×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

روش حفظ دندان سالم

امروزه داشتن دندان های سالم و نگهداری دندان سالم یکی از مهم ترین دغدغه های مردم در سر تا سر جهان می باشد که سبب شده است حرفه‌ی دندانپزشکی درآمد بسیار بالایی در جامعه داشته باشد، در این مطلب به بررسی عوامل ایجاد پوسیدگی در دندان ها و راهکار های مقابله با این پوسیدگی و به طور کلی چگونگی مراقبت از سلامت دندان ها و نگهداری دندان سالم می پردازیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چگونه دندان‌های سالمی داشته باشیم؟

روش حفظ دندان سالم و درخشان، آرزوی بسیاری از افراد است. دندان‌ها نقش مهمی در زیبایی ظاهری و داشتن لبخند هالیوودی دارند و هر گونه آسیب آن‌ها، منجر به اختلال در زیبایی چهره خواهد شد. با این حال زیبایی تنها بخشی از وظایف دندان‌های سالم است. دندان‌های ناسالم، مشکلات متعددی را به وجود می‌آورند. درد در ناحیه تخریب شده، عفونت، تحلیل لثه و مشکلاتی در هضم و جویدن غذا از جمله مواردی است که دندان‌های ناسالم برای فرد بیمار به همراه خواهند داشت.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه با کمترین هزینه دندان‌های سالمی داشته باشیم؟ برای این کار با مراجعه به بهترین می توانید از خدماتی همچون ایمپلنت و بهره ببرید.

بخوانید  باورهای غلط در مورد لمینت دندان

 

اهمیت حفظ سلامتی دندان ها در کودکی

مراقبت از دندان کودکان

بسیاری از افراد بزرگ‌سال، دچار پوسیدگی‌های دندانی هستند و به دنبال چگونگی آشنایی با روش حفظ دندان سالم می باشند برای این‌که دندان‌های سالمی داشته باشیم، باید از کودکی به فکر پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی باشیم. رعایت بهداشت دهان و آموزش مراقبت از دندان‌ها باید از سنین کودکی انجام گیرد.

هنگامی‌که دندان‌های دائمی کودکتان می‌روید، به دندانپزشک خوب مراجعه کنید تا در صورتی که فیشورسیلانت و تکنیک‌های دیگر درمانی نیاز بود، فوراً انجام گیرد. اگر در کودکی مراقب دندان‌هایتان نبوده‌اید، از این پس به فکر سلامتی آن‌ها باشید.

طرز صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید

بهترین روش حفظ دندان سالم، تمیز کردن آن‌ها با مسواک است. از قدیم‌الایام مسواک زدن رایج بوده است اما متأسفانه نحوه صحیح مسواک زدن آموزش داده نشده است. مسواکی که فقط به صورت سطحی زده می‌شود و تنها چند دندان محدود را پاک‌سازی می‌کند، نمی‌تواند تضمین‌کننده سلامت دندان‌هایتان باشد. هر روز مقدار زیادی پلاکت توسط باکتری‌های دهان تولید می‌شود. پلاکت‌ها به سطح مینای دندان می‌چسبند و شروع به تخریب آن می‌کنند.

بخوانید  طول عمر لمینت دندان

با مسواک زدن، بخش مهمی از پلاکت‌ها را از دندان جدا خواهیم کرد. پس نحوه صحیح مسواک زدن، تأثیر چشمگیری در داشتن دندان‌های سالم خواهد داشت.

 

  1. در ابتدا باید مسواک مناسبی انتخاب کنید. مسواکی که نرم باشد و در وسط آن برجستگی‌هایی وجود داشته باشد تا به قسمت‌های عمیق دندان‌ها برسد.
  2. مدت زمان مسواک زدن، حداقل دو دقیقه است. اگر این مدت زمان برای شما زیاد است، می‌توانید یک آهنگ دو دقیقه‌ای را پخش کنید و همراه با گوش دادن موسیقی، مسواک بزنید. بدین ترتیب متوجه گذشت زمان نخواهید شد.
  3. در روز دو بار مسواک بزنید. هر بار بعد از وعده غذایی مسواک زدن پیشنهاد می‌شود.
  4. زاویه مسواک با دندان باید ۴۵ درجه باشد. سعی کنید به آرامی مسواک بزنید و بخشی از مسواک را روی لثه‌ها بکشید. حواستان باشد، مسواک زدن در هر شرایطی باید با آرامش انجام گیرد تا علاوه بر تمیزی دندان‌ها، از آسیب دیدن لثه‌ها پیشگیری کند.
  5. تصور کنید که قرار است تمام دندان‌های خود را نقاشی کنید. بدین ترتیب باید رنگ به قسمت‌های پشتی دندان هم برسد. مسواک زدن پشت دندان‌هایتان را فراموش نکنید. این یک ترفند خوب برای مسواک زدن صحیح است. وانمود کنید که دندان‌هایتان را نقاشی می‌کنید و تمام سطح آن را با قلم‌مو مسواک، پوشش دهید.
بخوانید  ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

 

ضرورت استفاده از نخ دندان

مسواک نمی‌تواند مابین دندان‌ها را تمیز کند. بیشتر پوسیدگی‌های دندانی، در بین دو دندان رخ می‌دهد چرا که این مکان، محلی برای تجمع باکتری‌ها و پلاکت‌ها است. نخ دندان‌ها حاوی فلوراید، علاوه بر این‌که مواد به جای مانده در میان دندان‌ها را خارج می‌سازند، باکتری‌های بین‌دندانی را از بین می‌برد. بعد از هر وعده غذایی دندان‌هایتان را نخ بکشید.

نحوه صحیح استفاده از نخ دندان

چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم

تغذیه مناسب و متوازن یکی از عوامل کلیدی در حفظ سلامت دندان‌ها است. برای داشتن دندان‌های سالم، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. مصرف مواد غذایی سالم: شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب است. این مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به قوت و سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند.
  2. مصرف کمتر شکر و آب‌نبات: شکر و آب‌نبات می‌توانند تغذیه برای باکتری‌های دهانی فراهم کنند و به تولید اسیدهای ضار برای دندان‌ها منجر شوند. به جای آنها، می‌توانید به شکرهای طبیعی مانند میوه‌ها و مواد شیرین کننده‌های طبیعی مانند استویا یا زعفرانی استفاده کنید.
  3. مصرف کافئین و نیکوتین محدود: مصرف موادی مانند قهوه و سیگار می‌تواند به زرد شدن دندان‌ها، تسوس و بوی نامطبوع دهان منجر شود. تلاش کنید این مواد را محدود کنید یا از آنها کاملاً خودداری کنید.
  4. نگهداری بهداشت دهانی منظم: مشتمل بر شستشوی دندان‌ها دو بار در روز با مسواک نرم و مراقبت از لثه‌ها با استفاده از نخ‌دندان و آب‌دهان دارویی است. این عملیات به جلوگیری از تراکم پلاک و تشکیل تسوس کمک می‌کند.
  5. مصرف آب برای آب‌دهی دندان‌ها: آبکشی دندان‌ها با آب پس از هر وعده غذایی می‌تواند اسیدهای را از دندان‌ها بشوید و روند تسوس را کاهش دهد.

به طور کلی، تغذیه مناسب، مصرف محدود مواد شیرین کننده و نگهداری بهداشت دهانی منظم می‌تواند به حفظ دندان‌های سالم و پیشگیری از مشکلات دندانی کمک کند. همچنین، برای حفظ بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندان‌پزشک برای بررسی‌های دوره‌ای و تمیزی دندان

تاثیر نوشیدن آب زیاد در حفظ بهداشت دهان ودندان

خشکی دهان یکی دیگر از دلایل پوسیدگی‌های دندانی است. برای این‌که دندان‌های سالمی داشته باشیم، باید بزاق کافی در دهان ترشح شود. بزاق یک عامل دفاعی مهم در برابر باکتری‌های دهانی است. اگر به خشکی دهان مبتلا هستید، بهتر است روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا محیط دهان خود را مرطوب سازید.

اهمیت تغذیه مناسب در حفظ سلامت دندان

خوردن میوه، سبزیجات و لبنیات، باعث استحکام دندان‌ها می‌شود. در وعده صبحانه بهتر است از پنیر و گردو استفاده کنید. خوردن تنقلات چسبنده به دندان را کنار بگذارید. مواد غذایی چرب و فست فودها نیز در پوسیدگی دندان‌ها نقش مهمی دارند. اگر از این مواد غذایی استفاده می‌کنید، حتماً سی دقیقه بعد از صرف آن‌ها، مسواک بزنید تا دندان‌های سالمی داشته باشید.

بخوانید  کشیدن چند دندان با هم

نقش غذاهای قندی و نشاسته ای در پوسیدگی دندان ها

غذاهای قندی و نشاسته ای سبب ایجاد یک حالت اسیدی در دهان شما می شوند که نقش مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان ها و آسیب به مینای دندان دارد، علاوه بر این مواد غذایی بسیاری از انواع آب میوه های مصنوعی، نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار نیز به دلیل داشتن حالت اسیدی می توانند به سلامت دندان های شما صدمه بزنند؛ از اینرو برای نگهداری دندان سالم می بایست از این گونه خوراکی ها و مواد غذایی تا حد امکان دوری کنید.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها با مواد قندی چه کنیم

در هنگام خوردن غذا بدن شما بیشترین مقدار بزاق دهان را ترشح می کند که نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان ها دارد، بنابراین اگر مواد غذایی شیرین و قندی و خوراکی های نشاسته ای یا نوشیدنی های گازدار دلخواه خود را همراه با غذا میل کنید احتمال آسیب رسیدن به مینای دندان ها بسیار کاهش می یابد؛ به طور کلی می توان گفت که رژیم غذایی هر فرد نقش بسیار زیادی در سلامت دهان و نگهداری دندان سالم او دارد.

بخوانید  انتخاب بهترین رنگ روکش دندان

نقش بزاق دهان در نگهداری دندان سالم

همان طور که گفتیم، ترشح بزاق دهان می تواند نقش تعیین کننده ای در سلامت دهان و دندان های شما داشته باشد و از پوسیده شدن دندان های شما جلوگیری کند؛ اما عوامل مختلفی می تواند ترشح بزاق را در دهان شما کاهش دهد به عنوان مثال مصرف مواد مخدر و بعضی از داروها و حتی برخی مواد غذایی سبب کاهش ترشح بزاق در دهان می شود که می توانید در این خصوص با دندانپزشک خود مشورت کنید.

زمانی که بزاق دهان شما کمتر از مقدار طبیعی آن ترشح شود و رطوبت فضای دهان شما کاهش پیدا می کند احتمال ایجاد پوسیدگی در دندان های شما افزایش می یابد، به طور کلی با افزایش سن ترشح بزاق در دهان شما کاهش پیدا می کند و خشک شدن دهان رایج تر است؛ از این رو پوسیدگی دندان ها در این سن بیشتر اتفاق می افتد، برای جلوگیری از خشک شدن دهان و نگهداری دندان سالم در طول شبانه روز آب و مایعات زیادی مصرف کنید.

بخوانید  روغن آرگان روی موی خیس یا خشک استفاده شود ؟

عوامل ایجاد سایش و فرسودگی در دندان ها

دندان های انسان ها به طرز عجیبی سفت و محکم هستند، با این وجود دندان ها می توانند هم چون سنگ ها و اجسام سخت دیگر دچار فرسودگی و سایش شوند و آسیب ببینند، به مرور زمان جویدن مواد غذایی، آسیاب کردن و گاز گرفتن باعث این سایش و فرسودگی در دندان های شما می شود، جویدن مواد غذایی سفت مثل یخ می تواند مینای دندان ها را بخراشد و حتی باعث شکسته شدن دندان ها شود.

از جمله عوامل مهم دیگری که به سایش و فرسودگی دندان ها کمک می کند دندان قروچه در هنگام خواب می باشد، دندان قروچه می تواند آسیب زیادی به دندان های شما وارد کند از این رو اگر در هنگام خواب از دندان قروچه رنج می برید و به نگهداری دندان سالم خود اهمیت می دهید حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید و توسط یک متخصص ارتودنسی ویزیت شوید؛ ارتودنسی دندان ها می تواند به کاهش دندان قروچه در هنگام خواب کمک کند.

بخوانید  آیا لمینت برای دندان مضر است؟

مراقبت از دندان ها برای نگهداری دندان سالم

رعایت بهداشت دهان می تواند از ایجاد پلاک بر روی دندان های شما و در نتیجه پوسیدگی آنها جلوگیری کند، از این رو سه بار مسواک زدن صحیح و اصولی در طول شبانه روز، استفاده از دهان شویه های مخصوص، استفاده از نخ دندان می تواند تا حدود زیادی به سلامت دهان و نگهداری دندان سالم شما کمک کند، به علاوه بهتر است هر چند وقت یک بار توسط دندانپزشک خود ویزیت شوید.

نقش سیگار در پوسیدگی دندان ها

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد پوسیدگی در دندان ها سیگار کشیدن است، سیگار کشیدن برای مدت زمان طولانی نه تنها باعث زرد شدن و تغییر رنگ دندان ها می شود و ظاهر بدی به دندان های شما می دهد بلکه نقش مهمی در خرابی و پوسیدگی دندان ها و از بین بردن سلامت دهان شما ایفا می کند؛ از این رو یکی از راه های مهم نگهداری دندان سالم این است که سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

بخوانید  کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود

استفاده از ایمپلنت و لمینت برای زیبایی دندان ها

امروزه پس از درمان دندان های پوسیده و آسیب دیده، زیبایی دندان ها یکی از پرکاربردترین کارهای دندانپزشکی در جهان است، داشتن لبخندی زیبا و دندان هایی سفید، سالم و یک دست برای مردم اهمیت بسیار زیادی دارد؛ از این رو دندانپزشک ها در سال های اخیر جهت زیبایی دندان ها از روش هایی هم چون لمینت و ایمپلنت استفاده می کنند تا به دندان های شما ظاهری یکنواخت و زیبا بدهند و ایراداتی هم چون دندان های افتاده، شکسته شده و ناصاف را رفع می کنند.

پیشنهاد می شود به منظور اقدام به روش های درمانی و زیبایی مانند ساخت دندان های مصنوعی بر پایه ایمپلنت و لمینت به دندانپزشک متخصص در این حوزه مراجعه نموده و درمان خود را در مراکز معتبر، شناخته شده و قابل اعتماد آغاز، اجرا و پیگیری نمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد روش حفظ دندان سالم