×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

پر کردن کم کردن و بستن فاصله بین دندان ها چگونه است ؟

وجود فاصله بین دندان ها یکی از مسائلی است که اغلب افراد بابت جلوه نه چندان زیبای دندان های خود دلگیر و ناراحت به نظر می رسند. از همین رو ما قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص انواع روش‌های بستن فاصله بین دندان ها با شما خوانندگان عزیز و محترم به اشتراک بگذاریم؛ همراه ما باشید.

علل مختلف ایجاد فاصله بین دندان ها

معمولا از همان دوران کودکی و به محض رویش دندان های شیری، شکاف هایی بین دندانها ایجاد می شود که به تدریج با گذشت زمان در اثر بزرگ شدن استخوان فک این فاصله ایجاد شده کمتر می گردد. اما برخی از عادت های نادرست افراد در این سنین نظیر مکیدن انگشت شست سبب ایجاد فاصله بین دندان های بالایی می گردد. همچنین فشار بیش از حد زبان بر قسمت پشتی دندانها باعث جابجایی آن ها به سمت جلو و یا کج شدن دندانها می گردد. این مشکل در افراد بزرگسال به دلیل عدم تناسب و همخوانی قوس فک با اندازه دندان اتفاق افتاده و به هنگام ریختن دندان های شیری ممکن است که با تغییر سایز دندان های دائمی و ایجاد فاصله بین دندان‌ها مواجه شویم. همچنین یکی دیگر از علل ایجاد فاصله میان دندان ها را می‌توان بروز تومور یا عفونت های لثه ای دانست. دقت داشته باشید که در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع این مشکل علاوه بر ظاهر نامطلوب به هنگام لبخند زدن ممکن است که در اثر گیر کردن غذا بین دندان‌ها شرایط پوسیدگی دندان‌ها وخیم‌تر شود.

بخوانید  بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

آشنایی با روش‌های پر کردن فاصله بین دندان ها

آیا از فاصله‌ی زیاد بین دندان‌های خود ناراضی هستید؟ با روش‌های بستن فاصله بین دندان ها در دندانپزشکی زیبایی به راحتی می‌توان این فاصله را از بین برد. اگر فاصله‌ی بین دو دندان به نحوی باشد که بتوان به راحتی نخ دندان را از لابه‌لای دو دندان رد کرد، فاصله دو دندان طبیعی است. اما وقتی که این فاصله از ضخامت نخ دندان بیشتر شده و گاهی به چند میلیمتر می‌رسد، نمای زیبایی ندارد.

اگر فرم دندان‌های شما به نحوی است که دندان‌ها فاصله زیادی با هم دارند، می‌توان با کمک بهترین زیبایی از روش‌های بستن فاصله بین دندان ها استفاده کرد. روش‌های زیادی برای بستن فاصله بین دندان ها وجود دارد که عبارتند از:

ارتودنسی دندان‌ها

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای بستن فاصله بین دندان ها استفاده از روش ارتودنسی است. در این روش ریشه‌ی دندان‌ها به جایگاه مناسب خود هدایت می‌شوند. در مواردی که فاصله‌ی بین دو دندان بیش از ۲ میلی‌متر باشد، پر کردن دندان با کامپوزیت یا باندینگ، فاصله را از بین نمی‌برد. زیرا دندان‌ها بیش از حد پهن می‌شوند که ظاهر زیبایی ندارد.

بخوانید  راهنمای کامل برای طرز تهیه ژل ابرو با استفاده از کتیرا

اما در روش ارتودنسی فاصله‌ی زیاد بین دندان‌ها با هدایت دندان‌ها به راحتی حل می‌شود. البته این فاصله نباید به اندازه‌ی یک دندان کامل باشد. ارتودنسی یک درمان همیشگی برای بستن فاصله بین دندان هاست. وقتی در این روش فاصله از بین می‌رود، امکان بازگشت آن غیرممکن است.

بریج دندانی

یکی دیگر از روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده از پروتز دندان است. این روش حالت نمادین و ظاهری دارد. به طوری که یک روکش در قسمت فضای خالی قرار می‌گیرد. این روکش هیچ پایه‌ای ندارد. برای استفاده از بریج باید دو دندان اطراف فضای خالی روکش شوند. روکش این دو دندان به یک روکش برای قسمت خالی، متصل می شود. یعنی برای این روش از سه روکش به هم چسبیده استفاده می‌شود.
وقتی دندانپزشک خوب در تهران  روکش‌های دو دندان را روی آن‌ها قرار می‌دهد، روکش وسط در قسمت فضای خالی قرار می‌گیرد. آنچه باعث استقامت این روکش می‌شود، روکش چپ و راست است که بر روی دندان‌های مجاور قرار گرفته است. اگر چه بریج دندان می‌تواند برای مدتی فضای خالی بین دو دندان را پر کند، اما به دلیل نداشتن پایه، استقامت زیادی ندارد. بریج دندانی به مراقبت زیادی نیاز دارد.

بخوانید  طول عمر روکش دندان

روش باندینگ

اگر فاصله بین دو دندان به اندازه‌ی ۲ میلیمتر یا کمتر باشد، با استفاده از باندینگ کمپوزیت می‌توان آن را درمان کرد. این روش برای کسانی که دندان‌های باریک یا کوچک دارند، مناسب است. زیرا با باندینگ کردن، دندان‌ها بزرگتر می‌شوند. اگر دندان طبیعی پهن و بزرگ باشد، این روش نتیجه‌ی جالبی ندارد.
دندانپزشک برای قرار دادن باندینگ کامپوزیت روی دندان ابتدا سطح دندان را با کمک یک محلول اسیدی مخصوص زبر می‌‌کند. سپس این محلول را شسته و باندینگ را روی سطح دندان می‌چسباند. در انتها برای اینکه دندان ترمیم شده از نظر اندازه با سایر دندان‌ها متناسب باشد، قسمت نوک دندان صیقل داده می‌شود.

ایمپلنت یا کاشت دندان

یکی از روش‌های ایمن اصلاح طرح لبخند برای بستن فاصله بین دندان ها ایمپلنت یا کاشت دندان است. این روش برای کسانی مناسب است که یک دندان خود را از دست داده‌اند و اکنون بین دندان‌ها فاصله ایجاد شده است. در این روش یک پیچ تیتانیومی در لثه قرار می‌گیرد. برای فک بالا بعد از گذشت ۵ ماه و برای فک پایین بعد از ۳ ماه این پیچ با استخوان فک پیوند می‌خورد. در طی این مدت نباید هیچ ضربه‌ای به این پیچ وارد شود. بعد از مقاوم شدن کامل پیچ، قسمت تاج روی آن قرار می‌گیرد.

بخوانید  ۵ علت اصلی زرد شدن دندان ها کدامند؟

روش های اصلاح طرح لبخند

پلاک نگهدارنده یا ریتینر

پلاک نگهدارنده یا ریتینر یکی دیگر از روش‌‌های بستن فاصله بین دندان‌هاست. از این روش می‌توان برای بیمارانی استفاده کرد که در گذشته یک بار فاصله‌ی بین دندان‌‌های خود را درمان کرده‌اند. اما مجدداً فاصله‌ی بین دندان‌ها به حالت قبل برگشته است. در این روش، در مدت یک یا دو هفته دندان‌ها‌ به سمت فضای خالی حرکت می‌کنند. این روش زمانی قابل استفاده است که فاصله‌ی بین دندان‌ها کمتر از ۲ میلیمتر باشد.

استفاده از پروتزهای متحرک

یکی دیگر از روش‌‌های بستن فاصله بین دندان ها که توسط دندانپزشک خوب در تهران،استفاده از پروتز دندان متحرک است. این روش زمانی مناسب است که بیمار یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد. دندانپزشک با بررسی فضای خالی، برای او پروتزهای متحرک تهیه می‌کند. این پروتزها همانند دندان‌‌های طبیعی بر روی لثه قرار می‌گیرند. در اصطلاح عامیانه به پروتزهای متحرک «دندان مصنوعی» هم گفته می‌شود که به صورت تکی برای یک یا چند دندان کاربرد دارند و می توانند فضای خالی بین دندان ها را پر می‌کنند.

بخوانید  روکش دندان پایه فلزی

روکش کردن دندان

یکی دیگر از روش‌‌های رایج برای بستن فاصله بین دندان ها با توجه پایین بودن هزینه دندانی استفاده از روش روکش کردن است. در این روش از روکش‌‌های ونیر، سرامیکی یا کمپوزیتی استفاده می‌شود. این روش زمانی استفاده می‌شود که دندان‌ها از نظر ظاهری شکل زیبایی نداشته باشند. از طرفی بین دندان ها فاصله‌ای به اندازه‌ی ۲ میلیمتر ایجاد شده باشد. با قرار دادن روکش بر روی دندان‌ها این فاصله از بین می‌رود. از سوی دیگر دندان‌‌های آسیب‌دیده نیز ترمیم می‌شوند.
پیشنهاد می شود به منظور اقدام به روش های درمانی و زیبایی مانند ساخت دندان های مصنوعی بر پایه ایمپلنت و لمینت به دندانپزشک متخصص در این حوزه مراجعه نموده و درمان خود را در مراکز معتبر، شناخته شده و قابل اعتماد آغاز، اجرا و پیگیری نمایید.

بررسی بیشتر انواع روش‌های بستن فاصله بین دندان ها

مراجعه به دندانپزشکی و انتخاب یک روش مناسب برای از بین بردن فاصله بین دندان ها در همان مراحل آغازین که فاصله زیاد نشده بسیار حائز اهمیت است و باید هر چه زودتر برای درمان مشکلات پیش زمینه خود از قبیل تومور و بیماریهای لثه ای اقدام کرد. در این بخش به چند شیوه متداول که دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی با توجه به نوع مشکل فرد بکار می گیرند؛ اشاره خواهیم کرد :

بخوانید  آسیب به عصب توسط ایمپلنت

روش باندینگ دندان

در این شیوه متخصص ارتودنسی از یک ماده صمغ مانند که همرنگ دندان‌های فرد بوده برای پر کردن فاصله میان دندانهای شخص استفاده می کند. به این ترتیب که بعد از چسباندن این ماده به کناره های دندان فرد آن را تراش داده به گونه ای که فاصله میان دو دندان را به اندازه کشیدن نخ دندان حفظ شود. بهتر است که نحوه صحیح مراقبت از دندانها را بعد از انجام این کار از دکتر جویا شده و مصرف دهانشویه و دو بار مسواک زدن در طول روز را بعد از خوردن وعده های غذایی فراموش نکنید. همچنین مراجعه مرتب به مطب دندانپزشکی برای معاینه دندان ها را به تعویق نیندازید و از شکستن اجسام سخت نظیر آجیل، یخ، باز کردن درب نوشابه و .. با دندان های خود پرهیز کنید.

بستن فاصله دندان به وسیله ارتودنسی

یکی از قدیمی ترین و در عین حال متداول ترین شیوه های درمانی که در پرکردن فضای خالی بین دندانها به کار گرفته می شود، ارتودنسی می باشد. در واقع متخصص ارتودنسی بعد از ارزیابی وضعیت دندان های فرد و بر حسب میزان فاصله موجود بین دندان او با نصب باندهایی بر روی دندانهای شخص؛ آنها را وادار می کند که به تدریج و با گذشت زمان در جای درست خود قرار گیرند و این فاصله از بین برود.

بخوانید  ایمپلنت فوری دندان یا fresh socket

از جمله روشهای مورد استفاده برای ارتودنسی میتوان به ارتودنسی با سیم و براکت، سرامیکی، متحرک و نامرئی، لینگوال اشاره کرد که انتخاب هر یک از این روشها بر حسب وضعیت دندانهای هر شخص صورت گرفته و برای مشاهده نتایج اثر بخش و دائمی آن باید کمی صبر کرد.

استفاده از روکش برای از میان بردن فاصله دندان‌ها

روکش یکی از ساده ترین شیوه های دندانپزشکی برای بستن فاصله میان دندان‌ها به شمار آمده که و بر حسب نوع جنس آن و مراقبت صحیح شخص از دندان هایش دائمی و ماندگار است. در حقیقت این شیوه علاوه بر ایجاد یک ظاهری طبیعی برای دندان های ترمیم شده به راحتی فاصله بین دندان ها را نیز پر می کند. روکش دندان باید از نظر رنگ و سایز با دندانهای شخص بیمار مطابقت داشته باشد و معمولا از این شیوه برای ایمپلنت، لمینت یا استحکام دیواره های دندان بعد از عصب کشی استفاده می کنند. روکش مورد استفاده برای ایمپلنت همان پروتز دندان مصنوعی است که در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شده و از جوش خوردن فیکسچر یا همان ریشه مصنوعی ایمپلنت بر روی آن نصب می گردد. روکش هایی که برای لمینت نیز بکار گرفته می شود با هدف بهبود ظاهر دندان های شخص و رفع نواقص ظاهری آن به کار گرفته می شود و گزینه ای مناسب برای حل این مشکل نیز به شمار می آید.

بخوانید  تفاوت ایمپلنت و بریج دندان

نظرات در مورد پر کردن کم کردن و بستن فاصله بین دندان ها چگونه است ؟