×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فلوراید تراپی ساده‌ترین راه برای داشتن دندان‌هایی سالم و قوی

فلوراید تراپی یکی از روش‌های پیشگیری از تسویه حساب‌های دندانی است که با استفاده از فلوراید، به بهبود وضعیت دندان‌ها کمک می‌کند. فلوراید، یک عنصر شیمیایی است که در طبیعت به صورت آزاد یا در ترکیب با دیگر عناصر یافت می‌شود. فلوراید به عنوان یک ماده مهم در بهبود وضعیت دندان‌ها شناخته شده است و بسیاری از محصولات دندان‌پزشکی مانند خمیر دندان، محلول‌های آب دهان و روش‌های دیگر مانند فلوراید تراپی، از فلوراید استفاده می‌کنند.

در فلوراید تراپی، فلوراید به صورت محلول، ژل یا لاک مستقیما روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد و با تمرین مرتب، به بهبود وضعیت دندان و کاهش خطر بروز تسویه حساب‌های دندانی کمک می‌کند. فلوراید علاوه بر این که به بهبود ساختار دندان‌ها کمک می‌کند، با تقویت لایه اولیه دندان (انامل) نیز کمک می‌کند. این لایه، مانع از تخریب دندان‌ها توسط اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌ها می‌شود.

با توجه به اینکه فلوراید تراپی به عنوان یک روش پیشگیری از تسویه حساب‌های دندانی از خطرات کمتری نسبت به روش‌های دیگر برخوردار است، بهتر است از این روش به عنوان یک ابزار پیشگیری موثر برای بهبود وضعیت دندان‌ها استفاده کرد. در هر صورت، بهتر است قبل از شروع هرگونه روش پیشگیری و درمانی، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

افزایش سیستم دفاعی مینای دندان با استفاده از فلوراید تراپی

برای کمک به این سیستم دفاعی یعنی مینای دندان، راه های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه است اما راه دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از فلوراید است. فلوراید یک ماده معدنی است که در بسیاری از غذاها مانند چای، آب، غذاهای دریایی، انواع سبزی و… وجود دارد. این ماده در ساختار برخی بافت‌های بدن انسان مانند استخوان‌ها و دندان‌ها تجمع می‌یابد. ماده ای که کمابیش نام آن را در تبلیغات انواع خمیر دندان ها شنیده ایم و از آن به عنوان عاملی برای کمک به استحکام مینای دندان نام می برند و مانع از پوسیدگی دندان ها می شود.

مینای دندان یک پوشش سخت و نفوذ ناپذیر است که بر روی دندان قرار دارد و از پوسیدگی و خرابی دندان جلوگیری می کند.

بخوانید  زایلیتول چیست و چه آدامس هایی حاوی زایلیتول هستند؟

فلوراید تراپی دندان
در این میان بزاق دهان هم به حفظ و میکروب زدایی از مینای دندان کمک می کند اما گاه فرد با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و استفاده از مواد غذایی نامناسب همچون نوشابه و غیره، موجبات ازدیاد باکتری ها در دهان را فراهم می کند و به آرامی و به مرور زمان مینای دندان آسیب می بیند و این سیستم دفاعی از بین می رود.

همچنین بخوانید: هزینه فلوراید تراپی

جذب طبیعی یا موضعی فلوراید چگونه است؟

همانطور که گفتیم فلوراید به صورت طبیعی در مواد غذایی وجود دارد اما از مسیر معده-روده‌ای داخل خون سپس در استخوان‌ها و دندان‌ها انباشته یا از طریق کلیه دفع می‌شود و شاید تاثیری که قابل انتظار است را نداشته باشد. اما در فلوراید تراپی، فلوراید صرفا به صورت موضعی برای دندان استفاده می شود و تاثیرات مستقیم و بیشتری دارد.

روش انجام فلوراید تراپی

فلوراید تراپی در منزل نیز امکان پذیر است. انجام فلوراید تراپی با استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید بالا به صورت هفتگی امکان پذیر است. خمیر دندان‌های حاوی فلوراید نیز بسیار در امر فلوراید تراپی در منزل موثر واقع شده و استفاده از این نوع خمیر دندان به صورت مدوام و یک بار در روز در پیشگیری از پوسیدگی بسیار اثر گذار است.

بخوانید  جوش شیرین برای دندان ها چه تاثیری دارد ؟

دهان شویه حاوی فلوراید

این کار در مطب دندان‌پزشکی با انواع مختلف فلوراید که می‌تواند به‌صورت ژل، کف یا موادی به نام «وارنیش» باشد، انجام می‌گیرد. این مواد را دندان‌پزشک روی دندان‌ها می‌زند. معمولا ژل‌ها و کف‌ها با وسایل مخصوص داخل دهان قرار داده می‌شوند و ۴ دقیقه باید داخل دهان باقی بمانند ولی وارنیش‌ها با وسایلی مانند قلم مو صرفا روی دندان‌ها زده می‌شوند. انجام این کار نیازی به بی‌حسی دندان‌پزشکی ندارد و برای کودک دردناک نیست. اغلب فلورایدها با طعم‌های مختلفی که برای کودک آزار‌دهنده نباشد، ساخته می‌شوند. انتخاب نوع روش فلورایدتراپی طبق صلاحدید دندان‌پزشک است.

مراحل مراقبت پس از فلورایدتراپی

پس از انجام فلوراید تراپی، مراقبت از دندان‌ها بسیار مهم است تا از بهترین نتیجه ممکن برخوردار شوید. در ادامه، مراحل مراقبت پس از فلوراید تراپی را شرح می‌دهیم:

شست شوی کامل بعد از فلوراید تراپی

فلورارید تراپی کودکان معمولا ۵دقیقه طول می کشد و بعد آن کودکان باید تمامی آب دهان خود را خارج کنند.به همین دلیل کودکان پایین سه سال بهتر است این عمل را انجام ندهد.

بخوانید  چند روز بعد از کشیدن دندان میتوان دندان مصنوعی گذاشت

نخوردن غذا بعد از فوراید تراپی

فلوراید تراپی در کودکان باید توسط بهترین دندانپزشک انجام شود و باید حواستان باشد تا بعد از انجام فلوراید تراپی به مدت ۲ تا ۴ ساعت چیزی میل نشود.

پس از فلورایدتراپی خوردن آب ممنوع

معمولا نباید بعد از فلوراید تراپی تا چند ساعت آب نوشید مگر اینکه شرایط فرق کند و دندانپزشک شما اجازه بدهد که آب بنوشید.

پس از فلورایدتراپی  غذا های نرم بخورید

برای اینکه فلوراید تراپی ماندگاری بیشتری داشته باشد، خوردن غذاها نرم بیشتر توصیه می شود.

۲۴ساعت اولیه بعد از فلوراید تراپی نقش مهمی در موفقیت آمیز بودن این فرایند دارد.

فلوراید تراپی؛ هدیه‌ای ساده و کارآمد برای حفظ لبخند سالم کودکان

فلوراید تراپی برای همه ی کودکان حتی آنان که مشکلی از نظر پوسیدگی دندان ندارند توصیه می شود زیرا به سبب سن کم، توجه کافی به بهداشت دهان و دندان ندارند و با این شیوه می توان بسیاری از نگرانی ها برای از بین رفتن دندان ها را کاهش داد.

بخوانید  هزینه های دندانپزشکی زیبایی در سال ۱۴۰۲

فلورایدتراپی کودکان

آیا فلورایدتراپی فقط برای کودکان استفاده می شود؟

خیر، فلورایدتراپی برای بزرگسالان نیز اثرات مثبتی دارد، زیرا فلوراید نه‌ تنها در پیشگیری از ضایعه جدید پوسیدگی روی دندان موثر است، بلکه در توقف یا حداقل کند کردن روند پیشروی ضایعات پوسیدگی فعال اولیه روی سطح دندان نقش مهمی دارد.

همچنین بخوانید:فلوراید تراپی کودکان

فلوراید تراپی کودکان؛ مزایا، مضررات و راهنمای مصرف

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد فلوراید تراپی ساده‌ترین راه برای داشتن دندان‌هایی سالم و قوی