×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

دلایل کج شدن دندان ها چیست

آیا می دانید چه دلایلی باعث کج شدن دندان ها می شود؟ یکی از عواملی که باعث نارضایتی در چهره می شود کج بودن دندان ها است که در زیبایی چهره تاثیر زیادی دارد. هرگاه دندان ها به طور نامنظمی روی هم قرار نگیرند باعث زشت شدن شکل دندان ها می شود که امروزه با پیشرفت علم پزشکی، متخصصین دندانپزشک قادر به حل این مشکل بزرگ بوده اند که با انجام عمل هایی چون ایمپلنت و لمینت، زیبایی را به چهره ها برگردانده اند.در این مطلب به دلایل مختلف کج شدن دندان و نحوه ی اصلاح آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عوامل تاثیرگذار در کج شدن دندان

دلایل کج شدن دندان ها، اگر دندان های اطرافیانتان را بررسی کنید، در بسیاری از آن ها، یک یا چندین دندان کج را مشاهده می‌کنید. ناهنجاری دندان ها نه تنها بر زیبایی آن ها تأثیرگذار خواهد بود بلکه باعث پوسیدگی دندان ها و مشکلاتی در جویدن غذا خواهد شد. امروزه مرتب کردن دندان ها در زیبایی با روش های گوناگونی انجام می شود که بهترین روش آن، ارتودنسی است.

بخوانید  طرح لبخند شامل چند دندان است ؟

با کمک روش های مختلف  اصلاح طرح لبخند مانند ارتودنسی و ایمپلنت، دندان و … کجی دندان ها و ناهنجاری های دیگر دندانی برطرف می شود و مشکلات مربوطه به این عارضه به طور کامل ناپدید می شود. در ادامه با علل کج شدن دندان ها آشنا شوید.

آشنایی با دلایل کج شدن دندان ها

  • دلایل مختلفی برای کجی دندان ها وجود دارد. برخی از دلایل کجی دندان ها، ریشه در عادات بد کودکی دارند. عادت هایی همچون مکیدن انگشتان دست، استفاده از پستانک در سنین بالاتر از سه سال، از اصلی ترین دلایل کج شدن دندان ها در کودکی است.
  • از دیگر دلایل کجی دندان ها، کوچک بودن فک نسبت به اندازه دندان ها است. ازدحام دندان ها و رشد نامناسب آن ها، باعث کج شدن دندان های فرد می شود.
  • از مهمترین دلایل دیگر کج شدن دندان ها باید به عوامل ژنتیکی و ارثی اشاره کرد. متأسفانه بسیاری از افراد با این که فضای فکی مناسبی برای رشد دندان ها دارندا ما از همان ابتدا، دندان هایشان به صورت کج می روید.
  • در صورتی که فردی تومور در لثه و یا فک خود داشته باشد، ممکن است دچار کجی دندان هایش شود.
  • رویش دندان های عقل در افرادی که فضای مناسب دندانی ندارند، باعث کج شدن سایر دندان ها می شود. این کج شدن تا زمانی ادامه دارد که دندان عقل به طور کامل از لثه بیرون زده باشد.
  • تغییر وضعیت استخوان های فکین در اثر رشد نامناسب و یا جراحات و آسیب های ناگهانی، منجر به تغییر وضعیت دندان ها می شود و در نهایت کجی دندان ها را ایجاد می کند.
  • دندان قروچه یا سایش دندان ها به صورت غیر ارادی در خواب، ممکن است فشار زیادی به فک ها ایجاد کند که در نهایت، موجب کجی دندان ها می شود.
  • افرادی که از دهان تنفس می کنند، بیشتر از افراد دیگری که تنفس از راه بینی دارند، دچار کجی دندان ها می شوند.
  • از دست دادن یک دندان، باعث ایجاد فضای خالی می شود.
  • با بالارفتن سن، دندان ها تمایل به حرکت بیشتری دارند. زمانی که یک دندان از دست می رود، فضای خالی دندانی با به حرکت درآمدن دندان ها نیمه پر می شود. کاهش فشار بر روی دندان ها موجب بهم ریختگی دندان ها و کجی آن ها می شود.
  • عامل دیگر کجی دندان ها، ترمیم های نادرست دندانی است. این مورد مربوط به دندانپزشک است. اگر دندانپزشک تخصص کافی برای ترمیم و درمان دندان ها را نداشته باشد، با ایجاد فشار زیاد در درمان های ایمپلنت دندان، بریج و روکش، موجب حرکت سایر دندان ها می شود.
بخوانید  آیا قرص ملاتونین اعتیاد آور است ؟

کجی دندان ها چه مشکلاتی را پدید می آورد؟

  1. اولین و مهمترین مشکلی که کجی دندان ها ایجاد می کند، عدم جویدن صحیح غذا است. هر انسانی روزانه حداقل سه وعده غذایی را میل می کند. تصور کنید که اگر از همان ابتدا جویدن با مشکل روبرو شود، چه مشکلات بزرگتری برای دستگاه گوارش در آینده ایجاد خواهد شد.
  2. دومین نکته که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست، نقش زیبایی دندان ها است. دندان های کج شده، مانع لبخند زدن افراد می شوند. اعتماد به نفس فرد به دلیل عدم رضایت از وضعیت ظاهری خویش زیر سؤال می رود و عواقب بیشتری را در آینده از نظر روحی ایجاد می کند.
  3. کجی دندان ها در سلامت و بهداشت دندان ها تأثیر مستقیمی دارد. از آن جایی که دندان های کج همپوشانی دارند، مسواک و نخ دندان به خوبی به دندان ها نمی رسد. از این رو پوسیدگی دندان ها تسریع می گردد.
  4. اگر کجی دندان ها به دلیل کمبود فضای فکی باشد، فشار وارد شده به دندان ها و فک بسیار زیاد خواهد بود که ممکن است سردرد، فک درد و مشکلات دیگری در نواحی صورت ایجاد شود.
بخوانید  آیا همه دندان ها را می توان ایمپلنت کرد؟

پیشگیری از کجی دندان ها

اگر کودکان خود را از همان ابتدا تحت نظر قرار دهید، بی شک دندان های آن ها به طور صحیح و مرتب رویش می کنند. دندانپزشک زیبایی از همان ابتدا فضای فکی و عوامل کجی دندان ها را می سنجد و در صورت نیاز، راهکارهای مناسبی جهت جلوگیری از کج شدن دندان ها به شما ارائه می دهد.

دلایل کج شدن دندان ها در کودکی

کج و ناصاف بودن دندان ها مشکل بسیاری از افراد می باشد که هم در کودکان و هم افراد بالغ دیده می شود که باعث نارضایتی در این افراد شده است که با مراجعه به دندانپزشک دندان ها را به زیبایی صاف و لبخند زیبا را به شما می بخشند. از دلایل کج شدن دندان ها در کودکی می توان گفت که نبود فضای کافی در فک بالا و پایین پس از افتادن دندان شیری و درآمدن دندان دائم باعث کج شدن دندان ها می شود و از دلایل دیگر کج شدن دندان در کودکی ژنتیک یا وراثت، مکیدن انگشت یا خوردن اسباب بازی ها می باشد.

بخوانید  ارتودنسی بهتره یا کامپوزیت دندان ؟

برخی از دانشمندان بر این باورند که در گذشته اجداد ما با خوردن غذاهای سفت که نیاز بیشتری به جویدن داشته است موجب رشد کافی فک های آن ها بوده است و به همین سبب دندان های آن ها به راحتی رشد کرده و به صورت مرتب درآمده اند.

عادت های رفتاری که باعث کج شدن دندان می شود عبارتند از: مکیدن بیش از حد پستانک، تنفس از راه دهان، خوردن شیشه شیر و زبان زدن به دندان می باشد. تغذیه نامناسب و ضعیف در سنین کودکی باعث رشد نامناسب و پوسیدگی دندان می شود که سبب کج در آمدن دندان ها می شود.

تاثیر ژنتیک و وراثت در کج شدن دندان

اگر در بین والدین خود یک یا هر دوی آن ها دارای دندان های کج و نامرتب باشد این احتمال بسیار زیاد است که دندان های شما هم کج یا نامرتب باشد که این امر سبب رنج و عذاب در بین فرزندان می باشد. همیشه کجی دندان ها نمی تواند دلیل ژنتیکی داشته باشد در بعضی موارد دلیل کج شدن دندان ها وارد شدن ضربه به فک می تواند باشد که موجب حرکت دندان ها از جای خود و کج شدن دندان ها می شود.

بخوانید  پروتز صورت لاغر

نکته: زمانی که شما به طور مرتب برای سلامت دندان خود تحت نظر یک پزشک باشید هرگز دچار مشکل نخواهید شد در غیر این صورت باید شاهد از بین رفتن و مشکلات متعددی برای دندان های خود باشید.

مشکلات و عوارض کجی دندان ها

در بعضی مواقع ممکن است کجی دندان ها در روند جویدن غذا تاثیر منفی بگذارد به صورتی که عمل جویدن را برای افراد مشکل ساز کند یا به دلیل زشت و نامرتب بودن از باز کردن دهان خود در جمع و خوردن غذا خجالت بکشند که امری بسیار زجر آور می باشد.

زمانی که دندان ها کج و نامرتب باشند باعث می شود که نتوان به راحتی بین دندان ها را تمیز کرد که به مرور به پوسیدگی دندان و بیماری لثه دچار می شوند که اگر درمان نشود باعث عفونت لثه می شود که ممکن است سبب آسیب جدی به استخوان و دندان شود.

کج درآمدن دندان عقل

کج درآمدن دندان عقل یا به طور علمی به آن پریدگی دندان عقل گفته می‌شود. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که دندان عقل به دلیل عدم جاگیری کامل و محدودیت فضایی در دهان، به شکل نامنظم یا کج درآید. به عبارت دیگر، دندان عقل به صورت جزئی یا کامل از مسیر طبیعی خود خارج می‌شود و به سمت دندان‌های همسایه فشار و نفوذ می‌کند.

بخوانید  قیمت پروتز کامل دندان

کج درآمدن دندان عقل می‌تواند به مشکلات مختلفی منجر شود. اولاً، می‌تواند باعث درد و تورم در ناحیه دندان عقل و دندان‌های همسایه شود. این درد ممکن است با قوام‌های مختلف همراه باشد و در برخی موارد نیاز به درمان فوری داشته باشد.

دوماً، کج درآمدن دندان عقل می‌تواند باعث مشکلات دندان‌های همسایه شود. این مشکلات شامل فشار و فشرده شدن دندان‌های همسایه، ایجاد فضای بین دندان‌ها که می‌تواند باعث جمع شدن خاجی و تسوس شود، و نیاز به درمان اصلاحی مانند ارتودنسی (براکت) می‌شود.

در نهایت، در برخی موارد، کج درآمدن دندان عقل ممکن است به علت محدودیت فضایی و عدم تمیز شدن مناسب، به تراکم و تجمع آکومولاسیون پلاک و باکتری‌ها در منطقه دندان عقل و دندان‌های همسایه منجر شود. این موضوع می‌تواند به التهاب لثه، عفونت‌های دور دندان و تسوس دندان‌ها منجر شود.

با توجه به اینکه کج درآمدن دندان عقل ممکن است با مشکلات جدی همراه باشد، توصیه می‌شود که در صورت بروز هرگونه علائم ناراحت‌کننده یا اختلالات در دندان عقل، به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما ارزیابی شود و در صورت لزوم، برنامه درمانی مناسب برای شما تعیین شود.

بخوانید  معایب کامپوزیت ارزان

سایر مشکلات کج شدن دندان

و مشکلات دیگری از قبیل: مشکل در جویدن غذا که امری بسیار مهم است که باعث اختلال در هضم غذا می شود و همچنین کج بودن دندان ها باعث ساییدگی دندان ها شود که در بعضی مواقع ممکن است باعث گاز گرفتگی لب ،زبان و لپ باشد.

در بعضی موارد دیده شده فردی که مشکل کجی و نامرتبی دندان دارد در گفتار خود نیز دچار مشکل شده است که قادر به تلفظ بعضی از کلمات یا حروف نمی تواند باشد. و یکی دیگر از مشکلات کجی دندان که بسیار حائز اهمیت است تاثیری است که بر روی روحیه و اعتماد به نفس افراد می گذارد که فرد را از جامعه گریزان می کند.

سخن پایانی در مورد کجی دندان ها

در این مطلب به دلایل مختلف کج و نامرتب شدن دندان ها سخن گفتیم که موجب نارضایتی افراد از چهره خود شده است که به راحتی می توان با مراجعه به متخصصین دندانپزشک این مشکل را با انجام عمل هایی چون ارتودنسی،ایمپلنت یا لمینت حل کرد و اعتماد به نفس خود را با داشتن لبخندی زیبا بر گردانید.

بخوانید  سن مناسب کاشت ایمپلنت دندان

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد دلایل کج شدن دندان ها چیست