوان فک قرار می گیرد و باید در بهترین حالت با استخوان فک جوش بخورد. وجود تراکم استخوانی مناسب که دندانپزشک باید آن را با انجام اسکن آزمایشگاهی تشخیص دهد، سبب پشتیبانی و ثبات ایمپلنت می شود.

بخوانید  علل و درمان دندان قروچه بزرگسالان در خواب

نگهداری و مراقبت از دندان ها: پس از نصب، مهمترین نکاتی که باید به آنها توجه شود، اهمیت به سلامت دندان ها و لثه ها است که با مسواک زدن و نخ دندان روزانه انجام می شود.

بهترین سن برای ایمپلنت؟ (سن مناسب کاشت ایمپلنت دندان)

نکته دیگری که باید برای تعیین بهترین سن برای کاشت ایمپلنت دندان در نظر گرفت، آن است که ۴ دسته از افراد نباید این عمل را برای جایگزینی دندان های خود انتخاب کنند:

افراد زیر ۱۸ سال که هنوز رشد استخوانی دارند.

زنان حامله زیرا انجام ای عمل نیاز به اسکن توسط اشعه ایکس داشته و برای زن باردار و بچه او مناسب نیست.

افراد سیگاری و الکلی که سلامت دندان های آنها نامناسب است.

بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند هموفیلی، دیابت و بیماری بافت همبند.

در کل می توان گفت، پس از آنکه فرد از نظر رشد استخوانی به یک سن معقول برسد (که معمولا بالای هجده سال است)، می تواند کاندید ایمپلنت باشد اما در این رنج سنی، افرادی که شرایط بیان شده را داشته باشند، می توانند اقدام به انجام جایگزینی دندان های خود نمایند.

بخوانید  کشیدن دندان عقل بدون جراحی

جمع بندی

در یک جمع بندی باید گفت ایمپلنت دنـدان ها یکی از بهترین روش های جایگزینی دندان از دست رفته است که امروزه از آن بسیار استفاده می شود. اما این عمل نیز مانند دیگر عمل های جراحی و دندانپزشکی، شامل یکسری شرایط و نکاتی است که باید فرد واجد شرایط آنها را داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد سن مناسب کاشت ایمپلنت دندان