×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم

همیشه و در همه حال، بنیاد و اساس اصلی فعالیت های اقتصادی بحث مالیات، نحوه و مقدار پرداخت آن بوده است. یکی از انواع مالیات مستقیم پرداختی را می توان مالیات بر درآمد دانست که بر این اساس مودی مالیاتی موظف است تا اظهار نامه و همچنین اسناد و مدارک دال بر این موضوع را به خزانه دولت ارائه دهد و سپس بر اساس تصمیم نهایی، مالیات خود را واریز کند. برای سهول این فرآیند، تبصره ای تصویب شده که مراحل زمان بر و همچنین اختلاف برانگیز بین مودی و سازمان امور مالیاتی را مرتفع می‌کند. در این مطلب سعی داریم با بررسی جوانب مختلف تبصره ۱۰۰ مالیاتی قانون مالیات های مستقیم اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با این موضوع با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانید نسبت به حوزه روند محاسبه و پرداخت مالیات آشنایی پیدا کنید، با ما همراه باشید.

ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم چیست؟

قبل از اینکه در رابطه با جزئیات و مفاهیم این ماده صحبت کنیم بهتر است که به صورت کلی با آن آشنا شوید تا بتوانید مفاهیم عمیق تر را درک کنید. بر اساس قانون مذکور یعنی ماده ۱۰۰ از قانون مالیات‌های مستقیم، مودیان مالیاتی موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای فعالیت های خود در شغل های مختلف هستند که طی یک بازه زمانی مشخص یک ساله برای واحد های شغلی جدا و در اواخر خرداد برای اداره مالیاتی محل اشتغال ارسال می شود. نرخ پرداخت مالیات نیز بر اساس ماده ۱۳۱ مالیات مستقیم بیان شده است که بعضا دچار تغییراتی می شود. برای آسان سازی امور و آشنا شدن مودیان با اصول و شیوه پر کردن اظهار نامه، نمونه ای از آن توسط سازمان امور مالیاتی در اختیار عموم قرار گرفته است.

بخوانید  عجیبترین ابزار کار منشی ها در قدیم

مشمولین ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم چه کسانی هستند؟

تمامی مودیان مالیاتی و صاحبان کسب و کار نمی توانند از از امکان قانونی تعیین مالیات در تبصره ۱۰۰ مالیات مستقیم استفاده کنند، چرا که منبع آن مالیات بر درآمد عملکرد است و شامل سایر منابع مالیاتی مانند مالیات بر درآمد اتفاقی یا مالیات بردرآمد اجاره نیست و در این گونه موارد مودی باید مالیات را با پرکردن اظهارنامه مالیاتی و تسلیم آن به اداره مالیاتی پرداخت کند. قابل توجه است که تنها مودیان مشاغل بدین معنا که افراد حقیقی می توانند از ویژگی های تبصره ۱۰۰ مالیات استفاده کنند.

بر همین اساس می توان گفت که تنها اشخاص حقوقی نمی توانند از پرداخت مالیات بر درآمد بهره ببرند و از امکانات این تبصره استفاده کنند. همچنین قابل توجه است که مشاغلی که با مشارکت مدنی بین چند مودی اداره می‌شوند هم امکان بهره‌مندی از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم را برای تعیین مالیات مقطوع بدون حسابرسی مالیاتی دارند.

بخوانید  سرمایه گذاری در طلای دست دوم بهتر است یا سکه ؟

شرایط استفاده از امکانات ماده ۱۰۰ قانون مالیات

ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به مودیان مالیاتی و سازمان امور مالیاتی کشور است که کمک می کند تا دیگر نیازی به نگهداری اسناد و مدارک نباشد و یا اینکه دیگر لازم نباشد تا افراد تشریفات بسیاری را برای اعتراض به وضعیت مالیاتی خود طی کنند، بلکه بتوانند در همان ابتدای کار خود مبلغی مشخص را پرداخت کنند و این مرحله را پشت سر بگذارند.

