×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

روش و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

روش صحیح نخ دندان کشیدن – مراقبت از دندان یک کار مهم برای داشتن دندان هایی تمیز و سلامت است. ولی تنها مسواک زدن در این کار موثر نیست و استفاده درست از نخ دندان یک امر مهم در داشتن دندان و لثه هایی سلامت است. انجام کشیدن نخ دندان هر روز باید انجام شود تا قسمت هایی که با مسواک تمیز نمی شود با نخ دندان تمیز شود تا شاهد پوسیدگی دندان نباشیم. در ادامه با نحوه استفاده درست از نخ دندان آشنا می شوید.

چهار اصل اساسی در استفاده درست از نخ دندان؟

پیچاندن نخ اصل اول در نخ دندان کشیدن می باشد. برای کشیدن نخ دندان ابتدا حدود ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر از نخ را دور انگشتان وسط دست بپیچانید سپس نخ را بین انگشت اشاره و شست به طوری بگیرید که حدود دو نیم تا پنج سانتی متر نخ بین انگشتان برای کشیدن نخ بین دندان ها باشد. از انگشتان شست برای جابه جایی نخ در دندان های بالا استفاده کنید.

بخوانید  ایا کیک بوکسینگ قد را بلند میکند ؟

هدایت و جابجایی نخ بین دندان ها اصل دوم در استفاده درست از نخ دندان می باشد برای انجام این کار حدود دونیم سانتی متر از نخ را بین انگشتان نگه داشته و نخ را با انگشت شست بین دندان های پایین جابه جا کنید.

اصل سوم حرکت دادن نخ است. نخ را خیلی آرام به حالت زیگزاگی بین دندان ها حرکت دهید. دقت کنید که نخ را باشدت و فشار جابه جا نکنید. نخ را به آرامی دور دندان ها انداخته و تمیز کردن را شروع کنید.

لغزاندن نخ آخرین اصل در استفاده درست از نخ دندان حساب می شود به صورتی که نخ را بین دندان و زیر خط لثه جابه جا کنید یا به اصطلاح بلغزانید. حواستان باشد که پشت هر دندان را نیز نخ دندان بکشید. تا تمام قسمت های دندان عاری از غذا باقی مانده و پلاک های بین دندان باشد.

آشنایی با فواید نخ دندان و روش صحیح نخ دندان کشیدن

فواید استفاده از نخ دندان بر هیچ کسی پوشیده نیست. نخ دندان یکی از راهکارهایی است که می‌توان با آن از پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها پیشگیری کرد. نخ دندان نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد به خصوص نخ دندان کشیدن دندان‌های عقب اهمیت بالایی دارد. متأسفانه بسیاری از افراد با اینکه مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنند اما همچنان دندان‌های پوسیده‌ای دارند. مسواک به تنهایی نمی تواند تمامی سطوح دندان به خصوص سطوح بین دندانی را پاکیزه و تمیز نماید و در دراز مدت باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان می شود که باید از روش های مختلفی مانند ایمپلنت دندان، دندان استفاده نمایید که توسط بهترین زیبایی انجام بگیرد.

بخوانید  ضد عفونی ایمپلنت ها چگونه انجام می شود؟

دلیل عمده این موضوع عدم شناخت روش صحیح استفاده از این ابزار است. که می توانید برای مشاوره و آموزش روش صحیح نخ دندان کشیدن به دندانپزشک خوب مراجعه نمایید. بیشتر افراد حتی در استفاده از نخ دندان هم مشکل دارند و نمی‌توانند به طور صحیح، دندان‌های خود را نخ بکشند. در ادامه با روش صحیح استفاده از نخ دندان همراه شما هستیم.

طرز صحیح نخ دندان کشیدن – روش صحیح نخ دندان کشیدن

  • در ابتدا نخ دندانی را که یک دست و نازک است، از داروخانه تهیه کنید.
  • ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از آن را ببرید.
  • برای این که تسلط کافی به نخ دندان داشته باشید، دو سر نخ را به یکدیگر گره بزنید تا حلقه درست شود و شما به راحتی بتوانید دندان‌هایتان را نخ کنید. این روش باعث کاهش هدر رفت نخ دندان می‌شود. اگر به صورت گره باز هم دندان‌های خود را نخ کنید، باز هم نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.
  • از انگشت شست و سبابه، برای به حرکت درآوردن نخ در بین دندان‌ها استفاده کنید.
  • از هر قسمت نخ دندان فقط یکبار استفاده کنید. چرا که هر قسمت مواد غذایی به جای مانده در بین دندان‌ها را برمی دارد و در صورتی که مجدداً از آن استفاده شود، مواد غذایی به بخش دیگر دندان‌ها منتقل می‌شوند که در عمل، نتیجه‌ای در پاکسازی دندان‌ها نخواهد داشت.
  • نخ دندان را از یک طرف دیواره دندان وارد کنید و سپس در هنگام خروج، از دیواره دیگر با کمی فشار خارج کنید.
  • احتمالاً اولین باری که از نخ دندان استفاده می‌کنید، از لثه خون می‌آید اما اگر این کار را چندین بار تکرار کنید، می‌توانید میزان فشار وارده بر لثه را کنترل کنید.
  • بعد از کشیدن نخ دندان، مسواک بزنید تا فضای خالی شده بین دندان‌ها نیز، با مسواک تمیز گردد.
بخوانید  کشیدن همه دندانها در یک جلسه

بوی بد دندان هنگام نخ کشیدن نشانه چیست؟

زمانی که نخ دندان شما پاره می‌شود و یا بوی بدی از آن به مشام‌تان می‌رسد نشانه این است که دندان شما، دچار پوسیدگی شده است. پوسیدگی دندان با نخ دندان و مسواک کشیدن درست نمی‌شود، از این رو حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. استفاده از نخ دندان و مسواک تنها می‌تواند از پوسیدگی پیشگیری کند.

روش و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

فواید نخ دندان چیست؟

نخ دندان دقیق ترین و مؤثرترین ابزار برای نظافت دندان‌ها است. همان طور که گفته شد استفاده از نخ دندان باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

استفاده از نخ دندان باعث خوشبو شدن دهان می‌شود. از آن جایی که مواد غذایی در بین دندان‌ها گیر می افتند و تنها راه تمیز کردن آن، استفاده از نخ دندان است، آلودگی ها و جرم هایی که در بین دندان باقی مانده اند، با کمک نخ دندان، از بین می‌روند و بوی بد ناشی از آن از بین می‌رود.

بخوانید  روش های مرتب کردن دندان

شاید عجیب باشد اما محققان دریافته اند که استفاده از نخ دندان باعث کاهش سکته قلبی و مغزی می‌شود. از آن جایی که جرم و باکتری دهان از طریق دستگاه گوارش و در نهایت خون در تمام بدن پخش می‌شود، اگر از این باکتری‌ها بکاهیم، از سکته مغزی و قلبی پیشگیری می‌کنیم. حتی استفاده از نخ دندان در سلامت دستگاه گوارش نیز مؤثر است.

استفاده از نخ دندان باعث می‌شود بیماری‌های مربوط به لثه کاهش یابد. عفونت لثه و دیگر بیماری‌هایی که از جرم بین دندان‌ها ایجاد می‌شود، با استفاده از نخ دندان کاهش می‌یابد.

 

چه زمانی از نخ دندان استفاده کنیم؟

زمان استفاده از نخ دندان بعد از وعده‌های غذایی است. به ویژه اگر وعده‌های غذایی شیرین و چرب باشد بهتر است هر چه سریعتر بعد از اتمام آن، از نخ دندان استفاده کنید. در استفاده از نخ دندان زیاده روی نکنید و وسواس به خرج ندهید. معمولاً در ساعات پایانی شب، قبل از مسواک زدن، مهم‌ترین زمان استفاده از نخ دندان است. در طول روز سه بار نخ دندان بکشید تا از پوسیدگی دندان‌هایتان تا حد زیادی پیشگیری کنید.

بخوانید  دوره نقاهت ساکشن غبغب

لوازم کمکی برای استفاده درست از نخ دندان!

سوزن نخ دندان یک وسیله پلاستیکی منعطف است که برای راحتی شما تولید شده است به طوری که نخ دندان رو به آن وصل کرده و بدون کمک گرفتن از انگشتان خیلی راحت دندان هایتان را نخ دندان می‌کشید. برس یا پروکسی که شبیه به مسواک است اما سایز بسیار کوچکی مانند نخ دارد این وسیله نوکی تقریبا تیز دارد این محصول را نیز مانند نخ دندان لای دندان ها انداخته و بالا و پایین می کنید. نخ دندان و یا وسیله های کمکی ذکر شده برای تمام افراد قابل استفاده می باشد حتی کسانی که دارای ایمپلنت و یا لمینت هستند به راحتی می توانند از محصولات بهداشتی دندان استفاده کنند.

در نخ دندان کشیدن اعتدال باید رعایت شود

به نظر می آید استفاده از نخ دندان کاری بی اهمیت و آسان است اما این را بدانید استفاده غلط از نخ دندان باعث آسیب رساندن به لثه و دندان می شود. پس حد اعتدال را در فشاری که به نخ و دندان وارد می کنید رعایت کنید کشیدن نخ دندان نباید باعث درد در لثه و دندان شود اگر احساس درد هنگام استفاده از نخ دندان دارید به احتمال زیاد به روش غلط این کار را انجام می دهید. در ابتدای کشیدن نخ دندان کمی درد میتواند طبیعی باشد اما بیشتر از آن نه. از طرف دیگر هم نباید به حدی هم آرام باشد که غذای باقی مانده لای دندان ها را تمیز نکند. اگر جز افرادی هستید که از دستگاه برقی استفاده می کنید می توانید روش استفاده درست آن را از دندانپزشک جویا شوید. در کل استفاده درست از نخ دندان را باید یاد گرفته و هر روز این کار را انجام دهیم.

بخوانید  چگونگی ایجاد پوسیدگی دندان + علت و درمان ها

چرایی اهمیت کشیدن نخ دندان به صورت روزانه

همانطور که انسان ها هر روز به خوردن غذا و آب نیاز دارند تا زنده و سلامت بمانند دندان ها نیز برای سلامت ماندن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. در بین دندان ها علاوه بر تکه غذا هایی که باقی می ماند پلاک های باقی مانده در بین دندان سبب بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها می شود. چرا که مسواک نمی تواند دسترسی کاملی به لای دندان ها و اطراف لثه داشته باشد. از این رو دندانپزشکان توصیه ای فراوان برای استفاده روزانه از نخ دندان را دارند.

آیا برای استفاده از نخ دندان زمان خاصی وجود دارد

در اصل مهم استفاده مداوم از نخ دندان است و زمان خاص و مشخص شده ای برای انجام این کار وجود ندارد. بهتر است خودتان یک زمانی مشخص برای خود برنامه ریزی کنید تا هر روز سر وقت این کار را انجام دهید. اکثر افراد ترجیح می دهند آخر شب که می خواهند بخوابند این کار را انجام دهند ولی اگر شما حوصله این کار را در شب ندارید هر موقع از روز و شب می توانید از نخ دندان استفاده کنید.

بخوانید  روغن آرگان روی موی خیس یا خشک استفاده شود ؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد روش و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن