×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی

تفاوت و ارتودنسی شامل موارد مختلف در روش های درمانی و طول دوره درمان و نحوه انجام آنها می شود. امروزه سلامت و زیبایی دندان ها از جمله دغدغه های فکری اغلب افراد است که به عنوان یکی از فاکتورهای زیبایی فرد شناخته می شود. لمینت و ارتودنسی از رشته های پرکاربرد در دندانپزشکی هستند که برای ترمیم دندان های نامنظم و آسیب دیده استفاده می شوند. لمینت دندان و ارتودنسی تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند که بسیاری از افراد ممکن است اطلاعاتی در این خصوص نداشته باشند و به همین دلیل نتوانند از بین این دو یک گزینه را برای زیبایی دندان های خود انتخاب کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با مشکلات مربوط به زیبایی دندان های خود روبرو هستید و قصد دارید که از میان این دو گزینه یکی را انتخاب کنید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ما را در این مطلب همراهی کنید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

بخوانید  جلوگیری از عفونت ایمپلنت

ارتودنسی چیست؟

قبل از آن که بخواهیم در خصوص تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی صحبت کنیم بهتر است ابتدا در خصوص این موضوع صحبت کنیم که اصلا ارتودنسی چیست؟ ارتودنسی از رشته های پرکاربرد زیرمجموعه دندانپزشکی می باشد. ارتودنسی دندان یکی از روش های زیبایی دندان ها مانند ایمپلنت و لمینت به شمار می آید که در آن بریس هایی بر روی دندان های شما قرار می گیرند و به آرامی در طول مدت زمانی طولانی موقعیت دندان های شما را تغییر می دهند. استفاده از این روش برای ارتودنسی به شما کمک می کند تا بتوانید دندان های طبیعی خود را به شکلی بسیار زیبا و مرتب در بیاورید و در نتیجه لبخندی زیباتر داشته باشید. ارتودنسی یکی از عمل هایی است که شما در آن باید به صورت مرتب ویزیت شوید تا بتوانید نتیجه خوبی را از آن دریافت کنید. قیمت انجام این عمل نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید متخصص شما این قیمت را تعیین کند.

بخوانید  چند روز بعد از کشیدن دندان میتوان دندان مصنوعی گذاشت

لمینت چیست؟

حال که با مفهوم ارتودنسی آشنا شدید بهتر است به خوبی با مفهوم لمینت دندان نیز آشنا شوید تا بتوانید تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی را به خوبی درک کنید. لمینت دندان در واقع عملی است که در آن روکش های نازکی بر روی دندان های شما قرار می گیرند که دارای شکل و ظاهر بهتری نسبت به دندان های شما می باشند و باعث می شوند تا دندان های شما هم مرتب تر و هم خوش رنگ تر دیده شود که این موضوع نیز می تواند به میزان بسیار زیادی بر روی زیبایی دندان ها و لبخند شما تاثیرگذار بوده و با افزایش اعتماد به نفس شما شود. معمولا از روکش های سرامیکی برای انجام این کار استفاده می شود که مقاومت بالایی دارند و نیازمند تراشیدن زیاد مینای دندان های شما نیستند و همین موضوع نیز باعث می شود تا لمینت دندان به عنوان یک عمل بسیار ساده و بدون دردسر برای زیبایی دندان ها به شمار بیاید. جنس لمینت مورد استفاده نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما پس از معاینه دندان ها و بررسی مواردی از قبیل سلامت دهان، مشکلات بی حسی و اهداف درمانی در نظر گرفته و بر اساس آنها استایل و ماده مناسبی را برای این فرایند انتخاب می کند. روکش دندان ها بسته به ظاهر، مقاومت و دوام آنها متفاوت هستند.

بخوانید  ضد عفونی کردن اباتمنت ایمپلنت

قیمت ارتودنسی

بررسی تفاوت لمینت و ارتودنسی

در رابطه با تفاوت و مقایسه لمینت و ارتودنسی باید گفت لمینت در واقع روشی برای زیباسازی دندان ها است که قرار دادن یک روکش بر روی دندان ها و تراشیدن بخشی از دندان انجام می شود. این روش بیشتر جنبه زیبایی دارد و می تواند برای زیبا کردن برخی از بی نظمی ها برای دندان ها استفاده شود.

در حالی که ارتودنسی یک روش برای نظم بخشیدن به دندان های جابجا شده است که علاوه بر اینکه یک روش زیباسازی در دندانپزشکی به شمار می آید، به عنوان یک روش رایج و درمان کننده برای حل مشکلات دندان های جابجا شده انجام می شود.

تفاوت دیگری که می توان برای روش درمانی ارتودنسی و لمینت بیان کرد، علاوه بر هزینه های متفاوت این دو روش، شیوه انجام آنها توسط دندانپزشک است که در لمینت هر دندان به صورت جداگانه تحت عملیات لمینت قرار گرفته اما در ارتودنسی تمام دندان ها باید توسط براکت هایی تحت درمان قرار گیرند.

بخوانید  انجام لمینت دندان در سنین پایین

مزایا و معایب در تفاوت لمینت و ارتودنسی

برای بیان تفاوت لمینت و ارتودنسی همچنین می توان به بررسی و مقایسه مزایا و معایب هر کدام از این روش ها پرداخت که در مورد آنها می توان گفت:

مزایای لمینت :

برای بستن فاصله بین دندان ها مناسب اند.

با نصب لمینت از پوسیدگی و خراب شدن دندان ها جلوگیری می شود.

موجب تصحیح بدشکلی و به هم ریختگی جزئی دندان ها میشود.

دوره زمانی کوتاه

برای جلوگیری از ترک دندان و اصلاح بد رنگی دندان مناسب است.

معایب لمینت :

هزینه نسبتا بالا

احتمال آسیب دیدگی در صورت مراقبت نکردن

مناسب نبودن لمینت برای دندان های با پوسیدگی بالا و دارای عفونت لثه ای

امکان پوسیدگی بخش هایی که پوشش لمینتی آنها را دربر نگرفته است.

در صورت شکستن باید تعویض شود.

عدم تطبیق کامل رنگ لمینت و دندان

لمینت تنها نیم میلی متر از جلوی دندان را می پوشاند بنابراین باقی ساختار دندان در صورت عدم رعایت بهداشت، هنوز میتواند دچار پوسیدگی شود.

بخوانید  علل و درمان دندان قروچه بزرگسالان در خواب

مزایای ارتودنسی:

ارتودنسی روش دیگری برای منظم تر کردن دندان ها است که برای دندان های ردیف بالا یا پایین و هردوی آنها انجام می شود.

ارتودنسی می تواند سلامت و بهداشت دندان ها را بسیار افزایش دهد.

ارتودنسی خطر ابتلا به بیماری های لثه را کاهش می دهد.

با استفاده از ارتودنسی بازگشت به حالت اولیه دندان ها بسیار اندک بوده و دندان از نظر ساختاری و شکل در مدت زمان دوره ارتودنسی اصلاح می شوند.

ارتودنسی امنیت بیشتری با کنترل جهت حرکت های دندان دارد که لازم است در طول دوره هر چند ماه یکبار توسط دندانپزشک بررسی شود.

طول عمر و تمیز کردن دندان ها پس از ارتودنسی راحت تر است.

معایب ارتودنسی:

در ادامه مقاله تفاوت لمینت و ارتودنسی باید به معایب ارتودنسی هم اشاره نمود که یکی از مهمترین آنها طول دوره درمانی طولانی تر آن است.

در نوع ارتودنسی ثابت در ابتدا این نوع روش درمانی با درد موقت همراه است که با جا باز کردن سیم ها و برس ها در دندان ها، درد آن کاهش می یابد.

بخوانید  عمل ماموپلاستی چیست؟ نکات مهم پیش از انجام ماموپلاستی

در طول دوره درمان هر بار که براکت ها و سیم ها توسط دندانپزشک تنظیم می شود، این درد افزایش خواهد یافت.

دشواری در خوردن غذا

مشکلات تکلمی در بعضی افراد

امکان شکستن برس و سیم ها

معایب ارتودنسی

ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

حال با توجه به مطالبی که برای تفاوت لمینت و ارتودنسی بیان شد، می توان گفت ارتودنسی می تواند درمانی با طول دوره بیشتر و درد بیشتر باشد اما پس از طی کردن دوره درمان، تمام دندان های بالا یا پایین ساختار منظمی خواهند داشت. در کنار این با توجه به تفاوت لمینت و ارتودنسی می توان گفت لمینت نیز درمانی سریع و راحت تر نسبت به ارتودنسی است که غالبا توسط بزرگسالان انجام شده و می توان آن را یک درمان بعد از ارتودنسی نیز دانست که برای زیبایی دندان ها کاربرد دارد. با توجه به مطالب بیان شده در مورد تفاوت لمینت و ارتودنسی و نظر دندانپزشک هر دو روش می توانند برای افراد مناسب باشند.

بخوانید  آشنایی با جرم گیری دندان و روش های انجام آن

مدت زمان نتیجه دادن لمینت دندان و ارتودنسی

یک تفاوت بسیار مهمی که بین لمینت دندان و ارتودنسی وجود دارد مدت زمانی است که طول می کشد تا دندان های شما فرم زیبایی به خود بگیرند. در لمینت دندان روکش ها نهایتا در طی چند روز و یا یک هفته بر روی دندان های شما قرار می گیرند و در نتیجه شا می توانید خیلی سریع تر نتیجه گرفته و دندان های زیباتری داشته باشید ولی در ارتودنسی دندان ها شما باید مدت زمانی بسیار طولانی تر را منتظر بمانید تا دندان های شما فرم زیبایی به خود بگیرند. معمولا این بازه زمانی بین یک تا ۴ سال می باشد.

قیمت ارتودنسی و لمینت

آخرین مورد از تفاوت های بین لمینت دندان و ارتودنسی که باید درباره آن اطلاع داشته باشید مربوط به هزینه ها و قیمت ارتودنسی و لمینت دندان ها می باشد. قیمت و هزینه ارتودنسی معمولا به صورت یکجا تعیین می شود که دندانپزشک شما با توجه به عوامل مختلف این قیمت را تعیین می کند ولی قیمت لمینت دندان ها معمولا برای هر دندان به صورت جداگانه تعیین می شود و شما براساس تعداد دندان هایی که قصد روکش آنها را دارید باید هزینه را بپردازید.

بخوانید  مزایای لمینت سرامیکی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی