×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ترمیم لمینت دندان

ترمیم دندان از روش های زیباسازی و در بعضی موارد درمانی برای دندان ها است که می تواند برای اصلاح دندان های شکسته، بد رنگ و یا دندان هایی که فرم نامناسبی دارند استفاده شود. ترمیم لمینت دندان در دو حالت سرامیکی و کامپوزیتی انجام می شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. این روش می تواند برای ایجاد یک طرح لبخند زیبا بسیار مناسب باشد.

روش ترمیم لمینت دندان

لمینت دندان یکی از روش های زیباسازی دندان ها است که می تواند برای کمک به پنهان کردن یا اصلاح آسیب دندان ها استفاده گردد. از جمله مشکلاتی که با کمک این روش درمانی حل می شود، می توان به مشکلاتی مانند شکستگی، لکه ها، شکاف دندان ها و … اشاره نمود.

لمینت های دندان، موادی هستند که بر روی دندان ها نصب می شوند و هدف از نصب آنها، بهبود ظاهر دندان های فرد می باشد.در طی فرایند لمینت دندان ها، معمولاً مقدار کمی مینای دندان را که همان پوشش خارجی نازک محافظ دندان است، از بین می برد تا لمینت ها را روی آن نصب کند. ذکر این نکته لازم است که به همین دلیل ، هنگامی که دندانپزشک لمینت ها را قرار می دهد، فرد نمی تواند آنها را بردارد یا نوع دیگری را برای قرار دادن روی دندان ها پس از نصب لمینت انتخاب کند.

بخوانید  دندان مصنوعی ثابت بهتر است یا متحرک

چرا باید ترمیم لمینت دندان را انجام دهیم؟

همانطور که گفتیم، روش ترمیم لمینت دندان می تواند هم به عنوان یک روش درمانی مانند ایمپلنت و هم به عنوان یک روش زیبایی در نظر گرفته شود که بیشتر جنبه زیباسازی در این نوع عمل پزشکی مطرح است. در مورد چرایی استفاده باید گفت این روش ترمیم لمینت دندان، ممکن است برای افرادی که می خواهند در طولانی مدت برای رفع نگرانی های آرایشی و بهداشتی – به ویژه افرادی که نمی توانند از سایر درمان های دندانپزشکی مانند سفید کردن دندان ، بریس یا ریتینر استفاده کنند ، مفید باشد.

همچنین اگر فردی مشکلاتی از قبیل موارد زیر را دارد، می تواند از ترمیم لمینت دندان برای اصلاح فرم دندان های خود استفاده کند:

– وجود لکه ها و تغییر رنگی که در دندان ها مشاهده می شود

– وجود شکستگی یا فرم نامناسب دندان ها که باید با یک پوشش (لمینت) کاور شود.

بخوانید  کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود

– دندان هایی که دچار زوال شده اند و تقریبا از بین رفته اند.

– دندان هایی که دچار کجروی در فرم آنها شده اند.

– دندان هایی که دارای شکاف بین دندانی هستند.

روش ترمیم دندان

انواع روش های لمینت

در مورد انواع روش های لمینت دندان می توان گفت، لمینت در دو نوع وجود دارد: پرسلن که به سرامیکی معروف است و کامپوزیتی.

۱- روکش های پرسلن یا سرامیکی:

روکش های پرسلن، کلاهک نازک و محکمی دارند که دندانپزشک می تواند آن را روی قسمت های بالایی و کناری دندان قرار دهد. برای اتصال این نوع لمینت ها، دندانپزشک قبل از قرار دادن آنها، مقداری مینای دندان را از روی دندان خارج می کند. روکش های سرامیکی همرنگ دندان های طبیعی هستند، و می توان از رنگ های سفیدتر آنها برای ایجاد یک طرح لبخند جذاب استفاده نمود.

۲- روکش های کامپوزیت:

روکش های کامپوزیتی معمولا قیمت کمتری نسبت به روکش سرامیکی دارند و نیاز به حذف مینای دندان برای نصب آنها نیز کمتر است. گاهی اوقات ، ممکن است دندانپزشک مجبور نباشد قبل از قرار دادن روکش کامپوزیت ، مینا را از بین ببرد. همچنین باید گفت در صورت شکستن یا خرابی، روکش های کامپوزیت معمولاً راحت تر از روکش های سرامیکی قابل جایگزینی هستند.

بخوانید  روش و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

روش درمان ترمیم لمینت دندان ها

نحوه انجام لمینت دندان به نوع روکش فرد بستگی دارد:

– در لمینت های سرامیکی برای قرار دادن این نوع روکش ها، دندانپزشک ابتدا مقداری مینای دندان ها را برداشته تا قالبی برای دندان طراحی کند. پس از انجام بررسی های اولیه، آنها قالب را به آزمایشگاهی می فرستند که روکش های سفالی سفارشی را درست می کند. دندانپزشک در این مرحله ممکن است روکشهای موقتی روی دندانها بگذارد.

– در مرحله بعدی، دندانپزشک آزمایش می کند که آیا روکش ها از نظر رنگ، اندازه و ابعاد مناسب هستند و در صورت لزوم ، تنظیماتی را انجام می دهند. سپس ، دندانپزشک روکش ها را به دندان ها متصل می کند.

– روش درمان در لمینت های کامپوزیتی بدین شرح است که برای قرار دادن این روکش ها، دندانپزشک با تمیز کردن ، تغییر شکل و آماده سازی دندان شروع می کند. بعد از آماده سازی دندان ها ، آنها مواد کامپوزیتی را می چسبانند و یک فرم به آن می دهند ، رنگ را طوری تنظیم می کنند که روکش ها در دهان فرد طبیعی به نظر برسند.

بخوانید  لمینت دندان بدون تراش دندان

– سپس ، دندانپزشک از نور برای خشک و سخت شدن مواد کامپوزیت استفاده خواهد کرد. هنگامی که روکش ها سفت شد ، دندانپزشک آنها را صاف و صیقل می دهد به طوری که دندان های متصل شده واقعی به نظر می رسند.

نکات و روش های مراقبت از دندان بعد از لمینت

در مورد نکاتی که باید بعد از عمل لمینت گذاری دندان ها به آن توجه داشته باشید، می توان گفت:

  • بهتر است بعد از چند مدت یک ویزیت با دندانپزشک برای بررسی وضعیت دندان ها داشته باشید.
  • از آنجا که ممکن است روکش های لمینت لکه دار شوند، بهتر است از مصرف چای، قهوه و …. اجتناب گردد.
  • انجام اعمالی مانند گاز گرفتن، ساییدن دندان ها، باز کردن وسیله های مختلف با دندان و … نباید انجام شود.
  • اگر مشکلی برای لمینت ها وجود دارد، لازم است پیش از دستکاری، به دندانپزشک مراجعه شود.
  • این روکش ها می توانند تا ۱۰ سال عمر مفیدی داشته باشند که بستگی به مراقبت های فرد دارد.
بخوانید  بررسی جامع کامپوزیت ، لمینت و ایمپلنت دندان

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد ترمیم لمینت دندان