×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اهمیت نگهداری دندان‌های شیری: سلامت دندان ها در دوران کودکی و آینده

در دوران کودکی، دندان‌های شیری نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه صحیح دهان و فک‌ها دارند. این دندان‌ها، علاوه بر کمک به خرد کردن غذا، به فرایند گفتار و تلفظ صحیح کلمات نیز کمک می‌کنند. اما متأسفانه، بسیاری از والدین از اهمیت نگهداری صحیح دندان‌های شیری بی‌آگاه هستند و عقیده دارند که این دندان‌ها موقتی هستند و اهمیت چندانی ندارند. اما در واقع، نادیده گرفتن بهداشت دندان‌های شیری می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامت دهان و دندان‌های دائمی فرزندان به همراه داشته باشد.

در این مقاله، به بررسی اهمیت نگهداری دندان‌های شیری و راهکارهایی برای حفظ سلامت آن‌ها می‌پردازیم. همچنین، تأثیر نادرستی که بر این دندان‌ها می‌گذارد و عواقب آن را نیز بررسی خواهیم کرد. با مطالعه این مقاله، والدین می‌توانند بهترین روش‌ها را برای مراقبت از دندان‌های شیری فرزندان خود را بشناسند و از شروع سلامت دهانی در دوران کودکی حمایت کنند.

 

ترتیب ظاهر شدن دندان های شیری در دهان نوزاد معمولا از فک پایین و وسط شروع می شود و تا سن ۳ سالگی هر ۲۰ دندان در دهان به صورت کامل ظاهر می شوند. با گذشت زمان از سن ۶ سالگی تا سن ۲۰ سالگی دندان های دائمی کم کم جای خود را با دندان های شیری عوض می کنند. اما تا آن زمان باید با دقت بالا از دندان های شیری نگهداری کرد.

بخوانید  قیمت پروتز دندان ایمپلنت

از چند ماهگی باید نگهداری دندان های شیری را در کودکان شروع کنیم؟

دندان های شیری از زمانی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد، شروع به رشد می کند و زمانی که یک نوزاد متولد می شود دارای ۲۰ دندان شیری در لثه خود است. در ۶ تا ۱۰ ماهگی این دندان ها در دهان ظاهر می شوند. البته این بازه زمانی برای برخی از نوزاد ها متفاوت است برای مثال ممکن است برخی از نوزادان در ۳ ماهگی و برخی دیگر در ۱۲ ماهگی با رشد دندان روبرو شوند. در این نوزادان نگهداری دندان های شیری توسط والدین باید به صورت بالا مورد توجه قرار گیرد.

بسیاری از والدین تصور دارند نگهداری دندان شیری پس از درآوردن دندان صورت می گیرد. در صورتی که شما می توانید قبل از درآوردن دندان نگهداری دندان شیری نوزاد خود را شروع کنید. شما می توانید لثه نوزاد خود را از سه ماهگی به بعد حداقل یک بار در روز با یک پارچه تمیز و گاز استریل پاک کنید، این کار به نوزاد کمک می کند تا زمان ظهور اولین دندان برای مسواک زدن آمادگی داشته باشد.

بخوانید  فلوراید تراپی ساده‌ترین راه برای داشتن دندان‌هایی سالم و قوی

پس از ظاهر شدن دندان کودک خود باید در اولین فرصت او را به پیش دندانپزشک برای معاینه ببرید. این کار کمک می کند تا کودک شما با مشکلی در رشد دندان های خود روبرو نشود. همچنین اگر کودک شما به مسواک زدن علاقه ندارد و گریه می کند می توانید به کمک پارچه و گاز استریل هر روز دندان او را پاک کنید.

نکته: برای نگهداری دندان شیری تا ۱۸ ماهگی یعنی ۳ سالگی تنها می توانید با آب دندان کودک خود را مسواک کنید مگر اینکه با مراجعه به دندانپزشک استفاده از خمیر دندان را به شما توصیه کرده باشد.

آیا نگهداری دندان های شیری مهم است؟

درست است که شما می توانید با انجام کار هایی مانند لمینت، ایمپلنت و… توسط دندانپزشک، دندان های خود ترمیم کنید و خرابی ها را از بین ببرید اما به یاد داشته باشید که نگهداری دندان های شیری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد عادت خوب نگهداری از دندان بسیار مهم است.

بخوانید  پرستار کودک میخوام ؟ پرستار سلام

راه کارهایی برای نگهداری دندان های شیری:

دندان شیری

  • تمیز کردن دندان ها:

برای نگهداری دندان های شیری بهترین راه ممکن تمیز کردن دندان ها است. سعی کنید همیشه دندان های کودکان خود را تمیز کنید. برای این کار بهتر است کودک را حالتی قرار دهید که احساس امنیت داشته باشد. برای مثال می توانید او را روی پاهای خود قرار دهید یا روی تخت یا زمین به صورت درازکش قرار دهید. سپس چانه کودک را با دستان خود به آرامی بگیرید و دندان کودک را همراه با حرکات دورانی به آرامی تمیز کنید. در روزهای اول ممکن است کودک با این کار مخالفت داشته باشد اما با گذشت زمان به آن عادت خواهد کرد.

  • تعویض مسواک هر سه ماه یکبار:

سعی کنید هر ۳ ماه یک بار مسواک کودک خود را تعویض کنید. تا از پوسیدگی دندان های کودک خود جلوگیری کنید.

  • رژیم غذایی بدون قند:

علاوه بر تمیز کردن دندان های کودک رژیم غذایی و نحوه تغذیه کودک در حد بالایی در نگهداری دندان های شیری تاثیرگذار است. نوزاد تا ۶ ماهگی از شیر مادر تغذیه دارد اما بعد از شش ماهگی باید سعی کنید غذاهای حاوی قند به نوزاد ندهید.

  • جلوگیری از خوابیدن با بطری شیر:

برای نگهداری دندان های شیری باید از خوابیدن نوزاد به همراه شیشه شیر جلوگیری کنید. بسیاری از والدین به این مورد توجه ندارند. درصورتی که دهان در هنگام خواب بزاق کمتری برای نگهداری از دندان ها تولید می کند و چکه کردن شیر در دهان به راحتی می تواند دندان ها را در معرض پوسیدگی قرار دهد.

  • چکاپ ماهانه دندانپزشک:

سعی کنید هر ماه یا حداقل هر سه ماه یک بار برای چکاپ و نگهداری دندان های شیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

بخوانید  بهترین دکتر دندانپزشک در تهران کیست ؟

نحوه نگهداری از دندان های شیری

شاید تصور کنید نگهداری از دندان های شیری کار ضروری و مهمی نباشد. اگر به دندان های شیری به عنوان دندان هایی که مدت زمان کمی مهمان ما هستند نگاه می کنید، بهتر است درباره اهمیت دندان های شیری و نحوه مراقبت از آن، اطلاعات کاملی کسب کنید. اگر به دندان های شیری همچون دندان های دائمی، اهمیت دهید، از بسیاری از مشکلات دندانی در سنین بالاتر پیشگیری خواهید کرد. به علت عدم رسیدگی لازم و کافی به دندان‌ها در سنین پایین، بسیاری از افراد که در جوانی نیاز به درمان هایی همچون ارتودنسی، ایمپلنت، ، کامپوزیت و… پیدا می کنند.

نگهداری از دندان شیری

دندان های شیری گنجی مهم در زندگی کودکان

دندان های شیری گنج مهمی در زندگی کودکان هستند. شاید تصور این که این دندان ها می توانند روزی نجات بخش زندگی کودکان شما باشند، دور از ذهن باشد اما باید بدانید که دندان های شیری، بانک مهمی از سلول های بنیادی هستند که نه تنها می توانند زندگی کودکتان را در مواقع ضروری نجات دهند، بلکه یک گنج مهم برای اعضای خانواده درجه اول نیز محسوب می شود.

بخوانید  طرز تهیه سوپ برای نوزاد ۸ ماهه

در صورتی که دندان شیری به درستی ذخیره شود، می‌توان از سلول‌های بنیادی آن در آینده برای درمان برخی از بیماری‌ها و نقص‌های عضوی استفاده کرد. این فرآیند با استفاده از تکنیک‌های آزمایشگاهی مانند کشت سلولی و انتقال سلول‌ها به بیمار انجام می‌شود. مزیت استفاده از سلول‌های بنیادی دندان شیری این است که آن‌ها به راحتی قابل دسترسی هستند و نیاز به روش‌های پیچیده‌تری مانند استخراج سلول‌های بنیادی از نخاع استخوان ندارند.

چه بیماری‌ها و نقص‌های عضوی می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادی دندان شیری درمان کرد؟

استفاده از سلول‌های بنیادی دندان شیری در حال بررسی برای درمان برخی از بیماری‌ها و نقص‌های عضوی است. در حال حاضر، تحقیقات در این زمینه همچنان در دستور کار قرار دارد و نیاز به مطالعات بیشتر دارد. اما برخی از زمینه‌هایی که استفاده از سلول‌های بنیادی دندان شیری می‌تواند در آنها مفید باشد، عبارتند از:

  1. بیماری‌های خونی: سلول‌های بنیادی دندان شیری می‌توانند به سلول‌های خونی تبدیل شوند و در درمان بیماری‌های خونی مانند لوسمی، لنفوم، آنمی و دیگر بیماری‌های خونی کمک کنند.
  2. بیماری‌های عضلانی و اسکلتی: سلول‌های بنیادی دندان شیری می‌توانند به سلول‌های عضلانی و استخوانی تبدیل شوند و در درمان بیماری‌های مانند بیماری ماهیچه‌ها، آرتروز، اوستئوپوروز و نقص‌های اسکلتی مورد استفاده قرار بگیرند.
  3. بیماری‌های نورولوژیک: با توجه به توانایی تمایز سلول‌های بنیادی دندان شیری به سلول‌های عصبی، این سلول‌ها ممکن است در درمان بیماری‌های نورولوژیک مانند پارکینسون، صرع، اسکلروز چندگانه و صرع مورد استفاده قرار گیرند.

مهم است بدانید که این فهرست تنها مثالی است و در آینده ممکن است که کاربردهای بیشتری برای سلول‌های بنیادی دندان شیری در درمان بیماری‌ها و نقص‌های عضوی شناخته شوند. همچنین، نیاز به تحقیقات بیشتر و مطالعات بالینی برای اثبات ایمنی و کارآیی این روش‌ها وجود دارد.

عوارض افتادن زودهنگام دندان های شیری

از دندان های شیری باید به بهترین نحو ممکن مراقبت کرد. علاوه بر این که دندان های شیری بانک اطلاعاتی مهمی از سلول های بنیادی هستند، زود افتادن دندان های شیری ممکن است موجب کجی دندان ها شود. از آن جایی که دندان های دائمی دیرتر می رویند، با افتادن زودهنگام دندان های شیری، فضای خالی بین دندان ها ایجاد می شود. این فضای خالی با دیگر دندان های شیری در حال حرکت، پر می شود. زمانی که دندان های قصد رویش دارند، وجود دندان های شیری مانع رویش صحیح آن ها می شود. از این رو ممکن است کودک با دندان های دائمی کج، مواجه شود.

دندان های کج مشکلات بسیاری را در آینده ایجاد خواهند کرد. دندان های کج شده همپوشانی با یکدیگر دارند از این رو مانع رسیدن مسواک و نخ دندان خواهند شد. رسیدگی به دندان های کج شده کار سخت تری خواهد بود. دندان های کج شده، زودتر پوسیده می شوند. علاوه بر هزینه های هنگفت درمان پوسیدگی دندان ها، سلامت و طول عمر دندان ها نیز کاهش می یابد.

نکته دیگری که زود افتادن دندان های شیری و کجی دندان های دائمی باعث می شوند، عدم صحیح جویدن در غذا است. دندان های کج شده، به درستی نمی توانند عملیات جویدن را انجام دهند. همین موضوع باعث ایجاد مشکلات گوارشی در آینده کودک خواهد شد. معده درد و عدم هضم صحیح غذا از جمله مواردی است که ممکن است در پی افتادن زودهنگام دندان شیری ایجاد شود.

شاید عجیب به نظر برسد اما عوارض افتادن زودهنگام دندان های شیری تا بزرگسالی گریبان گیر فرد خواهد بود. از این رو نگهداری از این دندان ها از مهمترین کارهایی است که والدین باید انجام دهند.شما والدین عزیز نیز می‌توانید با مراجعه به دندانپزشک و معاینه دندان های کودک خود از ایجاد هرگونه ناهنجاری دهان و دندان برای فرزند خود پیشگیری کنید.

جمع بندی

به همان میزان که دندان های دائمی باید تحت مراقبت قرار گیرند، دندان های شیری باید به خوبی نگهداری شوند. رعایت بهداشت دهان، اولین کاری است که باید به کودکان آموزش داد. استفاده از نخ دندان مخصوص کودکان همراه با آموزش طرز صحیح مسواک زدن می تواند نقش مهمی در عدم پوسیدگی دندان های شیری ایفا کند. متأسفانه بسیاری از کودکان در سن سه سالگی دچار پوسیدگی دندانی می شوند. اگر نکات نگهداری از دندان های شیری رعایت شود، به خوبی این دندان ها تا رویش دندان دائمی، باقی می مانند.

تغذیه نقش مهمی در نگهداری از دندان های شیری دارد. اگر کودک به طور مداوم از شیرینی جات و ترشی جات استفاده کند، علاوه بر این که حساسیت دندانی در وی ایجاد می شود، دچار پوسیدگی دندانی هم خواهد شد. والدین باید نظارت مستقیم بر روی تغذیه کودکان خود داشته باشند تا دندان های شیری کودک، عمر طولانی تری داشته باشد. حتی اگر تصور می کنید که این دندان ها قرار است روزی بیفتند و جایگزین بهتری دارند، باز هم باید از آن ها مراقبت کنید.

بخوانید  کاشت دندان بدون ایمپلنت با تکنولوژی جدید

مراجعه به   و بررسی کلی وضعیت دندان های کودک، می تواند کمک شایانی به نگهداری دندان های شیری کند. روش های بسیاری برای کاهش پوسیدگی دندان های کودکان وجود دارد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد اهمیت نگهداری دندان‌های شیری: سلامت دندان ها در دوران کودکی و آینده