×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان

اثر قهوه بر تغییر رنگ دندان یکی از سوالات مهمِ اغلب مراجعین و بیماران به  دندانپزشکان زیبایی است. تغییر رنگ لمینت دندان یکی از دلایل اصلی نارضایتی بیماران است. این در حالیست که یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش میزان کیفیت لمنیت دندان نیز، ثبات رنگ آن‌ها در طول زمان است. به همین دلیل متخصصین دندانپزشکی که به دنبال جلب رضایت بیماران و مراجعین هستند، سعی دارند با ارائه‌ی خدمات با کیفیت با توجه به هزینه لمینت دندانی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

در بسیاری از موارد با مراجعه‌ی مجدد بیمار به کلینیک، متخصص دندانپزشکی قادر نیست لمینت‌هایی را که تغییر رنگ داده‌اند، بازسازی و ترمیم کند. بنابراین تنها راهکار، تعویض لمینت است که هزینه‌ی زیادی را نیز برای بیمار به دنبال دارد. به همین دلیل برای بسیاری از بیماران جای سوال دارد که آیا مصرف قهوه بر روی رنگ لمینت تاثیرگذار است؟ و آیا مصرف این دمنوش به مرور زمان باعث کدرشدن روکش‌های دندان می‌شود؟ در ادامه سعی داریم به این موضوع بپردازیم.

دلایل تغییر رنگ لمینت‌های دندان و اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان

لمینت‌های دندان به طور طبیعی با گذشت زمان دچار تغییر رنگ خفیف می‌شوند. در حالت عادی میزان تغییر رنگ آن‌ها به گونه‌ایست که با چشم قابل مشاهده نیست و تاثیر زیادی بر روی زیبایی دندان و چهره ندارد. حتی در مواردی تغییر رنگ لمینت باعث می‌شود تا روکش‌ها از حالت تصنعی خارج و به دندان طبیعی نزدیک‌تر شوند. اما زمانی که رنگ این روکش‌ها بیش از حد شود و زیبایی دندان و چهره را تحت تاثیر قرار دهد، باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد.

اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان
یکی از دلایل تغییر رنگ لمینت‌های دندان به عوامل داخلی از جمله ساختار و جنس این روکش‌ها باز می‌گردد. اگر جنس لمینت‌ها از مواد درجه‌ی دو و نامرغوب باشد، طبیعی است که بعد از مدتی رنگ آن‌ها خود به خود تغییر می‌کند. حتی اگر شما قهوه‌خور هم نباشد، بعد از مدتی متوجه تغییر رنگ روکش‌های دندان‌ خود می‌شوید.
اما یکی دیگر از دلایل مهم‌تر تغییر رنگِ روکش‌های لمینتی را باید در تغذیه‌ی فرد و یا ایدیوپاتیک جستجو کرد. در واقع عادات تغذیه‌ی بیماران در تغییر رنگ لمینت تأثیر زیادی دارد. به طوری که حتی اگر این روکش‌ها از جنس مرغوب و باکیفیت نیز باشند، اما فرد در مصرف موادغذایی رنگی مثل آب‌میوه، نوشابه، چای و یا برخی از داروها زیاده‌روی کند، بعد از مدتی با دندان‌های تیره‌رنگ روبه‌رو می‌شود. در این بین قهوه نیز یکی از نوشیدنی‌هایی است که بر روی رنگ لمینت دندان تاثیر می‌گذارد.

قهوه چطور باعث تغییر رنگ لمینت دندان می‌شود؟

مصرف قهوه باعث آرامش روحی و رفع خستگی می‌شود. اما زمانی که در مصرف این دمنوش زیاده‌روی می‌شود، روکش دندان‌ها را بدرنگ و تیره می‌کند. اگر بلافاصله بعد از مصرف قهوه از دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین استفاده و یا سیگار روشن کنید، مطمئناً تاثیر منفی قهوه بیشتر می‌شود. وجود ذرات ریز رنگی در قهوه بر روی لمینت‌ها رسوب می‌کنند و بعد از گذشت مدتی رنگ روکش‌ها را تغییر می‌دهند.
در طی یک آزمایش که بر روی روکش‌های لمینت انجام شد، نمونه‌های از بهترین روکش‌های لمینتی ابتدا به مدت ۷۲ ساعت در درون آب مقطر و سپس به مدت ۷۲ ساعت در محلول قهوه قرار گرفت. رنگ‌سنجی روکش‌ها بعد از بیرون آوردن روکش‌ها از آب مقطر و سپس از قهوه، توسط دستگاه اسپکتروفتومتر به طور جداگانه‌ای انجام شد. نتایج این آزمایش نشان داد که قرار گرفتن روکش‌های لمینت در درون آب مقطر، هیچ تاثیری بر روی رنگ آن‌ها ندارد.
اما به محض خارج کردن لمینت‌ها از قهوه مشخص شد که این روکش‌ها به میزان قابل مشاهده‌ای، تغییر رنگ داشته‌اند. البته میزان تغییر رنگ لمینت‌ها با توجه به کیفیت و جنس آن‌ها تفاوت زیادی با هم داشت. لمینت‌های نانوفیلد یکی از جدیدترین روکش‌های مرغوب و حاوی ذرات میکرومتر هستند. به دلیل این‌که این نوع روکش‌ها دارای ذرات کوچک‌شده‌ای هستند، مقاومت بیشتری در برابر قهوه دارند و احتمال رسوب رنگ‌دانه‌های قهوه در آن‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. البته بیشتر دندانپزشکان برای دندان‌های قدامی از لمینت‌های نانوفیلد استفاده می‌کند. زیرا نسبت به سایر لمینت‌ها قیمت بالاتری دارند.

مراقبت از لمینت برای جلوگیری از تغییر رنگ

یون‌های رنگی قهوه بر روی هر سطحی که قرار بگیرند، به راحتی جذب آن می‌شوند. با مصرف یک بار قهوه شاید متوجه تغییر رنگ نشوید، اما وقتی برای مدت طولانی و در طی روز چندین بار قهوه مصرف می‌کنید، متوجه رنگ تیره‌ی لمینت‌های دندان می‌شوید. به همین دلیل لازم است تا توصیه‌های زیر را برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌های خود به کار ببندید:
  1.  به جای مصرف بیش از حد قهوه، به روزی یک بار نوشیدن این دمنوش اکتفا کنید.
  2.  بعد از مصرف قهوه دندان‌ها را بشویید.
  3.  مصرف روزانه‌ی آب کافی باعث افزایش ترشح بیشتر بزاق دهان می‌شود که کار شستسوی لمینت‌های دندان را انجام می‌دهند.
  4. اگر مجبور به استفاده از قهوه هستید، بعد از آن دخانیات (سیگار و قلیان) مصرف نکنید. زیرا تاثیر منفی قهوه بر روی رنگ دندان را دو چندان می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد اثر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان