×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

کامپوزیت دندان چیست؟

در میان میلیون ها روشی که برای افزایش زیبایی ظاهری وجود دارد مردم اغلب به زیبایی دندان اهمیت بسیاری می دهند. یکی از روش های ساده و مدرنی که برای ایجاد یک طرح لبخند زیبا برای شما وجود دارد کامپوزیت دندان است. این روش یکی از زیر مجموعه های لمینت دندان به شمار می آید. در ادامه به بررسی و ارائه ی توضیحاتی چند در باب کامپوزیت دندان خواهیم پرداخت.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟ برای داشتن زیباترین‌ها برای هر فرد شیرین و مطلوب است و همهٔ ما سعی می‌کنیم از هر چیز زیباترین‌ها را داشته باشیم. این که چه نوع زیبایی مورد انتخاب قرار بگیرد جای تأمل و بررسی دارد اما نکتهٔ مهم این است که همه زیبایی را می‌پسندند و برای به دست آوردنش در حد توان خود تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند.
یکی از این زیبایی‌ها، اصلاح طرح لبخند است که این روزها شاهد تلاش بسیاری برای به دست آوردن آن هستیم و اقشار مختلف جامعه سعی در این دارند که به کمک بهترین زیبایی، با انجام ایمپلنت، و کامپوزیت لبخندی زیبایی داشته باشند.

بخوانید  طرح لبخند شامل چند دندان است ؟

کامپوزیت دندان یک راه حل ساده، کم هزینه و مدرن برای داشتن یک لبخند زیبا است. تکه های براق ماده‌ی کامپوزیت روی دندان های زیبای‌تان قرار می گیرند و لبخند زیبای‌تان را به دیگران هدیه می دهند. وقت آن است که شما نیز تغییری در چهره خود ایجاد کنید. در کامپوزیت از همان موادی استفاده می شود که برای ساخت دندان های مصنوعی از آن استفاده می شود. اما نحوه‌ی کاربرد این ماده قدری فرق دارد. در کامپوزیت به جای آن که دندانپزشک دندان هایتان را بکشد، ورقه های کامپوزیت روی دندان هایتان قرار می دهد. این ورقه ها در اندازه های استاندارد تهیه شده اند به نحوی که برای تمامی افراد قابل استفاده باشند. پس از قرار گرفتن ورقه های کامپوزیت روی دندان شخص، دندانپزشک مجددا از همان ماده برای شکل دادن و محکم کردن ورقه های کامپوزیت استفاده می کند. در مرحله‌ی آخر، او از یک دستگاه بهره می برد که باعث خواهد شد مایع کامپوزیت روی دندان هایتان سریعا خشک شود.

کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود؟

کامپوزیت دندان در واقع یک متریال در دندانپزشک زیبایی است که برای ترمیم (پر کردن دندان) و یا درمان‌های ونیر کامپوزیت زیبایی استفاده می‌شود. در درمان‌های زیبایی لایه‌هایی از جنس مواد کامپوزیتی با قرار گرفتن هنرمندانه بر روی دندان‌ها می‌تواند موجب زیبا سازی لبخند شوند. این نوع مواد طوری روی دندان قرار می‌گیرند که موجب اصلاح شکل و رنگ دندان می‌شوند و با ایجاد رنگ زیبا و درخشنده بر روی دندان‌ها جلوه خاصی به لبخند می‌بخشند.

بخوانید  بریج بر پایه ایمپلنت چیست؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که جنس و رنگ بسیاری از مواد کامپوزیتی متفاوت است و به نسبت دارای استحکام متفاوتی می‌باشد. پس بهتر است که برای اصلاح طرح لبخند موفق از بهترین مواد کامپوزیتی که توسط شرکت‌های معتبر دندان پزشکی ساخته شده است استفاده شود تا استحکام و زیبایی ماندگار در دندان ایجاد شود.

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟

قیمت کامپوزیت دندان ونیر در تهران و سال ۱۴۰۲ از قیمت ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان برای قیمت هر واحد کامپوزیت دندان است و بهترین قیمت کامپوزیت دندان جلو قیمت ۳٫۲۰۰٫۰۰۰ میلیون تا ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان و قیمت کامپوزیت کل دندان ها حدودا ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است که کمتر و بصرفه تر از لمینت دندان می باشد.

موارد استفاده از کامپوزیت دندان چیست؟

همانطور که پیشتر گفتیم در مواقعی که می‌خواهند پوسیدگی دندان را بردارند و یا می‌خواهند دندان را ترمیم کنند از کامپوزیت دندان استفاده می‌شود و یا برای انجام کار زیبایی از آن بهره می‌برند. اگر هم از عملکرد کامپوزیت سؤال کنید خواهم گفت که پس از آماده‌سازی، دندانپزشک کامپوزیت دندان را به صورت لایه به لایه قرار می‌دهد. برای سخت شدن هر لایه نیز از تابش یک نور با طول موج ویژه استفاده می‌کنند.

بخوانید  تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

هنگامی که فرایند به پایان رسید، دندانپزشک کامپوزیت دندانپزشکی را به تناسب دندان شکل می‌دهد. سپس برای زیباسازی و فرم بهتر و از بین رفتن هر گونه لکه، کامپوزیت دندان پولیش و صیقل داده می‌شود.

انواع کامپوزیت برای دندان کدامند؟

تغییر رنگ دندان در کامپوزیت

در این کامپوزیت دندان، علیرغم ایمپلنت، تمام دندان هایتان سرجای خود باقی خواهند ماند. چرا که در حوزه ی کامپوزیت روش های بسیاری برای نگهداری از تمام دندان هایتان وجود دارد:

  1. کامپوزیت هیبریدی: این روش برای کامپوزیت های خلفی و یا همان عقبی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که در مبحث دندان های عقبی استحکام حرف اول را می زند، ماده ای که برای این نوع از کامپوزیت استفاده می شود استحکام بیشتری دارد.
  2. کامپوزیت میکروفیلد: این نوع از کامپوزیت ها برای دندان های جلویی کاربرد دارند. ماده ای که برای این نوع از کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرد استحکام کمتری دارد. در عوض، این ماده سطحی صاف و درخشان به دندان های جلویی می بخشد.
  3. کامپوزیت نانوفیلد: در این نوع کامپوزیت شخص دندانپزشک قادر خواهد بود زیبایی و استحکام را در آن واحد به مراجعه کننده خود ببخشد. از این کامپوزیت اغلب برای ترمیم دندان های جلویی استفاده می شود.
  4. کامپوزیت ای پی اس: کامپوزیت ای پی اس و یا ونیر نسل جدید کامپوزیت های دندان است. این کامپوزیت مزایای بیشتری نسبت به ۳ نوع قبلی دارد. در این روش، زیبایی، استحکام بالا و براقیت چشمگیر را یکجا تجربه خواهید کرد. این نوع از کامپوزیت شباهت وصف ناپذیری به لمینت های سرامیکی دارد.
بخوانید  سدیشن دندانپزشکی زیبایی

مراحل کامپوزیت دندان

آیا اطلاعاتی در مورد مراحل اجرای کامپوزیت دارید؟ اگر ندارید پس بیایید نگاهی به این مراحل بیندازیم تا آمادگی لازم برای تعیین وقت دندانپزشکی را کسب کنید:

  1. اولین مرحله ای که هر دندانپزشک متخصص به سراغ آن می رود بررسی لثه است. اگر لثه ها دچار بیماری یا التهاب باشد، شخص دندانپزشک در ابتدا در صدد رفع مشکل لثه بر می آید.
  2. سپس دندانپزشک دندان هایی که قرار است کامپوزیت روی آن ها اجرا شود را با یک برس مخصوص تمیز می کند.
  3. مقدار اندکی از مواد کامپوزیت را روی دندان بیمار قرار می دهد. در این مرحله بیمار می بایستی رنگ مورد نظر خود را با توجه به پوست صورتش انتخاب کند.
  4. پس از قرار گرفتن مواد روی دندان نوبت به زمانی می رسد که بیمار می بایستی منتظر خشک شدن دندان هایش باشد.
  5. در مرحله آخر مواد اضافی از روی دندان خراشیده می شود. گذر از این مرحله و داشتن دندان های خوش فرم بستگی به مهارت دندانپزشک دارد.
بخوانید  بهترین میوه ها برای کم کردن وزن کدامند؟

مزایای روش کامپوزیت دندان

این احتمال را هم می‌دهم که از مزایا و معایب کامپوزیت دندان بپرسید که باید گفت: مزیت اصلی کامپوزیت دندانی، جنبه زیبایی آن است. خصوصاً که دندانپزشکان می‌توانند با ترکیب کردن رنگ‌های مختلف کامپوزیت دندان نزدیک‌ترین رنگ را به رنگ طبیعی دندان ایجاد کنند.

کامپوزیت دندانی به دندان متصل می‌شود تا از بخش باقیمانده آن محافظت کند. کامپوزیت می‌تواند از شکستگی دندان جلوگیری کند و آن را در مقابل تغییرات دمایی محافظت کند. استفاده از این روش نیازی به تراش دادن دندان و قالبگیری ندارد ودر یک جلسه انجام می‌شود.

مزایای کامپوزیت دندان به قدری زیاد است که گاهی نام بردن تمامی آن ها مشکل است! چند مورد از مزایای کامپوزیت عبارت است از:

  1. در این روش دندان ها تراش داده نمی شوند بلکه مواد روی دندان های خودتان قرار می گیرد.
  2. کامپوزیت هزینه‌ی کمتری دارد.
  3. در صورت خراشیدگی یا شکستگی کامپوزیت می توانید به راحتی آن را ترمیم کنید.
بخوانید  از بین بردن سیاهی دندان کودک در خانه

و…

عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

عمر کامپوزیت دندان، که یک جزء از ترمیم‌های دندانپزشکی آمالگام است، متغیر بوده و تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. کامپوزیت‌ها، جنسیت، موقعیت دندانی، نیروهای بارگذاری، نوع ترمیم، رفتارهای شخصی و عادات بهداشت دهانی فرد، همگی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر عمر و کارایی کامپوزیت‌ها تأثیرگذار باشند.

معمولاً، کامپوزیت‌ها دارای یک عمر متوسط هستند که در حدود ۵ تا ۱۰ سال است. با این حال، با مراقبت و نگهداری مناسب، می‌توان طول عمر آن‌ها را بیشتر کرد. به طور معمول، مراجعه منظم به دندانپزشک برای ارزیابی و تعمیر ترمیم‌ها، استفاده از مسواک و معجون مناسب، اجتناب از عوامل تحریک کننده مانند جویدن قوی، گازهای آشامیدنی و مصرف غذاهای سفت و سخت، بهبود عمر و کیفیت کامپوزیت دندان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

بهترین مارک کامپوزیت دندان کدام است؟

در انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان، باید توجه ویژه‌ای به عوامل مختلفی از جمله کیفیت، ماندگاری، زیبایی، قابلیت اطمینان و تجربه استفاده دندانپزشکان داشت. هر مارک کامپوزیت دندان ممکن است ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را داشته باشد.

بخوانید  هزینه های دندانپزشکی زیبایی در سال ۱۴۰۲

در صنعت دندانپزشکی، برخی از مارک‌های معتبر و شناخته شده در زمینه کامپوزیت دندان عبارتند از: ۳M ESPE, Dentsply Sirona, Ivoclar Vivadent, Kerr, GC America و Coltene. این مارک‌ها به طور گسترده در صنعت استفاده می‌شوند و توسط اکثر دندانپزشکان به عنوان گزینه های مطلوب در نظر گرفته می‌شوند.

هرچند انتخاب بهترین مارک کامپوزیت دندان بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی شما، توصیه‌های دندانپزشک خود و شرایط خاص دندانیتان دارد. اهمیت مشاوره با دندانپزشک شما در این زمینه بسیار مهم است، زیرا او با توجه به شرایط شما و نیازهای خاصتان، به شما راهنمایی صحیح خواهد کرد و بهترین مارک کامپوزیت دندان را برای شما توصیه خواهد کرد.

بزرگ ترین مزیت کامپوزیت چیست؟

یکی از بزرگ ترین مزایای کامپوزیت آن است تمام ترس شما نسبت به دندانپزشک را رفع می کند. چون تمامی کاری که دندانپزشک در کامپوزیت انجام می دهد قرار دادن ماده کامپوزیت روی دندان است. در این روش قرار نیست شما هیچ دردی در دهان خود احساس کنید.

بخوانید  ماساژ كليتوريس و سایر روش های تحریک خروسک زن را بشناسیم

اما معایب کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

بسیاری از بیماران بعد از قرار دادن کامپوزیت دندانی، دچار حساسیت دندانی می‌شوند. به این معنا که دندانشان به شدت نسبت به تغییرات دمایی حساس می‌شود. یکی دیگر از مشکلات کامپوزیت دندانپزشکی این است که رنگ آن پس از خوردن چای، قهوه یا دیگر مواد غذایی دارای رنگ، تا حدی تغییر می‌کند. دندانپزشک می‌تواند یک پوشش شفاف پلاستیکی در اطراف کامپوزیت دندان قرار دهد تا از تغییر رنگ آن جلوگیری شود.
کامپوزیت‌های دندانی نسبت به پرکننده‌های نقره‌ای رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بین می‌روند. بنابراین برای پر کردن پوسیدگی‌های عمیق و بزرگ استفاده نمی‌شود و تنها برای حفرات کوچک‌تر کارایی دارد.
نکته دیگر اینکه کامپوزیت دندانپزشکی در صورتی که صحیح و توسط بهترین دندانپزشک زیبایی نصب نشود، ممکن است به لثه آسیب برساند. در این موارد در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. یک نکته هم که ممکن برایتان سوال برانگیز باشد این که کامپوزیت دندان برای همه مناسب است مخصوصاً آنان که دندان‌های نامرتب دارند و نیاز به ارتودنسی دارند. این نوع از درمان بیشتر به کار آنان می‌آید که ضایعات کوچکی مثل لب پریدگی دندان و یا تغییر رنگ دندان را تجربه کرده‌اند. به هرحال مهم زیبایی است و آن هم از بهترین نوعش.

بخوانید  حفظ سلامت دندان ها

فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

لمینت و کامپوزیت، دو روش شایع برای بهبود ظاهر دندان‌ها در زمینه ترمیم و زیبایی دندانپزشکی هستند. این دو روش از جنس‌ها و فرآیندهای متفاوتی استفاده می‌کنند و دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند.

لمینت دندانها عبارتند از لایه‌هایی بسیار نازک از مواد مرکب مانند پورسلین که روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرند. فرآیند لمینت‌گیری شامل تمیز کردن سطح دندان، تیز کردن سطح آن و اعمال لمینت می‌شود. لمینت دندانها عموماً برای بهبود ظاهر دندان‌ها، تغییر اندازه، شکل و رنگ دندان‌ها و همچنین پوشاندن ترک‌ها، چین و چروک‌های سطح دندان استفاده می‌شوند. آن‌ها باعث ایجاد ظاهری طبیعی و زیبا برای دندان‌ها می‌شوند.

کامپوزیت دندانها از مواد رزینی مرکب تشکیل شده‌اند که به صورت پلاستیکی قابل اعمال بر روی دندان‌ها هستند. این ماده به شکل لازم ترمیم می‌شود و سپس با استفاده از نور خاصی به سختی دائمی تبدیل می‌شود. کامپوزیت دندانها عموماً برای ترمیم ترک‌ها، تخریب‌های کوچک دندان، تعویض رنگ دندان و حتی تغییر شکل دندان‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها باعث بهبود استحکام و ظاهر دندان‌ها می‌شوند و معمولاً در رنگ و شکل دندان طبیعی تر به نظر می‌رسند.

اصلی‌ترین تفاوت بین لمینت و کامپوزیت در جنس استفاده شده و روش اعمال آن‌ها است. همچنین، لمینت دندانها معمولاً در محل‌های قابل مشاهده مانند جلویی دندان‌ها استفاده می‌شوند، در حالی که کامپوزیت دندانها می‌توانند در نقاط مختلف دهان برای ترمیم‌های کوچکتر استفاده شوند. در نهایت، انتخاب بین لمینت و کامپوزیت بستگی به وضعیت دندان‌ها، نیازهای شخصی و توصیه‌های دندانپزشک دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد کامپوزیت دندان چیست؟