تبصره ماده 100 قانون مالیات

اگر شما نیز به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم هستید تا بتوانید با استفاده از راهکاری های قانونی مالیات کمتری بپردازید و در اصل از مزایای ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنید بهتر است که با شرایط اصلی و ضروری ثبت نام و پر کردن اظهارنامه مالیاتی آشنا شوید. یکی از دستورالعمل های اصلی به شماره ۵۲۷/۱۴۰۱/۲۰۰ که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ نیز تصویب شده است تعیین کننده مالیات مقطوع عملکرد سال است که شرایط استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم را توضیح می‌دهد. شرایط مذکور به شرح زیر هستند:

بخوانید  بهترین متخصصین سئو و محتوا در دوره طوفان ۱۴۰۳ برای اولین بار در ایران گرد هم آمدند

صاحبان مشاغلی که فروش کالا و خدمات آن ها تا اخر سال حداکثر برابر با ۳۰ برابر سقف مالیاتی بوده، دسته اول هستند که می توانند از شرایط ذکر شده برای ثبت نام تبصره ۱۰۰ اظهارنامه استفاده کنند. در سال ۱۴۰۱ شاهد تعیین سی برابری سقف معافیت مالیاتی معادل ۱ میلیارد و ۴۴۰ تومان بوده ایم.
گروه دوم که می تواند از تبصره مورد نظر استفاده کند. مودیان مالیاتی هستند که در سال های گذشته مالیات خود را به صورت مقطوع پرداخت کرده اند و یا اینکه برگه تشخیص صادره از اداره مالیات را قبول کرده اند و نسبت به آن نیز اعتراضی نداشته اند.

آثار استفاده از ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم

مودیانی که مشمول تبصره مذکور یعنی ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم هستند بر اساس اطلاعات، مدارک و همچنین میزان درآمدی که در فرم استفاده از تبصره خود ابراز کردند موظف به پرداخت مالیات خواهند بود که به صورت مقطوع است. شیوه مذکور باعث شده تا دیگر نیازی نباشد که مودیان مالیاتی وظیفه برای تکمیل و همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود به دفاتر و اسناد داشته باشند و در اصل می توان گفت که روش پرداخت مالیات آن ها بسیار ساده تر شده است.

بخوانید  چه چیزی یاد بگیرم تا پولدار شوم

همچنین قابل توجه است که مبلغ مالیات تعیین شده به صورت اقساطی نیز قابل پرداخت است ولی مودی باید به این نکته توجه داشته باشد که مالیاتی پرداختی تحت تبصره ۱۰۰ مالیات قابل اعتراض نخواهد بود چرا که تمامی موارد مذکور در اظهارنامه ذکر شده و مورد تایید مودی نیز بوده است.

همچنین بهتر است در رابطه با این موضوع اطلاع داشته باشید که در صورتی که سازمان امور مالیاتی متوجه شود که مودی مالیاتی واجد نیست و با این حال از این تبصره ۱۰۰ مالیات استفاده کرده است و برخلاف اظهارات او درآمدی بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان داشته است، تمامی اقداماتی که وی برای استفاده از این تبصره انجام داده است بی اعتبار خواهد شد و همچنین مودی مشمول پرداخت جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیز خواهد بود. همچنین مالیات نهایی شخص نیز با حسابرسی توسط سازمان امور مالیاتی محاسبه خواهد شد.

تبصره ۱۰۰ ماده قانون مالیات حداکثر چه درآمدهایی را معاف می کند؟

هر ساله، با توجه به وضعیت اقتصادی، شاهد تعیین مبلغ مشخصی برای تبصره ۱۰۰ ماده قانون مالیاتی از طرف اداره مالیاتی هستیم. در سال های اخیر شاهد افزایش حداکثر درآمد مستقیم برای واحد های صنفی بوده ایم که در سال ۱۴۰۱ حداکثر آن از مقدار ۱۴,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به ۴۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به عنوان معیار درآمد واحدهای صنفی افزایش پیدا کرد. بدین صورت که اگر میزان درآمد سالیانه یک واحد صنفی کمتر از مبلغ مذکور باشد می تواند از تسهیلات معین در ماده ۱۰۰ مالیاتی استفاده کند.

بخوانید  ایا کیک بوکسینگ قد را بلند میکند ؟

تا چه زمانی می توان از تبصره ۱۰۰ ماده قانون مالیات استفاده کرد؟

بر اساس قانون ارائه شده توسط اداره مالیات، اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی تا پایان ماه خرداد فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات ارائه دهند، در غیر این صورت نمی توانند از تبصره ۱۰۰ ماده قانون مالیات بهره ببرند. همچنین در بعضی از شرایط خاص شاهد افزایش مدت این مورد هستیم که شیوع ویروس کرونا را می توان یکی از آن ها دانست.

از اینکه تا پایان مطلب همراه ما بودید، متشکریم و امیدواریم با مطالعه مطلب اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با قانون مالیاتی مذکور بدست آورده باشید و بتوانید در مراحل ارائه اظهارنامه مالیاتی خود موفق عمل کنید.

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم