×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

علت سیاه شدن زبان نوزاد چیست؟

سیاه شدن زبان نوزاد یکی از مشکلاتی است که ممکن است به دلیل مصرف قطره آهن یا خوراکی های خاص اتفاق بیفتد. قطره آهن، ممکن است باعث رسوب رنگدانه ها بر روی زبان و دندان نوزاد شود و به علت این رسوبات، زبان نوزاد سیاه می شود. همچنین، مصرف برخی خوراکی ها مانند توت سیاه، آلوچه و لواشک نیز می تواند عامل سیاه شدن زبان باشد. علاوه بر این، مصرف قطره آهن و بازی با اسباب بازی های بی کیفیت نیز می تواند به علت سیاه شدن زبان نوزاد باشد. در این مقاله، ما به بررسی علت سیاه شدن زبان نوزاد و راه های پیشگیری و درمان آن می پردازیم.

علت سیاه شدن زبان نوزاد به دلیل مصرف قطره آهن

علت سیاه شدن زبان نوزاد به دلیل مصرف قطره آهن

تاثیر قطره آهن بر رسوب رنگدانه‌ها بر روی زبان و دندان نوزاد

قطره آهن با تماس با زبان می‌تواند پرزهای روی زبان را از بین ببرد و باعث سیاه شدن آن شود. این تغییر رنگ معمولا موقتی است و پس از شستشوی دهان به‌طور کامل برطرف می‌شود. اما اگر زبان سیاه و لکه‌دار است و پس از گذشت زمان ناپایدار باقی می‌ماند، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و علت این تغییر رنگ را شناسایی کرد.

بخوانید  لکه خون در چشم نوزاد تازه متولد شده نشانه چیست ؟

پیوند میان قطره آهن و سیاه شدن زبان نوزاد

مصرف قطره آهن یکی از مشکلاتی است که ممکن است در نوزادانی که از این قطره استفاده می‌کنند، رخ دهد. برخی داروها نیز می‌توانند باعث سیاه شدن زبان شوند، به عنوان مثال بیسموت ساب سالیسیلات و داروهای حاوی آن. بنابراین، در صورت بروز این مشکل باید با پزشک مشورت کرد تا بهترین راه حل برای رفع آن را پیدا کنیم.

راه‌حل‌های پیشگیری از این مشکل

از راه حل‌های پیشگیری از این مشکل می‌توان به استفاده از قطره چکان به جای قطره ریختن مستقیما روی زبان، نوشیدن آب بعد از مصرف قطره آهن و رعایت موارد بهداشتی اشاره کرد. همچنین، پاک کردن زبان بعد از مصرف قطره آهن با دستمال مرطوب، مسواک زدن دقیق قبل از مصرف قطره آهن و مراجعه منظم به دندانپزشک می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

غذاهای حاوی آهن

  • از غذاهای حاوی آهن مانند گوشت قرمز، سبزیجات و میوه‌های حاوی ویتامین C استفاده کنید.
  • این کار می‌تواند نیاز آهن نوزادان از طریق مصرف مواد غذایی برطرف شود و نیاز به قطره آهن کاهش یابد.
بخوانید  رابطه ی کم تحرکی و چاقی کودکان

علائم مرتبط با سیاه شدن زبان

سیاه شدن زبان نوزاد و کودکان ممکن است ناشی از مصرف خوراکی‌هایی با رنگ‌های مصنوعی و قطره آهن باشد. علاوه بر این، علائمی مانند تهوع، استفراغ، کاهش یا افزایش بی‌دلیل اشتها، عفونت قارچی حفره دهان و علائم بروز بیماری‌های مجرای گوارشی نیز ممکن است همراه با سیاه شدن زبان نوزاد و کودکان باشند. در نتیجه، برای شناسایی دقیق مشکلات مرتبط با این تغییر رنگ، بهتر است به پزشک اطفال مراجعه کرده و مشکلات را مورد بررسی قرار داد.

مصرف برخی خوراکی‌ها و عوامل دیگر موجب سیاه شدن زبان نوزاد می‌شود

اثرات مصرف توت سیاه، آلوچه و لواشک بر روی زبان نوزاد

اثرات مصرف توت سیاه، آلوچه و لواشک بر روی زبان نوزاد

مصرف برخی خوراکی‌ها مانند توت سیاه، آلوچه و لواشک می‌تواند باعث سیاه شدن زبان نوزاد شود. این تغییرات معمولا پس از شستشوی دهان و زبان بهبود می‌یابد، اما اگر این وضعیت برای مدت طولانی ادامه داشته و با علائم دیگر همراه باشد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرد تا علت دقیق این موضوع را بررسی کند و درمان مناسبی را تجویز کند.

بخوانید  شربت مترونیدازول کودکان برای چیست؟

تاثیر بازی با اسباب بازی‌های بی‌کیفیت بر روی سیاه شدن زبان نوزاد

علاوه بر خوراکی ها، بازی با اسباب بازی‌های بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث سیاه شدن زبان نوزاد شود. جوهر خودکار، لوازم آرایش تزئینی و دیگر اشیائ ممکن است زبان را سیاه کنند. این وضعیت معمولا موقتی بوده و پس از مدتی زبان به حالت عادی برمی گردد. اما اگر سیاهی زبان برای مدت طولانی ادامه داشته و با علائم دیگر همراه باشد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرد تا علت این موضوع را بررسی کند و درمان مناسبی را تجویز کند.

عفونت قارچی حفره دهان و بیماری‌های مجرای گوارشی به عنوان عوامل دیگر سیاه شدن زبان نوزاد

عفونت قارچی حفره دهان و بیماری‌های مجرای گوارشی به عنوان عوامل دیگر سیاه شدن زبان نوزاد

تاثیر عفونت قارچی حفره دهان بر روی زبان نوزاد

عفونت قارچی حفره دهان می‌تواند یکی از عوامل اصلی سیاه شدن زبان نوزاد باشد. این عارضه ممکن است باعث ایجاد پلاک سیاه روی زبان شود و به علائمی مانند تغییرات در وضعیت عمومی کودک، احساس درد در دهان و پلاک سیاه منجر شود. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مشاوره با پزشک متخصص اطفال الزامی است.

بخوانید  پرستار کودک میخوام ؟ پرستار سلام

بیماری‌های مجرای گوارشی و سیاه شدن زبان نوزاد

بیماری‌های مجرای گوارشی نیز می‌توانند به عنوان دلیلی برای سیاه شدن زبان نوزاد ایفا کنند. در صورت بروز این عارضه، بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورت کرده و علت دقیق آن را شناسایی کرد. همچنین، مصرف قطره آهن و برخی داروها نیز ممکن است به‌طور موقتی باعث سیاه شدن زبان شود که با قطع مصرف داروها و مشاوره با پزشک، می‌توان این مشکل را حل کرد.

نتیجه گیری

با توجه به تاثیر مصرف قطره آهن بر رسوب رنگدانه‌ها بر روی زبان و دندان نوزاد، این مصرف می‌تواند باعث سیاه شدن زبان نوزاد شود. همچنین، مصرف برخی خوراکی‌ها و عوامل دیگر نیز ممکن است به‌طور موقتی باعث سیاه شدن زبان شود. عفونت قارچی حفره دهان نیز یکی از عوامل اصلی سیاه شدن زبان نوزاد است. این تغییرات معمولا پس از شستشوی دهان و زبان بهبود می‌یابد، اما در صورت ادامه وضعیت و علائم دیگر، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرد تا علت دقیق این موضوع را بررسی کند و درمان مناسبی را تجویز کند. از اینرو، در صورت مشاهده سیاه شدن زبان نوزاد، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کرده و درمان لازم را انجام داد.

بخوانید  طرز تهیه سوپ برای نوزاد ۸ ماهه

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد علت سیاه شدن زبان نوزاد چیست؟