×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

طول عمر لمینت دندان

طول عمر دندان – لمینت دندان‌ها یکی از روش‌های محبوب برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند دندان‌ها می‌باشد که کاربرد گسترده‌ای در فرایند‌های درمانی و زیبایی دندان‌ها داشته و همچنین مزایایی بسیاری در مقایسه با سایر روش‌های درمانی دارد. این روش همچون سایر روش‌های درمانی و زیبایی نیز دائمی نیست و عوامل مختلفی بر عمر لمینت موثر می‌باشند.

طول عمر لمینت سرامیکی – عوامل موثر بر طول عمر لمینت سرامیکی

طول عمر لمینت دندان – لمینت سرامیکی با توجه به مواد به کار رفته در ساختار آن عمر حدود ۱۰ تا ۲۰ ساله دارد که در مقایسه با کامپوزیت عمر آن دو برابر بیشتر است و بعد از گذشت این مدت حتما باید لمینت تعویض شود. ولی عوامل گوناگونی در این طول عمر موثر می‌باشند و این مدت زمان را می‌توانند بسیار تغییر دهند. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین عوامل می‌پردازیم.

  • مهارت دندانپزشک

در روش‌های ترمیمی و زیبایی مانند ایمپلنت و لمینت مهارت عامل بسیار مهمی است و می‌توان گفت هر‌قدر دندانپزشک ماهر باشد و در به کارگیری مواد، دقت و ریز‌بینی بیشتری به خرج دهد به همان اندازه طول عمر و ماندگاری بیشتر می‌شود. همچنین از به وجود آمدن هزینه‌های درمانی بعدی، که صرف ترمیم یا لمینت زود هنگام دوباره می‌شود کاهش می‌یابد. اگر در انتخاب دندانپزشک دقت نکنید شاید آسیب به لمینت‌ها به سرعت اتفاق بیافتد و حتی دندان‌ها نیز دچار آسیب و پوسیدگی شوند که این برای شخص بسیار دردناک است.

بخوانید  بلیچینگ دندان با لیزر برای سفید کردن دندان ها

 

  • مواد به کار رفته

امروزه انواع مختلفی از مواد در بازار برای لمینت وجود دارد که از نظر قیمت و ماندگاری باهم تفاوت دارند.

  • ویژگی‌های فردی

حتی اگر به بهترین دندانپزشک مراجعه کنید و لمینت شما از لحاظ مواد و نصب ایرادی نداشته باشد ولی مراقبت‌های فردی به درستی انجام نشوند، در این صورت عمر لمینت به مقدار زیادی کاهش می‌یابد چون این عامل مکمل مهمی در کم یا زیاد شدن این زمان است.

 

  • مراقبت های بهداشتی را به طور منظم انجام دهید.
  1. استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. هر روز به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید تا از بروز پوسیدگی احتمالی در سطوح جانبی دندان‌ها پیشگیری شود.
  2. روزانه حداقل در دو نوبت مسواک بزنید.

نکته مهمی در ارتباط با مسواک زدن وجود دارد که مسواک نرمی انتخاب کنید تا به بافت لمینت آسیبی نرساند و روند فرسایش و از بین رفتن را کندتر کند. همچنین در حین مسواک زدن با فشار زیاد و با سرعت فرچه را حرکت ندهید چون در صورت تکرار مداوم این عمل پس از مدتی شکل ظاهری لمینت تغییر می‌کند.

بخوانید  پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

 

  • در حین ورزش از محافظ دندان استفاده کنید.

محافظ دندانی در حین انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
محافظ دندانی برای افرادی که عادت دندان قروچه دارند نیز بسیار مفید است و باعث کاهش این عادت در فرد می‌شود و فرسایشی که معمولا در سطح جلویی دندان‌های فک پایین و سطح عقبی دندان‌های فک بالا رخ می‌دهند، کاهش می‌یابد.

  • با احتیاط از دندان‌های خود استفاده کنید.

شاید اکثر شما عادت دارید که یک نخ اضافی لباس را با دندانتان جدا کنید و یا برای باز کردن گره یا شکستن آجیل‌های خاصی از دندان‌هایتان، همچون ابزار استفاده کنید. ولی همه این‌ها عادات نادرستی هستند که سلامت دندان‌ها و لمینت‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهند. اگر لمینتی با دوام بالا می‌خواهید باید این عادات را ترک کنید و به صفر برسانید.

  • با دخانیات خداحافظی کنید.

استعمال دخانیات علاوه بر مشکلات بسیار زیادی که برای سلامتی ایجاد می‌کنند استحکام دندان‌ها را نیز کاهش می‌دهند همچنین باعث لکه دار شدن لمینت‌ها و حتی تغییر رنگ کلی لمینت‌ها می‌شوند.

  • استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های رنگی را محدود کنید.
بخوانید  بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

سس قرمز، نوشابه، شراب، قهوه و چای می‌توانند دندان‌های شما را لکه دار کنند. رفته رفته ظاهر لمینت‌ها فرق میکند و در صورت رعایت نکردن این امر شاید خیلی زودتر مجبور به تعویض لمینت‌های دندانی خود شوید.

  • چکاپ‌های دوره‌ای

بعد از انجام لمینت باید در فاصله‌های زمانی معینی معمولا ۶ ماهه برای چکاپ و بررسی سلامت دندان‌ها و کامپوزیت به دندانپزشک مراجعه شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد و در صورت بروز مشکل قبل از شدید‌تر شدن مشکل، آن را برطرف کنند و همچنین موارد مراقبتی لازم یادآوری شوند.

 

آیا لمینت دندانی مادام العمر است؟

لمینت دندانی همچون بسیاری از روش‌های ترمیمی و زیبایی دندان‌پزشکی دائمی نیست و مواد سازنده لمینت مدت زمان مشخصی ماندگاری دارند. عوامل گوناگونی در زیاد یا کم شدن تاثیر دارند که در این مقاله به مهمترین این عوامل پرداخته شد و راهکار‌هایی کاربردی برای طولانی‌تر کردن عمر لمینت‌های دندانی پیشنهاد داده شد.
بنابراین در صورتی که قصد استفاده از این روش درمانی را دارید، بهتر است پیش از اقدام با پزشک متخصص مشورت کنید و سپس تمام اقدامات مربوطه را انجام دهید تا از نتیجه حاصل شده رضایت داشته باشید.

بخوانید  ایمپلنت فوری لیزری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد طول عمر لمینت دندان