×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

دانستنی های قلب نحوه کار آن و شگفتی های قلب انسان را بهتر بشناسید

قلب انسان یکی از اعضای حیاتی بدن است که وظیفه پمپاژ خون را برعهده دارد و بدون آن، بقیه اعضای بدن از بین می‌روند. در ادامه به برخی اطلاعات و دانستنی‌های مربوط به قلب می‌پردازیم:

  1. ورودی خون: هر روز، قلب بیش از ۲۰۰۰ گالن خون را پمپاژ می‌کند.
  2. قلب یک عضو عضلانی است: قلب از عضله‌ی قلبی تشکیل شده است که بسیار قدرتمند است و برای پمپاژ خون به تمام بدن بسیاری از انرژی را مصرف می‌کند.
  3. نبض: نبض، تعداد ضربان قلب در دقیقه است و میزانی از نبض برابر با ۶۰-۱۰۰ ضربان در دقیقه به عنوان طبیعی شناخته می‌شود.
  4. بیماری‌های قلبی: بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلب، بیماری کرونری عروق قلب، آریتمی و بیماری روماتیسمی قلبی می‌تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
  5. تمرین و سلامتی قلب: تمرینات و فعالیت‌های ورزشی، بهبود سلامتی قلبی-عروقی را تضمین می‌کند. ورزش، بهبود عملکرد قلب، کنترل فشار خون، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و افزایش طول عمر کمک می‌کند.
  6. مهمترین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی: بیشترین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، است. عوامل دیگری نیز مانند سیگار کشیدن، چربی بالا در خون، نشاط‌آورها، فعالیت کم و چاقی می‌تواند خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی ایجاد کند.
  7. از دیدگاه روانشناسی: قلب به عنوان نماد عشق و عاطفه شناخته شده است و برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که وجود روابط مثبت و عاطفی می‌تواند به بهبود سلامتی قلبی-عروقی کمک کند.
  8. درمان بیماری‌های قلبی: درمان بیماری‌های قلبی ممکن است شامل داروهایی مانند بتابلاک‌ها، آنتی‌کولینرژیک‌ها، آنتی‌کوآژانت‌ها، داروهای ضدآریتمی، وارفارین و همچنین روش‌هایی مانند تغییر سبک زندگی، تمرینات ورزشی، رژیم غذایی مناسب، کاهش استرس و مدیریت شدن عوارض بیماری‌های قلبی مانند درد قفسه سینه، خستگی و افت فشار خون است. در برخی موارد، عمل جراحی نیز ممکن است لازم باشد. به هر حال، درمان بیماری‌های قلبی باید توسط پزشک تخصصی قلب و عروق صورت گیرد.
بخوانید  چشام ضعیف شده چیکار کنم؟

قلب انسان دقیقا کجاست ؟

قلب انسان درون قفسه سینه، کمی از سمت چپ سانترال ریل، واقع در نزدیکی نیمکت سینه قرار دارد. قلب درون توراکس (سینه) قرار گرفته است و توسط غشاء پریکاردیوم (غلاف قلب) محافظت می‌شود. این عضو مهم باعث پمپاژ خون در سراسر بدن می‌شود و نقش اساسی در عملکرد سیستم قلب و عروق دارد.

شگفتی های قلب انسان

عکس قلب انسانهای قلب

عکس قلب انسان

قلب یک اعضای بسیار پیچیده و مهم در بدن انسان است و بسیاری از شگفتی‌ها و جزئیات جالب در مورد آن وجود دارد. در ادامه به برخی از این شگفتی‌ها اشاره می‌شود:

  1. قلب، به طور متوسط، بیش از ۱۰۰،۰۰۰ بار در روز ضربان می‌زند.
  2. قلب انسان، حدود ۳۰۰ گرم وزن دارد و حجم آن حدود یک فنجان است.
  3. قلب دارای ۴ بخش است که هر بخش آن، از دو لایه عضلانی تشکیل شده‌است.
  4. قلب، تنها عضوی است که خون را به تمام بدن پمپاژ می‌کند.
  5. قلب، یک عضو خودکار است که بدون نیاز به دستورات مغزی، به طور مستقل کار می‌کند.
  6. قلب، می‌تواند در هر سنی از بین برود، اما بیشترین شیوع بیماری‌های قلبی در افراد بالای ۶۵ سالگی است.
  7. قلب، عضوی فوق‌العاده قوی است و می‌تواند حتی پس از از بین رفتن ۷۵٪ از بافت عضلانی آن، همچنان کار کند.
  8. قلب، یکی از اعضایی است که در حین حمله قلبی، درد قفسه سینه را به شدت احساس می‌کند. این درد معمولاً به صورت یک فشار شدید در قفسه سینه و گرفتگی شدید در بازوها، گردن و فک‌ها احساس می‌شود.
  9. قلب، در واقع اولین عضوی است که در جنین شکل می‌گیرد و پس از آن، سایر اعضای بدن را شکل می‌دهد.
  10. قلب انسان، به مدت حدود ۷۰-۸۰ سال در حال کار است و در این مدت، بیش از ۲٫۵ میلیارد بار ضربان می‌زند.
بخوانید  جوشانده پیاز برای سرماخوردگی خوب است ؟

قلب انسان چگونه کار میکند ؟

قلب انسان چگونه کار میکند ؟

قلب یک عضو عضلانی است که وظیفه پمپاژ خون را به تمامی بدن برعهده دارد. برای توضیح نحوه کار قلب، می‌توان آن را به سه قسمت تقسیم کرد:

  1. دوره رفتن خون: خون به وسیله وریدهای بدن به قلب باز می‌گردد و از طریق دو ورودی خون به دو بخش بالایی قلب، یعنی بطن چپ و راست، وارد می‌شود. سپس، بخش‌های بطنی قلب، با عقب کردن دیواره‌های خود، خون را از بین خود بین دو عضو مجاور، یعنی ریه و بدن، پمپ می‌کنند.
  2. پمپاژ خون: بعد از ورود خون به دو بخش بطنی قلب، بخش بطن چپ قلب، با فشار بالاتر خود، خون را از طریق عروق خونی بزرگ به تمامی اعضای بدن، به ویژه مغز و عضلات، پمپاژ می‌کند. در عین حال، بخش بطن راست قلب، خون را از طریق عروق خونی کوچک به ریه‌ها پمپاژ می‌کند تا اکسیژن خون به بدن تزریق شود.
  3. تنظیم ضربان قلب: قلب به وسیله یک سیستم الکتریکی به طور مستقل از مغز، ضربان خود را تنظیم می‌کند. این سیستم شامل نود سینوسی (به عنوان ساعت داخلی قلب شناخته می‌شود) و فیبرهای رسانای قلبی است. نود سینوسی، یک عصبی-الکتریکی در بخش بطن چپ قلب است که به صورت مستقل از سایر اعضای بدن، ضربان قلب را تنظیم می‌کند. فیبرهای رسانای قلبی نیز، از طریق سیگنال‌های الکتریکی، ضربان قلب را از نود سینوسی به سایر قسمت‌های قلب منتقل می‌کنند.
بخوانید  اسید فولیک برای تشکیل قلب جنین

به طور خلاصه، قلب به وسیله ۳ قسمت مختلف، یعنی دوره رفتن خون، پمپاژ خون و تنظیم ضربان قلب، خون را به تمامی اعضای بدن پمپاژ می‌کند و بدون آن، بقیه اعضای بدن از بین می‌روند.

درد قلب دقیقا کجاست ؟

درد قلب دقیقا کجاست ؟

درد قلب معمولاً به صورت یک فشار شدید در قفسه سینه و گرفتگی شدید در بازوها، گردن و فک‌ها احساس می‌شود. این درد معمولاً به دلیل عدم عملکرد صحیح عضلات قلبی و نارسایی عرق‌های قلبی که به عضلات قلبی خون را تأمین می‌کنند، ایجاد می‌شود. اگرچه درد قلب معمولاً در قفسه سینه احساس می‌شود، اما ممکن است به دلیل تعدادی علل دیگر نیز در دیگر مناطق بدن شامل بازوها، گردن، فک و حتی شانه‌ها، احساس شود. اگر شما درد قفسه سینه یا هر نوع درد قلبی دیگری را تجربه می‌کنید، باید به طور سریع به پزشک مراجعه کنید.

عمر قلب انسان چقدر است ؟

عمر قلب انسان، همانند سایر اعضای بدن، به شدت وابسته به عواملی مانند ژنتیک، سبک زندگی، تغذیه، وضعیت سلامتی، شرایط محیطی و… است. با این حال، در حالت عادی، قلب انسان به مدت حدود ۷۰ تا ۸۰ سال کار می‌کند. با پیر شدن، عملکرد قلب نیز ضعیف‌تر می‌شود و ممکن است باعث بروز بیماری‌های قلبی شود. برای حفظ سلامتی قلب، مهم است که به سلامتی خود توجه کنید، سبک زندگی سالمی را رعایت کنید، به وضعیت سلامتی خود نظارت داشته باشید و در صورت بروز هرگونه علائم نگران‌کننده، به پزشک مراجعه کنید.

ای اف قلب ۳۰ درصد چقدر عمر میکند ؟

عمر بیمار با ای‌اف قلب ۳۰ درصد بستگی به عوامل متعددی دارد، شامل سن بیمار، علت ای‌اف قلب، شدت و مدت زمان ای‌اف قلب و وضعیت سلامتی کلی بیمار است. با این حال، با مراجعه به پزشکان متخصص قلب و درمان بهینه، شرایط بسیاری از بیماران با ای‌اف قلب ۳۰ درصد بهبود می‌یابد و طول عمر آن‌ها بیشتر می‌شود. در حالی که در برخی موارد، بیماری‌هایی مانند عروق کرونر قلب، بیماری‌های قلبی مزمن و آریتمی قلبی می‌توانند باعث بدتر شدن وضعیت بیمار و کاهش طول عمر ایشان شوند. به هر حال، می‌توان گفت که بهترین راه برای کاهش خطر بروز عوارض جدی و بهبود کیفیت زندگی بیماران با ای‌اف قلب، مراجعه به پزشکان متخصص قلب و رعایت درمان‌های تجویز شده توسط آنان است.

طول عمر بیماران پیوند قلب

طول عمر بیماران پیوند قلب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن بیمار در زمان پیوند، وضعیت سلامتی کلی بیمار، علت نیاز به پیوند قلب، میزان تطابق پیوند با بدن بیمار، نوع پیوند قلب (از نظر منبع و نوع پیوند) و میزان رعایت درمان‌های پس از پیوند.

با این حال، با مراجعه به مراکز پیوند قلب با تجربه و متخصص، و رعایت درمان‌های تجویز شده پس از پیوند، بسیاری از بیماران می‌توانند بهبود یابند و زندگی بهتری را تجربه کنند. در برخی موارد، ممکن است نیاز به پیوند مکرر یا انواع مختلف پیوند قلب باشد که می‌تواند به تأخیر افتادن کاهش کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران کمک کند.

به طور کلی، آمارهای گوناگونی در مورد طول عمر بیماران پیوند قلب وجود دارد، اما به دلیل تنوع عوامل مؤثر، امکان دقیق تعیین طول عمر برای هر فرد مشخص نیست و باید بر اساس شرایط ویژه هر بیمار تعیین شود.

قلب باید چند درصد کار کند ؟

قلب باید چند درصد کار کند ؟

عملکرد قلب باید به گونه‌ای باشد که بتواند به نیازهای بدن در برابر تحمل فعالیت‌های روزمره و فعالیت جسمانی پاسخ دهد. بنابراین، درصد عملکرد قلب بین افراد مختلف متفاوت است و بستگی به عواملی مانند سن، جنسیت، وضعیت سلامتی، ورزش و فعالیت بدنی، فشار خون و … دارد.

عملکرد قلب به وسیله‌ی محاسبه‌ی فراوانی ضربان قلب در دقیقه (به عنوان نرخ ضربان قلب) و میزان مقدار خونی که توسط قلب به بدن تزریق می‌شود (به عنوان حجم بطنی) بررسی می‌شود و معمولاً باید بین ۵۵ تا ۷۰ درصد باشد. بنابراین، اگر عملکرد قلب شما کمتر از این مقدار باشد، نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی در عملکرد قلب است و باید به متخصص قلب مراجعه کنید.

در هر صورت، برای تعیین درصد عملکرد قلب خود و شناسایی هرگونه مشکل در عملکرد قلب، باید با پزشک مربوطه مشورت کنید.

نشانه های ضعیف شدن قلب چیست ؟

ضعیف شدن قلب یا نارسایی قلبی به علت عدم عملکرد صحیح قلبی و کاهش قدرت پمپاژ خون ایجاد می‌شود. این شرایط ممکن است ناشی از علل مختلفی مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، بیماری‌های عروقی، عفونت‌های قلبی و غیره باشد. برخی از نشانه‌های ضعیف شدن قلب عبارتند از:

  • خستگی و ضعف بیشتر از حد معمول به دلیل کاهش توان و قدرت بدن در پمپاژ خون
  • دشواری در تنفس، احساس خفگی و سرفه به دلیل انبساط ریه‌ها به علت انبساط قلبی و تجمع مایع در ریه‌ها
  • تپش قلب، ضربان قلب نامنظم و بی‌نظم
  • ورم در پاها، پاشنه‌ها، قدمت، دستها و یا ناحیه‌های دیگر بدن به دلیل انبساط عروق و تجمع مایع در بافت‌های بدن
  • احساس سرگیجه، افت فشار خون و افت توانایی تمرکز و توجه به دلیل کاهش جریان خون به مغز

اگر شما یا کسی که مراقبت می‌کنید، به هرگونه نشانه‌ای از ضعیف شدن قلب دچار شده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی از وضعیت قلب شما بگیرد و درمان مناسب را تجویز کند.

غذاهای مفید برای قلب

غذاهای مفید برای قلب

تغذیه سالم و مناسب می‌تواند به حفظ سلامتی قلب کمک کند. برخی از غذاهای مفید برای قلب عبارتند از:

  1. ماهی چرب: ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون، ماهی تون، ماهی ماکرل و ماهی هرینگ، حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کنند.
  2. سبزیجات و میوه‌های تازه: سبزیجات و میوه‌هایی مانند اسفناج، گل کلم، گوجه‌فرنگی، هویج، توت فرنگی و آلوئه ورا، حاوی مواد مغذی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که سلامتی قلب را بهبود می‌بخشند.
  3. غلات و محصولات اصلی: غلات مانند برنج قهوه‌ای، نخود، عدس و لوبیا و محصولات اصلی مانند نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای و ماکارونی کامل، حاوی فیبر و مواد مغذی هستند که به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کنند.
  4. مغزها و بذرها: مغزهایی مانند بادام، پسته، فندق و بذرهایی مانند گلرنگ، کدو تنبل، کنجد و گردو، حاوی چربی‌های ناسالم کم و مواد مغذی و فیبر زیادی هستند که به سلامتی قلب کمک می‌کنند.
  5. مواد غذایی کم چرب: مصرف مواد غذایی کم چرب مانند شیر، ماست، پنیر کم چرب، گوشت سفید، تخم مرغ کم چرب و سویا، به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کند.
  6. مواد غذایی با فیبر بالا: مصرف مواد غذایی با فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه‌ها، نان‌های کامل و محصولات اصلی، به کنترل کلسترول خون و فشار خون کمک کرده و به سلامتی قلب کمک می‌کند.

در کل، بهترین راه برای حفظ سلامتی قلب، ترک عادت‌های ناسالم مانند مصرف دخانیات و مواد شیرین، و رعایت یک رژیم غذایی سالم و مناسب است. همچنین، مهم است که با متخصص تغذیه مشورت کنید تا برنامه غذایی مناسبی برای خودتان تنظیم کنید.

نبض های بدن کجاست ؟

نبض‌ها در نقاط مختلف بدن حضور دارند. در زیر، چند نقطه مهم برای اندازه‌گیری نبض ذکر می‌شود:

  1. نبض مچ دست: این نقطه در دست، در بالای مچ دست قرار دارد. معمولاً شما می‌توانید با استفاده از دو انگشت خود (شصت و انگشتان وسطی) روی آرتری مچ دست که در جهت انگشتان نزدیک به پهلو قرار دارد، نبض خود را احساس کنید.
  2. نبض گردن: شما می‌توانید نبض خود را در نقطه‌ای که بین عضلات گردن قرار دارد، در سمت راست یا چپ گردن احساس کنید. از دست استفاده نمی‌شود و بیشتر توصیه می‌شود در صورتی که نمی‌توانید نبض مچ دست را احساس کنید.
  3. نبض شریان کاروتید: این نقطه در گردن، در کنار تنه عضله پیشوندی گردن و در نزدیکی گوش قرار دارد. این نبض نیز معمولاً توسط پزشکان و متخصصان در ارزیابی سلامت قلب و عروق استفاده می‌شود.
  4. نبض شریان پا: در پا، می‌توانید نبض خود را در نقاطی مانند پشت زانو (پشت زانوی خارجی) و قسمت بالای پا (در ناحیه بین انگشتان پای بزرگ و دوم) احساس کنید.

توجه داشته باشید که این فقط چند نقطه از نقاطی است که می‌توانید نبض خود را در آنجا احساس کنید. همچنین، نبض‌ها ممکن است در برخی از شرایط و بیماری‌ها تغییر کنند یا پوشش دهی آنها کاهش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد دانستنی های قلب نحوه کار آن و شگفتی های قلب انسان را بهتر بشناسید