×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فرهنگ سازمانی برای چه شکل میگیرد ؟

اصطلاح فرهنگ سازی یک راهکار مشخص شده برای رفتار مجموعه یک سازمان است. در واقع این اصطلاح به مجموعه رفتار هایی که برای یافتن ارزش ها و باورهایی که در بین تیم سازمان وجود دارند طراحی می شود. این راه کار ها برای رسیدن به اهداف سازمان طراحی می شوند. در حقیقت یک ارگان یا مجموعه زمانی می تواند از دیگر ارگان ها پیشی بگیرد یا در چارچوب نظام خود موفق باشد که از اصول و استراتژی قوی برخوردار باشد.

اگر یک سازمان از فرایند اصولی و قوی بهره مند باشد می تواند به سه چیز دست پیدا کند:

  • پرسنل در هر شرایطی باید تابع مدیریت ارشد است.
  • آنچه از کارمند انتظار می رود جوابگوی آن هستند.
  • پیروی از اصول و چارچوب سازمان و ایجاد زمینه ای برای پیشرفت شرکت برابر با پاداش گرفتن.

 

انواع فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی به چهار گروه تقسیم می شوند. این چهار گروه بر پایه انعطاف پذیری در برابر رویکرد های داخلی و خارجی یک سازمان تعریف شده است.

  • قبیله ای
بخوانید  آخرین خبر از تعطیلی شنبه و یکشنبه هفته آینده | تصمیم دولت برای تعطیلی روزهای چهاردهم و پانزدهم مرداد اعلام شد

این فرهنگ اجرایی از یک چارچوب دوستانه تشکیل شده است که در آن رهبر را به عنوان یک مربی قلمداد می کنند و همه در جهت رسیدن به یک هدف مشخص تلاش می کنند. در این ساختار حس وفاداری در همه اعضا مشاهده می شود و بین کارکنان و رهبر گروه یک رابطه تیمی و صمیمی وجود دارد.

· سلسله مراتبی

در این رویکرد شما می توانید یک سلسله قدرت را مشاهده کنید که حاکی از رهبر، رده مدیران و کارکنان می باشند. در این حوزه رهبران نقش هماهنگ کننده را دارند و نفوذ و قدرت آنها قابل اثبات است. در واقع با داشتن فرآیندی مشخص در جهت انجام وظایف می توان ثبات و انعطاف پذیری و در نهایت ریسک قابل توجهی را اجرا کرد.

  • بازار

در فرهنگ سازمانی بازار سودآوری و کسب درآمد در راس کار قرار دارد. هدف اولیه با اجرای یک محیط رقابتی و رشد و پیشرفت تمرکز دارد در نهایت باید عملکرد مورد ارزیابی قرار گیرد. این رویکرد به نتیجه نهایی توجه دارد و بیشترین تمرکز خود را روی نتیجه معطوف می کند و ارضاء نیاز و رضایت اعضای درونی کم رنگ می باشد.

  • توسعه گرا
بخوانید  5 روش برای چطور برند شخصی مان بسازیم ؟

همان گونه که از نامش مشخص است بر نوآوری و ابتکار تاکید دارد. فعالیت این گروه بیشتر ریسک پذیر است و از انعطاف چشم گیری برخوردار می باشد. جذب و ایجاد انگیزه برای مشارکت و همکاری در جهت یافتن رویکردی نوین برای کارکنان و اعضای تیم دلیل پیشرفت این ایده می باشد. این دسته افراد خلاق را برتر از دیگر اعضا می داند و فردیت افراد اولویت به رضایت جمع است.

فرهنگ سازمانی محافظه کار

در یک سازمان، فرایند فرهنگ سازمانی نقش های مختلفی را بر عهده دارد. وجود یک رویکرد منحصر به فرد در یک شرکت می تواند برای آن شرکت مرز هایی را تعیین نماید. به عبارت دیگر یک شرکت با اجرای چارچوب مشخص شده از یکدیگر جدا می شود به بیان ساده تر جدا شدن به منظور تفکیک وظایف می باشد. اجرای این رویکرد در اعضای تیم یک حس تعهد و وفاداری به کار خود را به وجود می آورد که گاهی این تعهد در شخص یک وفاداری عمیق ایجاد می کند.

بخوانید  تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم

در نهایت این فرهنگ سازی به عنوان یک متریال محافظه کار یا کنترلی ایفای نقش می کند که سبب شکل دادن به رفتار و احساس مسئولیت آنها می شود.

مؤلفه های فرهنگ سازمانی چیست؟

آنچه مشخص است در یک شرکت یا اداره اگر بخواهید مراحل فرهنگ سازی را اجرا نمایید یا برنامه ای در جهت رسیدن به اهداف شرکت پیاده نمایید بی شک به احتمال زیاد با مقاومت کارکنان مواجه خواهید شد. لذا اجرای یک چارچوب اصولی می تواند در ایجاد یک تحول عمیق اثر گذار باشد.

فرهنگ سازمانی

با آگاهی از مولفه های فرهنگ سازمانی شما می توانید در این راه گامی موثر را بردارید. این مولفه ها می توانند حوزه های مختلفی را در گیرد که به شرح زیر هستند:

· داشتن احساس مسئولیت و مسئولیت پذیر بودن

· داشتن وجدان کاری

· سخت کوشی و جدیت در اجرا فرایند کار یا رسیدن به هدف

· داشتن نظم و انضباط کاری

بخوانید  رسول دانیال زاده نمین کارآفرینان برتر صنعت کشور در حوزه فولاد کیست ؟

· همتراز کردن اهداف شخصی و سازمانی

· داشتن و اجرای چهارچوب و اصولی شفاف در کار

· فروتن بود

· در اختیار قرار دادن شگرد و اطلاعات کسب شده

· داشتن ابتکار و نوآوری

· مثبت اندیش بودن

فرهنگ سازمانی بازاری چیست؟

آنچه در فرهنگ سازمانی بازار مطرح است نتیجه حاصل از تلاش چیست. پایه رسیدن به اهداف سازمان تلاشی سخت و طاقت فرسا است. در فرایند اهداف شرکت، رئیس و مدیران ارشد از نیروی کاری یا تیم خود انتظار زیادی دارند. با سپردن یک هدف مشخص به اهداف گروه آنها را تحت فشار قرار می دهند که به آنچه می خواهند برسند. آنچه مهم است در این سیستم، شما با موفقیت شدن تشویق می شوید و در اثر یک عمل اشتباه توبیخ خواهید شد.

در کدام فرهنگ سازمانی بیشترین احساس مسئولیت وجود دارد
همانگونه که قبلا فرهنگ سازمانی را دسته بندی نمودیم و شرحی از چارچوب و اصول اجرایی آن را مشخص کردیم مشخص شد که روش قبیله ای دوستانه ترین حالت مشارکتی است. روش تیم گرایی یا قبیله ای در حقیقت شبیه به یک خانواده می باشد و از ماهیت و اصول مسئولیت پذیری برخوردار است. احساس مسئولیت یک تعهد درونی و ذاتی است که فرد در حین انجام وظایف محول شده به آن در وجود خود احساس می کند.

بخوانید  حکم سبدگردانی بدون مجوز چیست ؟

در کدام فرهنگ سازمانی تغییر تهدید جدی
تغییر یک فرهنگ سازمانی اجرا شده همانند یک نبرد می باشد به ویژه اگر نقطه شروع برای شما مشخص نباشد. اما اگر بخواهیم از بین انواع فرهنگ سازمانی مشخص نماییم کدام یک در مقابل تغییر بسیار مقاومت می کند؟ در حقیقت رویکرد قدرتی مجموعه از ارتباطات ارباب رجوع است. اما با مرور زمان و تغییر وظایف خود به خود مدیران و کارکنان باید خود را هماهنگ نمایند تا سازمان در جهت پیشرفت بیشتر قدم بردارد.

سطوح فرهنگ سازمانی

سطوح فرهنگ سازمانی متشکل از موارد زیر می باشند:

· داشتن ثبات مالی

· داشتن رابطه متعامل و مشتری مداری

· انجام فعالیت و عملکرد در بهترین شکل ممکن

· افزایش سطح دانش و یادگیری اعضای تیم

· وجود تیم های داخلی سازمان

· وجود یک مشارکت ایده آل و متحد

· ایجاد احساس مسئولیت نسبت به تمام مردم در انجام وظایف

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد فرهنگ سازمانی برای چه شکل میگیرد ؟