×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

ایمپلنت و سرطان – کاشت ایمپلنت یکی از روشهای رایج و موثری است که امروزه بسیاری از متخصصین برای جایگزین دندان از دست رفته افراد، انجام آن را پیشنهاد می دهند. این روش مزایای بیشماری داشته که از جمله دوام و استحکام بالای آن برای مدتی طولانی است و به این ترتیب یکی از نگرانی ها و دغدغه افراد برای خالی ماندن جای دندانشان برطرف خواهد شد. در این مقاله به یکی از باورهای رایج و البته اشتباه در بین عموم مردم خواهیم پرداخت و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا به راستی ایمپلنت دندان باعث سرطان فرد می شود یا خیر؟ برای آگاهی از این موضوع مطالب ما را در ادامه این گزارش دنبال کنید.

 

منظور از ایمپلنت چیست؟

امروزه یک از روش های دائمی و موثر برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته افراد و همچنین اصلاح طرح لبخند وی، جراحی و کاشت ایمپلنت است. در واقع اگر به فکر جایگزینی برای دندان های از دست رفته خود نباشیم به مرور زمان باید شاهد تحلیل رفتگی لثه و استخوان های فک، بروز انواع مشکلات گوارشی و تلفظی، برهم خوردن نظم و تعادل دندان های مجاور و مشکلات این چنینی بود که بدون شک عوارض جبران ناپذیری را برای فرد به دنبال خواهد داشت. بنابراین دندانپزشکان متخصص حوزه زیبایی به فکر جایگزینی برای دندان های از دست رفته فرد افتاده اند که تاکنون کاشت ایمپلنت نتایج رضایت بخشی را در این حوزه به همراه داشته است.

بخوانید  کامپوزیت ونیر چیست؟

 

عوارض کاشت ایمپلنت

اگرچه ایمپلنت از مزایای بیشماری برای فرد برخوردار بوده و مهمترین آن حفظ اعتماد به نفس در فرد است اما این بدان معنا نیست که این اقدام ریسک ها و عوارض خودش را نداشته باشد. بلکه کاشت ایمپلنت نیز همانند سایر عمل های جراحی با ریسک همراه بوده و عوامل مختلفی بر میزان موفقیت این عمل نظیر کیفیت استخوان فک، بافت لثه، میزان تراکم و … تاثیر گذار می باشد. از همین رو برای کاهش نگرانی ها و دغدغه های فرد از بابت عوارض بعد از این عمل با توجه به هزینه گزافی که برای هر واحد آن پرداخت می کند؛ بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص و مجرب کاشت ایمپلنت صورت گیرد.

 

از عوارض احتمالی جراحی ایمپلنت می توان به موارد مطرح شده در زیر اشاره کرد :

_ شکستن و ترک تاج دندان

_ از بین رفتن بافت استخوان یا لثه

_ کاشت ایمپلنت و بروز سرطان در فرد

بخوانید  بررسی جامع کامپوزیت ، لمینت و ایمپلنت دندان

_ خونریزی در حد خفیف و به مدت یک هفته

_ از دست دادن استحکام ایمپلنت و لق شدن آن

_ بروز عفونت به صورت تورم و زخم در محل قرار گیری پایه آن

_ التهاب لثه ناشی از جوش نخوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک

_ آسیب دیدگی عصب با علائمی نظیر بی حسی و درد در چانه، لب ها و لثه

 

آیا کاشت ایمپلنت و یا لمینت دندان باعث سرطان می شود؟

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که اگر برای دندان های از دست رفته خودشان به کاشت ایمپلنت روی آورند؛ ممکن است با سرطان و یا بیماری های جدی دیگری رو به رو شوند. در واقع این سوالی است که اکثر افراد بعد از توصیه برای پر کردن جای دندان از دست رفته فرد از او پرسیده تا با خیالی آسوده و راحت برای این جراحی تصمیم گیری کنند. در پاسخ به این سوال که آیا کاشت ایمپلنت و یا دندان باعث سرطان می شود؟ باید گفت که این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد؛ بلکه کارسینومای دهان نوعی تومور سرطانی است که پوست و سلولهای بافت دهان و لثه را درگیر کرده و همین موضوع باعث ایجاد این باور اشتباه در بین مردم شده است.

بخوانید  مهمترین شرایط ایمپلنت دندان

بنابراین اگرچه به هنگام کاشت ایمپلنت، سلول های موجود در سطح و لایه های میانی پوست تحت تاثیر قرار می گیرند اما تنها عوارض مرتبط با این عمل جراحی مواردی است که در قسمت قبل بیان شده و در صورت بروز هر یک، با مراجعه به موقع به پزشک متخصص می توان آن مشکل را به شکلی برطرف کرد.

 

چقدر احتمال دارد که ایمپلنت باعث سرطان شود؟

در این زمینه که ایمپلنت باعث سرطان می شود مطالعات زیادی شده است و نتیجه ای که این تحقیق ها داشت این است که کاشت ایمپلنت با سرطان هیچ ارتباطی ندارد، و با توجه به تحقیقات ژورنال ایمپلنتوری آمریکا سرطان دهانی از طریق کاشت ایمپلنت نزدیک به صفر است.

 

دلایل ابتلا به کارسینومای دهان

به طور کلی می توان گفت که بیش از 95 درصد مبتلایان به این عارضه دهانی به صورت مکرر و کنترل نشده ای به مصرف دخانیات و مشروبات الکی روی آورده اند و حدود 5 درصد باقی مانده نیز به دلایل مختلف نظیر عفونت های مزمن دهان و دندان، ژنتیک و یا حتی سبک زندگی اشتباه و استفاده بیش از حد داروهای شیمیایی به این عارضه مبتلا شده اند. بنابراین بهداشت دهان و دندان و سبک زندگی سالم و صحیح از مهمترین نکاتی است که یک شخص باید در طول زندگی خویش آن را مورد توجه قرار داده و با مراجعه به موقع به پزشک از وضعیت سلامتی خود آگاه شود.

بخوانید  کشیدن کدام دندان درد بیشتری دارد

باتوجه به حساسیت این موضوع و رابطه آن با کاشت ایمپلنت بهتر است که بدانید در طی چند سال اخیر تحقیقات فراوانی در خصوص این موضوع انجام گرفته که بر اساس نتایج حاکی از آن می توان گفت که تنها کمتر از ۰.۰۰۰۱۷ احتمال بروز سرطان بعد از جراحی ایمپلنت در شخص وجود داشته که آن هم ناشی از مشکلات و بیماری های زمینه ای، عفونت های پنهان دهان و … می باشد. بنابراین انتخاب یک پزشک خوب و حاذق در این زمینه می توان از نگرانی و دغدغه های شما در خصوص ابتلا به این عارضه تا حد زیادی کاسته و هر چه زودتر به فکر زیبایی و سلامت دندان های خود باشید.

تفاوت کارسینوما و التهاب لثه

همانطور که اشاره شد، یکی از عوارض ایمپلنت بعد از کاشت که ممکن است برای فرد پیش آید، تورم و التهاب لثه است که به اشتباه برخی از پزشکان، آن را به کارسینوما ارتباط می دهند و این موضوع دغدغه و نگرانی بیشماری را برای فرد به همراه دارد. بنابراین امتناع ورزیدن از درمان به موقع عوارض ناشی از کاشت های دندانی و تشخیص نادرست پزشک عواقب جبران ناپذیری را برای فرد به دنبال خواهد داشت.

بخوانید  هر آنچه در مورد ایمپلنت دندان باید بدانید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