×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

دندان قروچه چیست و علت دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان

برخی افراد استرس و عصبانیت خود را در قالب فشردن دندان هایشان به نمایش می گذارند که به آن دندان قروچه میگویند. دندان قروچه یا بروکسیم، یک اختلال و واکنش غیر ارادی و گاها ارادی است که موجب فشرده شدن و ساییدن دندان ها روی هم می شود و باعث از بین رفتن مینای دندان و در دراز مدت پوسیدگی و خرابی دندان ها را به همراه دارد بهتر از برای رفع این مشکل به خوب در تهران مراجعه نمایید و حتما اگر قصد انجام ایمپلنت دندان و لمینت دندان و ارتودنسی را دارید، باید علت دندان قروچه را بررسی و برطرف کنید.

دندان قروچه در خواب

دندان قروچه معمولاً در طول خواب اتفاق می افتد. زمانی که فرد در خواب عمیقی فرو رفته است، ناخودآگاه فشار زیادی روی دندان های خود ایجاد می کند تا جایی که صدای کشیده شدن دندان هایش روی هم، شنیده خواهد شد. دندان قروچه نه تنها مشکلاتی همچون سردرد، فک درد و دندان درد ایجاد می کند بلکه برای افرادی که در اتاق این افراد می خوابند، مزاحمت ایجاد خواهد کرد. از این رو، درمان این مشکل کاری مهم و ضروری است.

بخوانید  ۷ عادت افراد خوش‌اندام که هرگز به باشگاه نرفته‌اند

 

دندان قروچه در چه افرادی ایجاد می شود؟

  • دندان قروچه در افرادی که استرس و اضطراب زیادی دارند، معمولاً دیده می شود. اگر استرس فرد منجر به خشم و تنش در فرد شود، ممکن است که اختلال دندان قروچه را در وی ایجاد کند.
  • افرادی که بیش فعال هستند، از جمله افرادی هستند که ممکن است گرفتار این مشکل شوند.
  • برخی بیماری ها همچون رفلاکس معده، بیماری هانتینگتون، پارکینسون، افسردگی هایی که با داروهای فنوتیازینها درمان می شوند، ممکن است در ابتلا به دندان قروچه نقش داشته باشند.
  • افرادی که دچار اختلالات فکی هستند، ممکن است، دچار دندان قروچه شوند.
  • کودکان معمولاً بیشتر از بزرگسالان به این عارضه مبتلا می شوند.
  • افرادی که از نوشیدنی های کافئین دار، الکل دار و محرک استفاده می کنند، در خطر ابتلا به این اختلال هستند.

 

چرا باید به معضل دندان قروچه رسیدگی کرد؟

با این که هنوز بررسی دقیقی درباره علل ایجاد دندان قروچه انجام نشده اما بسیاری از افراد، علت ابتلا به دندان قروچه را بیماری های ژنتیکی می نامند. در هر صورت، اگر فردی به دندان قروچه مبتلا باشد باید با راه حل های پیشگیرانه، به این اختلال رسیدگی کرد. اگر دندان قروچه کنترل نشود، موجب ترک خوردگی و از بین رفتن بخشی از مینای دندان می شود. علاوه بر این که مشکلاتی همچون سردرد، دندان درد و فک درد ایجاد می شود، ممکن است، گردن درد و گوش درد نیز گریبان گیر این افراد شود. گاهی اوقات این افراد، زخم هایی بر روی گونه شان دیده می شود.

بخوانید  نقش لیزر در درمان بیماری های ایمپلنت

از طرفی فشار زیاد بر روی دندان ها ممکن است موجب لق شدن دندان ها شود و این اتفاق گاها به افتادن دندان های سالم، ختم شود. دندان های افرادی که دندان قروچه می کنند، بسیار حساس می شود و با خوردن هر ماده گرم و سردی، به سرعت درد می گیرد. از این رو باید به دندان قروچه فورا توسط بهترین دندان پزشک زیبایی و ترمیمی بررسی و راه حل های برطرف کردن آن مشخص شود تا از ابتلا به مشکلات بزرگتر پیشگیری کنیم.

درمان دندان قروچه بزرگسالان در خواب

اگر دندان قروچه به تازگی ایجاد شده باشد، می توان آن را درمان کرد. درواقع اگر در همان روزهای ابتدایی این اختلال شناسایی شود، علت ابتلا به آن را می توان تشخیص داد و با برطرف کردن آن، این اختلال را درمان کرد. در صورتی که مدت ها از ابتلا به دندان قروچه گذشته باشد، درمان سخت تر خواهد شد چرا که دندان ها و فک ها، عادت به فشرده شدن کرده اند. از این رو باید به دندانپزشک مراجعه نمایید و از وسایل کمک درمانی که باعث اصلاح این عادت می شود، استفاده کرد. گارد دهانی یا محافظ دهانی، یکی از بهترین وسایلی است که می تواند دندان ها را در مقابل سایش از یکدیگر حفظ کند .

بخوانید  هزینه و قیمت فلوراید تراپی دندان

بیوفیدبک دستگاه دیگری است که با فرایند شرطی کردن بیمار، دندان قروچه را درمان می کند. این وسیله روی سر قرار می گیرد و هنگامی که فرد دندان قروچه می کند، یک صدای کوچک ایجاد می کند.

اگر فرد همچنان به دندان قروچه ادامه دهد، صدای آن بیشتر می شود. بعد از مدتی، بدون این که فرد از خواب بیدار شود، با شنیدن این صدا در خواب، به صورت غیرارادی دندان قروچه خود را متوقف می کند. بعد از مدتی، این عادت از ذهن بیمار فراموش می شود و دندان قروچه درمان می شود.

روش دیگری که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما برای افرادی که دندان قروچه شدید دارند، مناسب است، تحریک حس چشایی است. در این افراد، وسیله ای در میان دندان های عقبی قرار داده می شود که حاوی ماده ای تلخ و بی ضرر است. در صورتی که دندان قروچه رخ دهد، این ماده داخل دهان آزاد می شود و فرد، از این موضوع مطلع می شود. بعد از مدتی، مغز به صورت آگاهانه و برای پیشگیری از پاره شدن مواد تلخ، دندان قروچه را متوقف می کند.

بخوانید  فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟

دندان قروچه کودکان در خواب ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. در زیر چند علت متداول برای دندان قروچه کودکان در خواب آورده شده است:

رشد دندان‌ها: دوران رشد دندان‌ها می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در فک و دهان کودک شود. در این مرحله، دندان‌ها در حال پیدا کردن مکان خود در دهان هستند و این فرآیند ممکن است باعث ایجاد عدم راحتی و احساس درد به کودک شود. به همین دلیل، کودک ممکن است در خواب به دندان‌های خود فشار وارد کند.

استرس و اضطراب: استرس و اضطراب می‌تواند عاملی برای دندان قروچه کودکان باشد. هرگونه تغییر در روند زندگی کودک، مانند تغییر محیط، تجربه رویدادهای ترسناک یا اضطراب‌آور، ممکن است باعث بروز دندان قروچه در خواب شود.

رفلکس طبیعی: دندان قروچه در برخی از کودکان ممکن است به عنوان یک رفلکس طبیعی در خواب رخ دهد. این عمل به عنوان یک نوع تسکین و آرامش برای کودک عمل می‌کند و می‌تواند به طور طبیعی در دوران رشد و تکامل فک و دهان اتفاق بیفتد.

بخوانید  انواع لمینت دندان

نیاز به فشار و حس فشنگی: برخی از کودکان ممکن است به دلایل حسی به فشار و حس فشنگی نیاز داشته باشند. دندان قروچه کردن در این موارد می‌تواند به کودکان کمک کند تا احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشند.

مهم است بدانید که دندان قروچه کردن در خواب برای بیشتر کودکان عادی است و نیاز به نگرانی خاصی ندارد. با این حال، اگر دندان قروچه کردن در خواب به صورت مداوم و شدید در کودک شما رخ دهد و باعث اذیت و مشکلات خاصی شود، بهتر است با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید.

 

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد دندان قروچه چیست و علت دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان