×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

قبل از اینکه درباره انواع دندان صحبت کنیم لازم است بدانیم که که لمینت چیست؟ لمینت در حقیقت یک لایه مخصوص از مواد ویژه است که بر روی دندان قرار داده می شود. با این روش ظاهر دندان های آسیب دیده یا بد فرم را اصلاح کرده و موجب زیباتر شدن لبخند شما می شود. این لایه می تواند کامپوزیتی یا سرامیکی باشد. در این مقاله می کوشیم تا تفاوت این دو نوع لمینت را بررسی کنیم. در ادامه به مبحث تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی نیز می پردازیم:

تفاوت لمینت و ایمپلنت

ایمپلنت در حقیقت کاشت دندان در درون لثه به کمک پایه های فلزی می باشد. در این روش دندان های خراب و شکسته از دهان خارج می شوند و پس از بهبود جای زخم، دندانپزشک پایه های فلزی ایمپلنت را به فک فرد متصل می کند. سپس تاج دندان که از جنس سرامیک می باشد روی آن سوار می شود. ایمپلنت ها ثابت هستند در حالی که لمینت می تواند قابل جابجایی نیز باشد.

بخوانید  درمان پوسیدگی دندان

لمینت دندان کامپوزیتی

به لمینت کامپوزیتی، کامپوزیت ونیر نیز گفته می شود. این لایه توسط دندانپزشک براساس دندان های شما قالبگیری و ساخته می شود و جنس آن از هماد ترمیمی مخصوص دهان است که همرنگ دندان ها بوده و با دقت روی دندان ها قرار می گیرد تا هرچه بیشتر زیبایی دهان و دندان را حفظ کند. از لمینت کامپوزیتی برای اصلاح دندان های بد فرم و بدرنگ، ترک خورده یا شکسته و همچنین فاصله بین دندان ها استفاده می شود. اینکه شما به کدامیک از این لمینت ها نیاز دارید بسته به صلاحدید دندانپزشک شما متفاوت است.

لمینت دندان سرامیکی

به لمینت سرامیکی پرسلن ونیر نیز گفته می شود. جنس این لمینت ها از سرامیک است و برای ساخت و تحویل آنها ممکن است به چند هفته زمان نیاز باشد. این نوع لمینت برای اصلاح کوتاه و بلندی دندان ها، اصلاح رنگ و از بین بردن فاصله بین دندان ها و دندان های بد شکل استفاده می شود.

بخوانید  کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود

برای ساختن لمینت سرامیکی در ابتدا از دندان فرد قالبگیری می شود. (ممکن است لازم باشد بعضی از دندان ها به میزان خیلی کم تراش داده شوند ) از این قالب در لابراتوار برای ساختن لمینت سرامیکی استفاده می کنند. رنگ و جنس لمینت به کمک بیمار و دندانپزشک تعیین می شود. سپس لمینت های آماده شده روی دندان چسبانده می شوند.

لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی چه تفاوتی دارند؟ (تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی)

مسئله مهم در لمینت های کامپوزیتی این است که در طول زمان تغییر رنگ داده و هر ۶ ماه نیاز به پولیش دارند. همچنین استقامت و ماندگاری این لمینت ها از نوع سرامیکی کمتر است و شکنندگی بیشتری دارد. اما ظاهر آن مطلوب است و اگر به خوبی نگهداری شود ماندگار می باشد. لمینت های سرامیکی نازک تر و محکم تر هستند و به راحتی صدمه نمی بینند. نمای طبیعی تر، زیباتر و شفاف تری هستند. این نوع لمینت دیرتر دچار سایش و تخریب می شوند و مراقبت کمتری نیز نیاز دارند. لمینت های کامپوزیتی ارزان قیمت تر هستند با این وجود لازم است که به طور مرتب چکاپ شوند.

بخوانید  ۵ علت اصلی زرد شدن دندان ها کدامند؟

کدام روش بهتر است؟ – تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

اینکه کدام روش را برای لمینت دندان خود انتخاب کنید بستگی به سلیقه شما دارد. اگر به دنبال اصلاح جزئی شکل لبخند و رفع معایب تعداد اندکی از دندان ها هستید، لمینت کامپوزیتی کافی است. اما اگر برای اصلاح اندازه و شکل دندانهایتان نیازمند تغییر بیشتر و اساسی تری هستید و به دنبال سفید شدن دندانها هستید لمینت سرامیکی مناسب تر است.

اما باید بدانید که درست است که لمینت دندان به زیبایی دندان ها کمک می کند اما در حقیقت این یک کار درمانی است. یک نوع درمان بهتر است لمینت دندان را با مشورت دندانپزشک خود انتخاب کنید. از رنگ مناسب برای آن استفاده کنید تا لمینت دندان شما طبیعی تر و زیباتر باشد. یک دندانپزشک زیبایی با تجربه می تواند به خوبی شما را راهنمایی کند.

سوالی که اکثر افراد می پرسند این است که آیا کامپوزیت کردن موجب خرابی دندان ها می شود؟ جواب بستگی به شما دارد. اگر کامپوزیت دندان درست و اصولی انجام شود و نگهداری از دندان ها به طور مرتب و صحیح صورت بگیرد آسیب رسیدن به حداقل می رسد. باید روش درست مسواک زدن را بیاموزید، از نخ دندان به طور مرتب استفاده کنید و در فاصله ای منظم به پزشک موردنظر خود مراجعه کنید. استفاده از دهانشویه به میزان مناسب توصیه می شود اما بهتر است در این کار زیاده روی نکنید. ممکن است لازم باشد قبل از لمینت کردن از ارتودنسی استفاده کنید یا ارتوسرجری انجام دهید تا لثه ها و فک را اصلاح کنید و سپس برای قالبگیری لمینت دندان اقدام کنید.  امیدواریم که این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسب را در زمینه تفاوت لمینیت سرامیکی با لمینیت کامپوزیتی به شما ارائه دهیم.

بخوانید  علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی