×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

پیوند استخوان فک

بیشتر مردم این باور را دارند که استخوان ها اجسامی سخت، غیر قابل انعطاف پذیر و غیر قابل تغییر است اما این موضوع می تواند برای استخوان هایی که از دندان ها پشتیبانی می کنند کاملا متفاوت، مضر یا مفید باشد، برای مثال شما در هنگام ، ایمپلنت، ارتودنسی و … از قابلیت انعطاف پذیر استخوان پشتیبان دندان ها برای جابه جایی دندان استفاده می کنید. گاهی در مواردی نیاز به پیوند استخوان فک می باشد.

پیوند استخوان فک چیست؟

بسیاری از افراد تا به حال درباره پیوند استخوان فک نشنیده اند و اطلاعات کافی را ندارند، جراحی پیوند استخوان فک را می توان یک فرآیند بازسازی برای پر کردن بخشی از فک یا جایگزین کردن بخشی از فک دانست، این جراحی با استفاده از استخوان یا موارد شبه استخوان انجام می شود تا شرایط مناسب برای ایمپلنت، لمینت، ارتودنسی و… ایجاد شود و دندان های از دست رفته بازگردانده شود.

بخوانید  ۵ علت اصلی زرد شدن دندان ها کدامند؟

چرا باید از پیوند استخوان فک استفاده کنیم؟

هنگامی که دندان های شما به محکمی و با ثبات بالا در دهانتان قرار می گیرند، فک شما به عنوان یک فک سالم و بدون نقص اجازه تغییری در استایل دهان را نخواهد داد یا ممکن است به دلایل مختلف استخوان فک تحلیل برود و از دندان های شما پشتیبانی نکند، در این موارد شما در جراحی مختلف برای تغییر استایل فک یا جلوگیری از تحلیل استخوان فک و لق شدن دندان ها می توانید از جراحی فک استفاده کنید و علاوه بر تغییر استایل فک، دندان های خود را محکم سازی کنید.

پیوند استخوان فک

مزایای پیوند استخوان فک:

  1. ایجاد ثبات برای فک و دندان های شما:
    پیوند استخوان فک یکی از مهم ترین عامل های پایداری فک شما خواهد بود، شما می توانید با استفاده از پیوند فک ثبات دندان های خود را بالا ببرید و به عنوان نوعی ترمیم کننده برای اسکلت فک استفاده کنید، برای مثال زمانی که شما جراحی ایمپلنت و لمینت انجام می دهید، می توانید با استفاده از جراحی فک بی نظمی استخوان فک خود را ترمیم کنید و شکل فک خود را تنظیم نمایید. زیرا جراحی فک می تواند نوعی بازسازی برای دندان های شما باشد تا از هرگونه مشکل در بعد از لمینت و ایمپلنت مانند لق شدن دندان ها جلوگیری شود.
  2. محافظت از فک و دندان ها:
    پیوند استخوان فک را می توان نوعی محافظ برای فک ها معرفی کرد که می تواند به صورت جدی از تخریب استخوان های فک جلوگیری کرده و از فرایند های تهاجمی در پریودنتال ها جلوگیری کند.
بخوانید  علل شکستن ایمپلنت و راه درمان آن

پیوند استخوان فک

پیوند استخوان برای فک چگونه انجام می شود؟

برای پیوند استخوان برای فک ابتدا مورد نظر ناحیه مشخص شده را برای جراحی که مورد آسیب قرار گرفته است، بررسی می کند تا وضعیت عمومی لثه ها و دندان ها را بررسی کند ، سپس در مکان هایی که دندان های مورد نظر در شرایط بدی قرار دارند، رادیو گرافی و سی تی اسکن انجام می شود تا عمق و عرض استخوان تعیین شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

سپس با توجه به نتیجه بررسی شده دندانپزشک محل های مورد نظر را بررسی کرده و آن ناحیه را بی حس می کند تا لثه را بررسی کند و تعیین کند که لثه مورد نظر به چه نوع استخوانی نیاز دارد و چگونه باید جراحی انجام شود.

سپس در ادامه لثه را در این جراحی از دندان جدا می کند تا بتواند به ریشه و دندان های شما دسترسی داشته باشد و ریشه ها را با موارد پیوندی پر می کند، در ادامه دندانپزشک ضایعات غشاها را تمیز می کند و ضایعات موجود در استخوان را نیز خارج می کند.

بخوانید  بهترین ایمپلنت مال کدوم کشوره؟

غشا در ابتدا درمان برای پوشاندن مواد پیوندی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث جلوگیری از رشد لثه در ضایعات استخوان ها خواهد بود، در ادامه زمانی که پیوند مورد نظر در جای خود قرار بگیرد، لثه در جایگاه مورد نظر خود قرار می گیرد و به مکان مورد نظر بخیه زده می شود.

قابل ذکر است که این بخیه ها 10 روز بعد از جراحی کشیده می شوند البته در برخی از بیماران بخیه ها جذب می شوند و قابل کشیده شدن نیستند.

فرآیند جراحی پیوند فک را در حدود 60 دقیقه یعنی یک ساعت انجام می دهند و متخصص باید از 6 تا 9 ماه بعد از جراحی بیمار را برای مطمئن بودن از عمل جراحی و به وجود نیامدن مشکل همراهی کند تا در نهایت استخوان به عنوان یک بافت نرم در جایگاه اصلی قرار بگیرد و باعث اتصال دندان ها به فک شود.

در این متن به صورت کلی برای شما چگونگی انجام جراحی فک را توضیح دادیم، برای بدست آوردن اطلاعات پزشکی بیشتر، بخش مقالات سایت ویکی مدیکال را مطالعه بفرمایید.

بخوانید  روش های مرتب کردن دندان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد پیوند استخوان فک