×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

قوی ترین مسکن برای دندان درد

قوی ترین مسکن برای دندان درد – دندان درد یکی از بدترین دردهایی است که ممکن است آدمی به آن مبتلا شود. دردی که خواب را از چشم می‌رباید و به همین راحتی‌ها درمان نمی‌شود. دندان دردهای خفیف علامت به وجود آمدن دردهای بزرگ‌تری هستند که اگر از همان ابتدا پیگیری نکنید، گریبان گیرتان خواهد شد و کار به کشیدن دندان و کاشت دندان میرسد. قرص‌ها و مسکن‌های زیادی برای خلاصی از دندان درد وجود دارد اما همه آن‌ها، به صورت موقتی درد دندان را کاهش می‌دهند. اینجا است که پای یک خوب  به میان می‌آید تا درد شما را برای همیشه درمان کند.برای مطالعه مقالات در خصوص ایمپلنت و مطالب سایت را دنبال فرمایید.

چه مسکنی برای دندان درد بخوریم؟

در ابتدا باید بدانید که خوردن مسکن‌ها بدون تجویز پزشک اصلاً کار درستی نیست. نوع دندان درد شما، تعیین کننده تسکین دهنده‌ای است که قرار است استفاده کنید. دندان دردها عوامل گوناگونی دارند. برخی از آن‌ها به دلیل پوسیدگی عمقی و برخی دیگر به دلایل جراحی دندان و کاشت دندان و عفونت ممکن است، ایجاد شوند. گاهی دندان درد در هنگام جویدن و یا خوردن مواد غذایی ترش ایجاد می‌شود. این نوع دندان درد معمولاً منقطع است و به‌طور دائم فرد را آزار نمی‌دهد. برخی دیگر از دندان دردها ناشی از واکنش عصب‌های دندان به دما است. خوردن چای داغ یا یک لیوان آب یخ، باعث شروع درد دندان می‌شود. به‌طور کلی باید منشأ دندان درد را بیابید تا داروی مناسب آن را استفاده کنید.

بخوانید  علت پریود نشدن و حامله نبودن و بزرگ شدن شکم چیست؟

دندان درد

پزشکان چه مسکنی برای دندان درد می‌دهند؟ (قوی ترین مسکن برای دندان درد)

دندان‌پزشکان معمولاً در عصب‌کشی‌ها، از بیماران می‌خواهند در صورتی که تحمل درد پس از جراحی را ندارند، از استامینوفن استفاده کنند. هرچند استامینوفن یک دشمن بزرگ برای کبد است اما ازآنجایی که از کبد جذب می‌شود، مشکلات افزایش خونریزی را در بر نخواهد داشت. با این حال مصرف بی‌رویه مسکن‌ها، خطر جدی برای از دست دادن کبد خواهد بود.

مسکن‌های دیگری که توسط پزشکان برای دندان درد تجویز می‌شود، ژلوفن، ایبوپروفن و بی حس کننده‌های موضعی همچون پماد عصاره میخک است. اگر دندان درد ناشی از عفونت باشد، استفاده از چرک خشک‌کن‌ها، در اولویت قرار می‌گیرد.

لیست قوی ترین مسکن برای دندان درد که توسط دندانپزشکان تجویز می شود

  • استامینوفن یا پاراستامول
  • ناپروکسن
  • کدامول
  • دیکلوفناک
  • ایبوپروفن
  • آسپرین یا سالیسیلیک اسید

جدول لیستی از قوی‌ترین مسکن‌ها برای برخی از مشکلات دندانی و دندان درد

 

مشکلات دندانیقوی‌ترین مسکن‌ها
درد دندان عادیاستامینوفن، ایبوپروفن
عفونت لثهاستامینوفن، ایبوپروفن، آنتی‌بیوتیک‌ها (تجویز شده توسط پزشک)
عفونت عصب دندان (پولپیت)استامینوفن، ایبوپروفن، آنتی‌بیوتیک‌ها (تجویز شده توسط پزشک)
عمل جراحی دندانیاستامینوفن، ایبوپروفن، هیدروکدون، اکسترام
درد ایمپلنت دنداناستامینوفن، ایبوپروفن، هیدروکدون، اکسترام
درد تراش دنداناستامینوفن، ایبوپروفن، هیدروکدون، اکسترام
درد کشیدن دنداناستامینوفن، ایبوپروفن، هیدروکدون، اکسترام
بخوانید  علت خارش پشت زانو چیست ؟

لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست تنها بر اساس اطلاعات عمومی است و هرگونه تجویز و مصرف دارو باید بر اساس توصیه پزشک شخصی شما صورت گیرد. همچنین، مصرف هر نوع دارو باید بر اساس دستور پزشک و با رعایت دوزهای تجویز شده انجام شود. قبل از استفاده از هر دارویی، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب و مطلوب را برای شرایط خاص شما تعیین کند.

مسکن استامینوفن

استامینوفن (Acetaminophen): استامینوفن یک داروی ضد درد و تب است که معمولاً برای کاهش درد‌های ملایم تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو عمدتاً به عنوان مسکن غیر ضد التهاب استفاده می‌شود. استامینوفن بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد و به طور معمول بدون نیاز به نسخه پزشکی در دسترس است. با این حال، می‌بایست قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید و دستورات و دوز مناسب را رعایت کنید.

مسکن ایبوپروفن

ایبوپروفن (Ibuprofen): ایبوپروفن یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که برای کاهش درد، التهاب و تب استفاده می‌شود. ایبوپروفن عمدتاً با کاهش تولید پروستاگلاندین‌ها در بدن به اثر می‌رسد. این دارو برای دردهای ملایم تا متوسط، از جمله درد دندانی، التهاب لثه و التهاب عصب دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، برای مصرف طولانی مدت یا در موارد خاص، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بخوانید  سردرد وضعیتی یا ارتواستاتیک چیست ؟

مسکن هیدروکدون

هیدروکدون (Hydrocodone): هیدروکدون یک مسکن قوی است که برای کاهش دردهای شدید، اغلب پس از عمل جراحی دندانی، تجویز می‌شود. این دارو به عنوان یک آگونیست گیرنده‌های موجود در سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کند و با اثرگذاری بر روی مسیرهای درد مختلف، دردها را کاهش می‌دهد. هیدروکدون تحت نظارت پزشک قرار می‌گیرد و باید بر اساس دستورات پزشک مصرف شود.

مسکن اکسترام

اکسترام (Oxycodone): اکسترام نیز یک مسکن قوی است که ممکن است در مواردی مانند درد شدید دندانی یا پس از عمل جراحی دندانی تجویز شود. این دارو بر روی مسیرهای درد در سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد و در کاهش درد مؤثر است. مصرف اکسترام نیز باید تحت نظارت پزشک و بر اساس دستورات پزشکی صورت گیرد.

درمان‌های خانگی دندان درد

  • در وهله اول، سراغ قرص‌های مسکن نروید مگر این‌که پزشک شما، اجازه مصرف آن‌ها را داده باشد. تعداد زیادی از روش‌های خانگی برای درمان دندان درد وجود دارد که بدون عوارض، درد شما را تسکین می‌دهند. ابتدا آن‌ها را امتحان کنید. مطمئن باشید از نتیجه کار شگفت‌زده خواهید شد. فقط این نکته را فراموش نکنید که درمان‌های خانگی و مسکن‌ها، تنها درد را برای چندین ساعت خاموش می‌کنند. برای درمان قطعی باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. هرگونه درد دندانی را جدی بگیرید تا عواقب بدتری را تجربه نکنید.
  • روی دندانی که درد گرفته، سیر قرار دهید. دو حبه سیر را با مقداری نمک، له کنید و روی دندان بگذارید. سیر به‌طور موقتی دندان درد شما را تسکین می‌دهد. تا زمان مراجعه به دندان‌پزشک می‌توانید از این ترکیب هر ۵ ساعت یک‌بار استفاده کنید. استفاده از سیر برای دندان دردهایی که همراه با عفونت هستند، مناسب نیست. جویدن سیر در کاهش دندان درد هم کمک می‌کند.
بخوانید  بیهوشی در دندانپزشکی

 

  • گیاه میخک یک تسکین دهنده موضعی فوق العاده است. این گیاه به حدی در تسکین درد دندان عالی عمل می‌کند که در شرکت‌های داروسازی، از عصاره آن در جهت تولید داروی تسکین دهنده موضعی دندان، استفاده شده است. مقداری از گیاه میخک را روی دندان خود قرار دهید و منتظر قطع درد دندان خود باشید. مطمئناً از نتیجه استفاده از آن، راضی خواهید بود.
  • آب نمک نیز یک درمان سریع دندان درد محسوب می‌شود. نمک را در آب جوشیده حل کنید و بعد از ولرم شدن، یک دقیقه درون دهان خود نگه دارید.
  • قدیمی‌ها می‌گویند اگر یک حبه قند را با حرارت آب کنید و روی آن فلفل بزنید و در حالی که حبه قند هنوز داغ است، روی دندان خود قرار دهید، دندان دردتان تسکین پیدا خواهد کرد. فقط مراقب باشید روی لثه‌تان قرار نگیرد که باعث سوختن لثه خواهد شد.

رعایت بهداشت دهان برای تسکین دندان درد

هر چقدر بهداشت دهان در این دوره بیشتر رعایت شود، دندان درد شما زودتر تسکین می‌یابد و یا حداقل شدت آن افزایش نمی‌یابد. رفع باکتری‌های دهانی با صحیح مسواک زدن‌ و استفاده از دهان‌شویه، نقش مهمی در تسکین دندان درد خواهد داشت.

بخوانید  دندان مصنوعی متحرک یا ایمپلنت

دندان یک عامل مهم برای داشتن لبخند هالیوودی و زیبا است پس باید از دندان ها با نخ دندان کشیدن و مرتب مسواک زدن مراقبت کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد قوی ترین مسکن برای دندان درد