×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ترمیم کامپوزیت دندان

ترمیم کامپوزیت دندان – مردم برای داشتن لبخندی مناسب به زیبایی دهان و دندان خود بسیار اهمیت می‌دهند. از این جهت از موادی مثل کامپوزیت، ، ایمپلنت و … برای دندان‌ها استفاده می‌کنند. یکی از پرطرفدارترین مواد برای ترمیم دندان‌های شکسته یا آسیب دیده کامپوزیت است. این مواد به غیر از زیبایی بخشیدن و سفید کردن دندان¬ها، برای پر کردن پوسیدگی‌های دندان، پوشاندن سیاهی‌ها، منظم کردن دندان‌ها، پر کردن فاصله بین دندان‌ها و … نیز استفاده می شود. گاهی ممکن است کامپوزیت‌های شما بر اثر اتفاق‌های متعدد آسیب ببیند. در این مقاله با دلایل مختلف آسیب و ترمیم کامپوزیت دندان بیشتر آشنا می‌شوید.

دلایل شکست کامپوزیت

کامپوزیت دندان به دلایل متفاوتی آسیب‌پذیر می‌شود و نیاز به تعویض دارد. در حقیقت مواد کامپوزیت اگر از کیفیت بالایی برخوردار باشند و مراقبت‌های لازم انجام شود؛ به صورت دائم بر روی دندان‌های شما باقی می‌مانند و نیازی به تعویض ندارند. بهتر است قبل از کامپوزیت حتما یک دندانپزشک مناسب انتخاب کنید و با مشورت او از بهترین مواد برای دندان خود استفاده کنید. کامپوزیت باکیفیت بین 5 تا 7 سال دوام دارد؛ اما دلایل مختلفی موجب آسیب دیدن کامپوزیت می‌شود؛ خوب است بدانید که با روبرویی فرد با این موارد و یا گذشت از طول عمر کامپوزیت، با ساییدگی دندان و ترک خوردگی نیز مواجه شود؛ بهتر است به دندانپزشک مراجعه کند تا با مواد مخصوص، کامپوزیت فعلی را از دندان جدا ساخته و همان دندان را مجددا کامپوزیت کند.

بخوانید  طول عمر لمینت دندان

پوسیدگی دندان

از مهمترین دلایل آسیب دیدن کامپوزیت و شکست آن، می‌توان به پوسیدگی دندان‌های زیرین اشاره کرد. قبل از انجام کامپوزیت باید دندان‌هایتان توسط دندانپزشک چک شود و از سالم بودن دندانتان اطمینان یابد. امکان دارد به مرور زمان دندان‌های شما پوسیده شود و همین امر موجب می شود که ارتباط مینای دندان و کامپوزیت کاهش بیاید و در نهایت موجب جدایی کامپوزیت شود.

عفونت لثه

ممکن است که لثه های شما بر اثر رعایت نکردن بهداشت فردی و تجمع باکتری ها عفونت کند. عفونت لثه موجب متورم شدن و فشار زیاد به روکش های کامپوزیت می گردد و همین امر باعث کم شدن ارتباط بین دندان و کامپوزیت می شود و کامپوزیت شما کنده و یا شکسته می شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان شما میتوانید از عفونت ها پیشگیری کنید.

کیفیت مواد کامپوزیت

تا اینجا متوجه شدید که اگر شما از یک کامپوزیت بی‌کیفیت استفاده کنید؛ امکان آسیب دیدن و شکستگی آن بسیار بالاتر می رود و مجددا با هزینه بالایی نیازمند به کامپوزیت جدید می شوید. دقت کنید که با مراجعه به دندانپزشک مجرب و نحوه فرم دهی و قالب گیری کامپوزیت نیز می توانید از مقاومت و استحکام کامپوزیت خود مطمئن باشید.

بخوانید  لمینت دندان بدون تراش دندان

فشار زیاد به کامپوزیت

شخصی که به طور مکرر تنقلات سفت مصرف می‌کند و آجیل و خوراکی‌های محکم را با دندان‌هایش می‌شکند، بلافاصله با شکستگی مواجه می‌شود و اصلا کامپوزیت این فرد دوامی ندارد. همینطور در انجام ورزش‌های سنگین و ضربه‌ای باید بسیار محتاط عمل کند زیرا ضربه به دهان فرد، موجب جدا شدن و شکستگی کامپوزیت می‌شود.

دلایل شکست کامپوزیت

مراحل ترمیم کامپوزیت

اگر کامپوزیت دندان شما آسیب دیده باشد در وهله اول باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک بعد از بررسی دقیق، باید متوجه میزان شکستگی و ترک دیدگی کامپوزیت شود تا برای ترمیم آن از مواد مناسب استفاده کند. دندانپزشک میتواند مواد کامپوزیت جدید را بر روی کامپوزیت قبلی بچسباند؛ اما این عمل توصیه نمی‌شود زیرا موجب حجیم شدن و نامنظم شدن فرم دندان‌ها می‌شود؛ بهتر است که برای ترمیم لایه قبلی کامپوزیت را از روی دندان برداشته و با مواد جدید، فرم دهی و ترمیم دندان انجام شود. این مراحل بسیار سریع صورت می گیرد و برای سفت شدن مواد و محکم شدن بر روی مینای دندان‌ از لیزر استفاده می‌شود.

بخوانید  آشنایی با روش های اصلاح طرح لبخند در ایران

هزینه کامپوزیت

هزینه کامپوزیت دندان و ترمیم آن به عوامل زیادی بستگی دارد و متغیر است. یک مورد بسیار مهم، دستمزد دندانپزشک است که با توجه به تخصص شخص و مطب وی تغییر می کند. از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار بر روی هزینه دندانپزشکی، برند و مواد سازنده کامپوزیت می باشد. به گونه ای که هر چه مواد با کیفیت‌ترو برند معروف‌تر باشد هزینه ی بالاتری به همراه دارد. برای ترمیم بهتر است پیش پزشک قبلی خود بروید زیرا دستمزد پزشکان زیبایی با هم متفاوت است و ممکن است دستمزد بیشتری بگیرند. برای برداشتن کامپوزیت قبلی روش های زیادی وجود دارد و هزینه برداشت کامپوزیت و ترمیم آن به عواملی از قبیل دستمزد پزشک، مدت زمان برداشت کامپوزیت، تعداد دندان‌های کامپوزیت شده و روش برداشتن آن بستگی دارد. خوب است بدانید که هزینه ترمیم کامپوزیت از نصب آن کمتر است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد ترمیم کامپوزیت دندان