×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آیا ژنتیک بر موفقیت ایمپلنت تاثیر می گذارد؟

ارتباط میان ژنتیک و ایمپلنت به گونه ای است که با تحلیل بافت استخوان فک احتمال موفقیت ایمپلنت پایین می آید.

امروزه برای کاشت دندان بجای استفاده از دندان های مصنوعی موقت و متحرک از روش های بهتری به صورت دائمی استفاده می کنند. یکی از این روش ها برای کاشت دندان به صورت دائمی ایمپلنت دندان است. برای ایمپلنت دندان ها بافت و استحکام استخوان ها فک بسیار مهم است زیرا پایه های ایمپلنت به این استخوان ها جوش و پیوند م خورند. یکی از علت هایی که باعث تحلیل استخوان های فک می شود، ژنتیک است و با تحلیل استخوان های فک احتمال شکست ایمپلنت افزایش می یابد. پس می توان گفت که ژنتیک و ایمپلنت با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. برای آگاهی بیشتر تاثیر ژنتیک بر ایمپلنت این متن را مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان

هر فردی ممکن است به دلایل مختلف یک یا چند دندان خود را از دست بدهد و به دنبال راهی برای جایگزین کردن دندان های خو به صورت دائمی باشد. یکی از بهترین روش ها برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ایمپلنت دندان است. در این روش طی یک جراحی، میله های ایمپلنت را درون لثه و استخوان های فک قرار می دهند. پس از گذشت ۴ تا ۶ ماه زمانی که استخوان فک و میله ایمپلنت با یکدیگر جوش و پیوند خوردند، تاج های چینی را بر روی این میله ها قرار می دهند. اگر از ظاهر میله های ایمپلنت خجالت می کشید می توانید از ایمپلنت فوری و یک روزه استفاده کنید تا زمانی که تاج های اصلی را بر روی میله های ایمپلنت قرار دهند. اما این نکته قابل ذکر است که استفاده از ایمپلنت های یک روزه باید توسط پزشک تایید شود و هزینه ی بیشتری نسبت به ایمپلنت دندان دارد. اما ژنتیک به چه میزان بر موفقیت ایمپلنت موثر است؟ آیا ژنتیک و ایمپلنت با یکدیگر در ارتباط هستند؟

بخوانید  گیاه بوقناق چیست

 

ارتباط میان ژنتیک و ایمپلنت به چه صورت است؟

در برخی از موارد، ابتلای فرد به بیماری های ژنتیکی باعث تحلیل بافت استخوان های فک می شود که در این صورت برای انجام ایمپلنت دندان باید جراحی های دیگر مانند پیوند استخوان و لثه انجام گیرد تا ایمپلنت های دندانی دچار مشکل نشوند. برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، بیماری های ژنتیکی، پوکی استخوان یا استئوپروزیس، دیابت، هپاتیت، بیماری های لثه ای، اشعه درمانی، شیمی درمانی، بیماری هایی که سیستم ایمنی را کاهش میدهند مانند ایدز، بیماری هایی که در آنها نیاز به پیوند استخوان است. اگر دچار هر کدام از این بیماری ها هستند قبل از انجام ایمپلنت دندان با خود مشورت کنید و از بیماری خود او را مطلع سازید.

 

چگونه می توان ارتباط میان ژنتیک و ایمپلنت را متوجه شد؟

اگر در خانواده و اقوام افرادی هستند که به بیماری های ژنتیکی مبتلا هستند، بهتر است قبل از انجام ایمپلنت دندان یک آزمایش ژنتیک انجام دهید. برخی از افراد به علت مشکلات ژنتیکی به سندروم های مختلف مبتلا هستند که ممکن است به بافت استخوان های فک آسیب برساند و باعث تحلیل رفتن استخوان های فک شود. دندانپزشک قبل از انجام لمینت و ایمپلنت دندان، بافت های استخوان فک و لثه را بررسی می کند تا از موفقیت ایمپلنت دندان مطمئن شود. در صورتی که بافت لثه و استخوان مناسب نباشد، ابتدا پیوند لثه و استخوان فک را انجام می دهد. امکان موفق نبودن و خراب شدن ایمپلنت ۵ درصد است و تنها به مشکلات ژنتیکی مرتبط نمی شود گاهی ممکن است دلایل دیگر باعث خرابی ایمپلنت شوند. همانطور که ژنتیک و ایمپلنت به یکدیگر مرتبط هستند، در صورت رعایت نکردن سایر عواملی که نام می بریم، ایمپلنت موفق نخواهد بود.

بخوانید  مراقبت پس از فلورایدتراپی

عوامل تاثیرگذار در موفق نبودن ایمپلنت

برخی از عوامل دیگر مانند ژنتیک و ایمپلنت، با موفقیت ایمپلنت ارتباط دارند و باعث خراب شدن ایمپلنت می شوند:

  • بیماری های خود ایمنی مانند: دیابت نوع ۱، لوپوس، بیماری های مزمن با زخم دهان و…
  • عدم خونرسانی مناسب به بافت لثه
  • مصرف داروهایی خاص که استفاده از آنها توسط پزشک تایید نمی شود.
  • عدم رعایت کردن بهداشت دهان و دندان
  • عفونت ایمپلنت
  • فشار بیش از حد به ایمپلنت
  • پس زدن ایمپلنت توسط بدن به عنوان یک جسم بیگانه
  • واکنش های آلرژیک
  • آسیب رسیدن به بافت لثه
  • استفاده از دخانیات
  • کاشت نادرست ایمپلنت توسط افراد بی تجربه

علائم نشان دهنده خراب شدن ایمپلنت

ارتباط میان ژنتیک و ایمپلنت و سایر عوامل را برای شما توضیح دادیم اکنون علائم خراب شدن ایمپلنت را برای شما می گویم که در صورت مشاهده هر کدام به دندانپزشک مراجعه کنید.

  1. احساس درد و ناراحتی شدید
  2. لق شدن ایمپلنت
  3. التهاب لثه ها
  4. تحلیل رفته لثه اطراف ایمپلنت
  5. مشکل داشتن و احساس درد در هنگام جویدن
بخوانید  تاثیر ویتامین D بر ایمپلنت دندان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد آیا ژنتیک بر موفقیت ایمپلنت تاثیر می گذارد؟