×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

بهترین روش برنامه ریزی و طراحی کسب و کار چیست ؟

راه اندازی کسب و کار شخصی می تواند یکی از بهترین اقدامات در دنیای امروز باشد. در واقع امکان ارتباط با سراسر دنیا و همچنین نیاز روزافزون بشر به محصولات و خدمات مختلف باعث شده است تا حتی کسب و کارهای نوپا و کوچک نیز بتوانند سود بسیار خوبی را کسب کنند. با این وجود باید در نظر داشته باشید که برنامه ریزی کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باید با دقت بسیار زیادی نسبت به برنامه ریزی اهتمام ورزید. با این وجود در این مقاله با شما همراه خواهیم بود تا توضیحاتی را در خصوص چیستی برنامه ریزی برای کسب و کار و همچنین اصول و مراحل آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

برنامه ریزی کسب و کار چیست؟

بدیهی است که هر عمل و اقدام بدون برنامه ریزی در نهایت به شکست منجر می شود و نباید از یاد برد که برنامه ریزی کسب و کار از این روی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برنامه ریزی به معنای شفاف نمودن مراحل رشد کسب و کار، مراحل تولید و عرضه، بازاریابی و همچنین گسترش بوده و شما به این منظور در ابتدا باید پروپوزال یا طرح توجیهی بسیار قدرتمند و شفافی داشته باشید. با انجام این کار می توانید نیازهای مخاطبین یا مشتریان بالقوه را بهتر شناسایی کرده و همچنین می توانید برنامه ریزی های موفقی برای جذب و نگهداشت مشتریان داشته باشید.

بخوانید  ایا کیک بوکسینگ قد را بلند میکند ؟

اهمیت برنامه ریزی برای کسب و کارها زمانی مشخص می شود که به گورستان آرزوها می رویم! گورستانی که تعداد زیادی از کسب و کارهای شکست خورده که با مطالعه دلایل شکست همواره عدم برنامه ریزی یا عدم رعایت واقعیت های جامعه برای برنامه ریزی در آن کاملا مشخص است. از این روی باید حتما مراحل برنامه ریزی را دانسته و بر این اساس برای کسب و کار خود برنامه ریزی و طراحی کسب و کار داشته باشید.

مراحل برنامه ریزی کسب و کار

زمانی که به عنوان یک کسب و کار شناخته می شوید نباید از یاد ببرید که دانستن مراحل برنامه ریزی به شما کمک شایانی در پیروزی خواهد کرد. در این قسمت قصد داریم شما را با مراحل برنامه ریزی بیشتر آشنا کنیم.

روشن کردن اهداف کسب و کار

زمانی که صحبت از یک کسب و کار موفق می شود شما باید در ابتدا بدانید که روشن کردن اهداف کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در نظر داشته باشید که اهداف شما در یک کسب و کار می تواند مواردی همچون فعالیت به صورت محدودیت جغرافیایی و یا جهانی باشد. هر چه در ذهن دارید را باید برای برنامه ریزی مشخص کنید. آیا می خواهید یک فعالیت برون مرزی داشته باشید؟ فکر می کنید چقدر زمان لازم است تا با محدودیت های کنونی سرمایه بتوانید به این مرحله دست پیدا کنید؟

بخوانید  صادرات سنگ ایران به کدام کشورهاست ؟

روشن کردن محصولات و خدمات کسب و کار

هر کسب و کار راه اندازی می شود تا محصولات و خدمات خاصی را به مخاطبین خود که جامعه آماری مشتریان شناخته می شوند ارائه کند. شما در وهله اول باید مشخص کنید که محصولات و خدمات شما چیست؟ برای مثال اگر می خواهید به زمینه تولید لباس مشغول شوید باید در نظر داشته باشید که محصولات و خدمات شما شامل چه مواردی می شود؟ می خواهید لباس های کلاسیک تولید کنید یا اسپرت؟ در فرآیند برنامه ریزی مشخص کردن محصولات و خدماتی که ارائه می کنید حائز اهمیت بسیار زیادی است.

مخاطب هدف شما کیست؟

چه شخصی در آینده قرار است از محصولات و خدمات شما استفاده داشته باشد؟ روشن کردن این موضوع حائز اهمیت بوده و باید به آن دقت بسیار زیادی داشته باشید. باید در نظر بگیرید که مخاطب هدف شما شخصی است که می خواهید خدمات خود را به وی ارائه دهید. برای مثال شرکتی که در زمینه ارائه خدمات پرستاری در حال فعالیت است باید بداند که با زوج های جوان که به تازگی فرزند آوری کرده اند سر و کار دارد و همچنین افراد بیمار و مسن به عنوان جامعه آماری دیگر وی به شمار می روند. شرکت تولید کننده لباس های کلاسیک باید بداند که مخاطب وی افرادی با سن بیشتر از ۳۰ سال هستند و تولید کننده لباس های اسپرت با نوجوانان و جوانان بیشتر سر و کار دارد.

بخوانید  مسیر آینده با اتریوم: حقایقی که همه‌ی علاقه‌مندان باید بدانند

مشخص کردن مخاطب هدف دارای اهمیت بسیار زیادی است چرا که باعث می شود شما بتوانید بیشتر مشتریان خود را شناخته و بسترهای مناسب برای بازاریابی و تبلیغات را ایجاد کنید.

