×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تفاوت عمل اسلیو و بای‌پس معده در چیست؟

عمل اسلیو و بای‌پس معده هر ۲ عمل‌های لاغری هستند که با کاهش حجم معده، به بیمار کمک می‌کند تا حجم غذای مصرفی را کمتر کرده که منجر به لاغری و کاهش وزن خواهد شد. عمل اسلیو معده و بای‌پس چندین تفاوت کلیدی در عملکرد، کاربردهای لاغری، مزایا و عملکرد دارند و ممکن است این تفاوت موجب شود تا یکی از این عمل‌های لاغری برای شما مناسب نباشد. در این مطلب، به بررسی کامل تفاوت عمل اسلیو و بای‌پس معده می‌پردازیم که در انتها، می‌توانید براساس اطلاعات ارائه شده، متوجه شوید کدام عمل لاغری برای شما مناسب است.

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده را می‌توان یکی از رایج‌‌ترین و محبوب‌ترین عمل لاغری در بین متقاضیان ایرانی و خارجی دانست. در عمل اسلیو معده، حدود ۸۰% از معده بیمار به همراه هورمون گرلین، که با ترشح آن احساس گرسنگی می‌کنید، از بدن بیمار خارج می‌شود. این کاهش حجم معده، منجر به کاهش حجم غذای مصرفی می‌شود که در نهایت کاهش وزن و لاغری را به همراه خواهد داشت.

بخوانید  راهکارهای خارق‌العاده برای بهبود مشکلات روده

کاهش وزن و لاغری ناشی از عمل اسلیو معده، منجر به بهبود بیماری‌های چاقی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع دوم، آپنه انسدادی خواب، کلسترول بالای خون، آرتروز گردن و زانو ناشی از چاقی و مشکلات قلبی و عروقی خواهد شد. عمل اسلیو معده، به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود که در آن، به جای برش عرضی در شکم بیمار، چندین حفره با قطر چند میلی‌متر ایجاد می‌شود. از یکی از این حفره‌ها، لاپاراسکوپ که سر آن متصل به دوربین است، وارد شکم و از بقیه حفره‌ها، ابزارهای مورد نیاز عمل اسلیو معده وارد خواهد شد.

عمل اسلیو معده

با توجه به اینکه عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود، دوران نقاهت بعد از عمل کوتاه بوده و حدود ۲۴ ساعت بعد از انجام اسلیو (در صورتی که دچار عوارض خاصی نشده باشید) از بیمارستان مرخص شده و می‌توانید به فعالیت روزانه خود برسید. در نظر داشته باشید که مدت زمان بهبود منگنه معده (محل بخیه معده جدید) متغییر بوده و براساس میزان و نوع غذای مصرفی، منگنه استفاده شده و مواردی از این قبیل، متغییر خواهد بود.

بخوانید  نکات مهم قبل از جراحی زیبایی شکم که باید بدانید

عمل بای‌پس معده

همانند اسلیو، عمل بای پس معده نیز یکی از عمل‌های لاغری است که در آن، جراح با برداشتن قسمت بزرگی از معده و قسمت اول روده باریک، یک کیسه کوچک از معده ایجاد می‌کند. پس از آن، کیسه معده ایجاد شده را دوباره به روده باریک باقی‌مانده، متصل می‌کند. بخشی از معده که دور زده می‌شود، بیشتر به روده باریک متصل است. بنابراین، همچنان اسید معده و آنزیم‌های گوارشی توسط معده تولید می‌شوند. بخشی از روده باریک که همراه معده دور زده می‌شود، معمولا برخی از مواد مغذی و کالری را جذب می‌کند. از آن‌جایی که غذا دیگر از این بخش عبور نمی‌کند، کالری‌ها جذب نشده و به کاهش وزن کمک خواهد کرد. عمل بای پس معده به Roux-en-Y نیز معروف است.

عمل بای پس معده

مانند اسلیو معده، عمل بای‌پس معده نیز به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود و دوران نقاهت آن، در کمترین زمان ممکن خواهد بود. کاهش وزن و لاغری ناشی از عمل بای پس معده منجر به بهبود بیماری‌های چاقی مانند دیابت نوع دوم، کبد چرب غیرالکلی، آرتروز گردن و زانو، فشار خون و کلسترول بالا و بیماری‌های مشابه که براساس چاقی و اضافه وزن شکل گرفته است، خواهد شد. در ادامه، به بررسی تفاوت عمل اسلیو و بای‌پس معده خواهیم پرداخت.

بخوانید  آیا تلخی دهان خطرناک است؟

تفاوت عمل اسلیو و بای پس معده از نظر مدت زمان ریکاوری

با توجه به اینکه عمل لاغری اسلیو و بای پس معده به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود، مدت زمان نقاهت بعد از عمل حدود ۲۴ ساعت خواهد بود و پس از این مدت زمان، می‌توانید به فعالیت روزمره خود برسید. در صورتی که به هردلیلی، انجام عمل لاغری به وسیله لاپاراسکوپی امکان‌پذیر نباشد، مدت زمان بهبودی بعد از عمل به نوع عمل انجام شده بستگی خواهد داشت. در عمل اسلیو و بای پس معده که به صورت سنتی و با برش عرضی شکم انجام می‌شود، مدت زمان نقاهت به عواملی مانند میزان برش شکم، میزان خون‌ریزی، نوع بخیه استفاده شده و مدت زمان بهبودی آن (با توجه به جذبی بودن یا نبودن و بهبود برش شکم)، بهبود درد ناشی از عمل جراحی و مواردی از این قبیل، وابسته خواهد بود.

تفاوت عمل اسلیو و بای پس معده از نظر عوارض

به‌طور کلی، عمل لاغری یک جراحی کاملا ایمن است و عوارضی در بر نخواهد داشت. طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا، احتمال بروز عارضه یا عوارض خاص بعد از عمل‌های لاغری مانند اسلیو یا بای پس معده، حدود ۴% خواهد بود که در برابر خطرات و عوارض چاقی و اضافه وزن ناچیز است!

بخوانید  فرق جوش مقعدی با بواسیر چیست ؟

با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای و سطح سلامت بیمار، ممکن است عوارضی مانند خونریزی، ترومبوز عمیق وریدی (لخته خون)، آمبولی ریه، عوارض جانبی بیهوشی، عفونت از محل برش یا حفره شکم، درد ناشی از عمل، ذات‌الریه اتفاق بیفتد که تجربه جراح، در جلوگیری از بروز این عوارض و اتفاقات موثر خواهد بود.

عوارضی که بعد از عمل‌های لاغری اسلیو و بای‌پس ممکن است اتفاق بیفتد که کاملا به رفتار بیمار وابسته خواهد بود، شامل سنگ کیسه صفرا، نشتی معده، کمبود تغذیه‌ای مانند کمبود ویتامین، سندرم دامپینگ (تخلیه سریع معده)، یبوست و زخم معده است.

توجه داشته باشید که این عوارض در پی رفتارهای غیراصولی در تغذیه و رژیم غذایی نامناسب بیماران بعد از عمل اسلیو و بای‌پس معده اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از بروز این عوارض می‌توانید از پزشک خود بخواهید برنامه غذایی یا دستورالعمل‌های غذایی به شما ارائه دهد.

اکثر جراحان لاغری در ایران، همانند دکتر محمدرضا فرهمند، برای بیماران خود بعد از عمل دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از بروز این عوارض تدوین و ارائه می‌کنند. بدیهی است که در صورت پیروی از این دستورات، بروز عوارض دور از ذهن خواهد بود.

بخوانید  دانه های سفید در مدفوع نشانه چیست؟

تفاوت عمل اسلیو و بای پس معده از نظر رژیم غذایی

تغییرات رژیم غذایی که باید بعد از عمل اسلیو معده و بعد از عمل بای‌پس معده ایجاد کنید، عموماً یکسان هستند. این تغییرات معمولا به شرح زیر است:

•    شما فقط در چند روز اول پس از جراحی مایعات مصرف خواهید کرد.
•    مدت کوتاهی بعد، می‌توانید غذای پوره شده و سپس غذای نرم بخورید. شما این رژیم را برای ۴ تا ۶ هفته پس از عمل لاغری خود باید ادامه دهید.
•    شش هفته پس از جراحی، می‌‌توانید غذای معمولی بخورید.

نکات مهم خوردن غذا که باید بعد از جراحی اسلیو معده یا بای‌پس معده رعایت کنید عبارتند از:

•    خوردن مقادیر کم و توقف در زمانی که احساس سیری کردید
•      جویدن کامل غذای مصرفی
•    آهسته غذا خوردن
•    مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های تجویز شده
•    هیدراته ماندن با نوشیدن آب کافی
•    دوری از غذاهایی که هضم آنها دشوار است، مانند گوشت سفت و نان
•    منع مصرف نوشیدنی‌های گازدار
•    نکته مهمی که بعد از عمل لاغری باید به آن دقت باشید، این است پس از عمل اسلیو معده و بای‌پس، پرخوری نکنید. چرا که معده شما ممکن است کشیده شود و مجدد به حجم قبلی خود بازگردد.

بخوانید  علل شکستن ایمپلنت و راه درمان آن

در این مطلب به بررسی کامل تفاوت عمل اسلیو و بای‌پس معده پرداختیم. در صورتی که متقاضی انجام این عمل‌های لاغری هستید، فقط باید تفاوت قیمتی آن را بررسی کنید که در این مطلب امکان بازگو کردن قیمت وجود ندارد. برای استعلام قیمت و بررسی آن در این دو عمل لاغری، بهتر است وقت مشاوره تنظیم کرده و پس از بازگو کردن شرایط کلی خود، قیمت عمل جراحی را استعلام کنید.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد تفاوت عمل اسلیو و بای‌پس معده در چیست؟