نیازهای اجرایی و ساختار سازمانی شما چیست؟

در مرحله بعدی از اصول و مراحل برنامه ریزی باید مشخص کنید که سازمان شما چه ساختاری خواهد داشت. آیا می خواهید یک کسب و کار خانوادگی راه اندازی کنید که به صورت محدود خدمات و محصولات خود را ارائه می کند یا قصد دارید که وارد بازارهای کشوری و جهانی شوید؟ این مسئله از آنجایی دارای اهمیت است که شما را قادر می سازد بتوانید نیازهای اجرایی خود را ایجاد کنید. به طور کلی این بخش از برنامه ریزی می تواند باعث شود که بر اساس سرمایه ای که دارید بهترین بهره وری را با ساختار ایجاد شده داشته باشید.

برنامه ریزی حقوقی

برنامه ریزی کسب و کار

شما قرار است که در یک جامعه به فعالیت و کسب و کار بپردازید پس باید به قوانین، فرهنگ و مسائل حقوقی اهمیت بدهید. بهتر است در این مرحله از یک وکیل یا مشاور حقوقی کمک بگیرید. این شخص می تواند حدود فعالیت را برای شما آشکار سازد و از این روی می توانید برنامه ریزی موفقی داشته باشید. امور حقوقی شما را قادر می سازند تا با دید باز تر وارد جامعه کسب و کار شده و برای خود محدودیت ایجاد نکنید. کسب و کاری رو به گسترش داشته باشید و کمتر نیاز به دعوی های حقوقی پیدا کنید. این مسئله به خصوص برای کسب و کارهایی که مسائل خدماتی ارائه می دهند دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و باید رعایت شود.

بخوانید  آموزش پس انداز به کودکان

برنامه ریزی امور مالی

پس از اینکه تمامی موارد بالا را با دقت بسیار زیادی انجام دادید نوبت به انجام برنامه ریزی امور مالی می رسد. در این مرحله باید بر اساس سرمایه ای که در اختیار دارید نسبت به ارائه برنامه های امور مالی اقدام کرده و بودجه بندی های خود را ایجاد کنید. از یاد نبرید که شما به عنوان یک کسب و کار باید برنامه ریزی دقیقی در این امور داشته باشید تا کسب و کار شما با ضرر مواجه نشده و شکست نخورد. در این حوزه می توانید با حسابداران صنعتی و یا حسابرس ها نیز در ارتباط باشید و مشاوره های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

با وجود تمامی توضیحات بیان شده حالا شما برای برنامه ریزی کسب و کار خود آماده هستید. در این مرحله لازم است که برای طراحی کسب و کار جدید اطلاعات لازم را به دست بیاورید که در این مورد در ادامه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بخوانید  آخرین خبر از تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده | تصمیم دولت برای تعطیلی روزهای چهاردهم و پانزدهم مرداد اعلام شد

اصول طراحی کسب و کار جدید

اصول طراحی کسب و کار

اگر از کار کردن برای کارفرمایان خسته شده اید و فکر می کنید داشتن یک کسب و کار جدید می تواند برای شما گزینه ای بسیار مطلوب به شمار رود، در این خصوص باید در نظر داشته باشید که طراحی یک کسب و کار جدید دارای اصولی بوده که رعایت کردن آن ها باعث می شود که کسب و کار شما موفق تر عمل کند.

در ابتدای راه طراحی کسب و کار شما باید به علایق خود توجه داشته باشید و بر این اساس نسبت به طراحی یک مدل کسب و کار اقدام کنید. پس از آن نباید از یاد ببرید که توجه به نیازهای جامعه مهم ترین نکته در طراحی مدل کسب و کار بوده و همچنین روش های جذب و نگهداشت مشتری نیز دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. تولیدات موفق آن دسته از محصولاتی هستند که کیفیت و کمیت را بر اساس نیاز بازار رعایت کرده اند و می توانند جامعه آماری خود را راضی نگه دارند. با این وجود اگر برای شما سخت است که یک مدل کسب و کار داشته باشید، می توانید با مشاورانی که در این حوزه در حال فعالیت هستند در ارتباط باشید.

بخوانید  هواپیمایی آتا متعلق به کیست ؟

مشاوران به شما راهنمایی های حوزه راه اندازی کسب و کار و برندینگ را ارائه کرده و به شما اعلام می کنند که چطور می توانید در این راه موفق باشید. به طور کلی استخدام مشاور و دریافت اطلاعات در حوزه های مختلف طراحی کسب و کار می تواند یک راهکار بسیار مطمئن باشد که امروزه در دسترس شما قرار گرفته است و شما می توانید از آن استفاده نمایید.

برنامه ریزی کسب و کارهای کوچک

اگر به فکر راه اندازی یک کسب و کار کوچک هستید و می خواهید در این مسیر گام بردارید بهتر است برای برنامه ریزی فعالیت های خود را آغاز کنید. در نظر بگیرید که برنامه ریزی برای کسب و کارهای کوچک ساده تر است ولی شما باید محل رشد را برای این دسته از کسب و کارها در نظر داشته باشید و سپس نسبت به تولید محصولات و یا ارائه خدمات اقدام کنید. توجه به مسائل حقوقی که در حوزه راه اندازی کسب و کار جدید به شمار می رود دارای اهمیت بسیار زیادی است و باید به آن دقت کافی را داشته باشید. در صورت نیاز می توانید اطلاعات تکمیلی در این خصوص را از کارشناسان و مشاوران خبره در این حوزه دریافت کنید.

بخوانید  تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد بهترین روش برنامه ریزی و طراحی کسب و کار چیست ؟