×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

نقش آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت

نقش آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت یکی از موضوعات قابل توجه در حوزه دندانپزشکی است که معمولا امروزه دندانپزشکان از شیوه های نوینی نظیر و یا کاشت ایمپلنت برای رفع مشکلات دندانی کمک می گیرند. در واقع حفظ سلامتی دندان ها به لحاظ عملکرد و زیبایی آنها نخستین شرط و اولویت اساسی افراد متخصص بوده و گاها بنا بر دلایل معلوم آنها برای حفظ توازن و تعادل دندان ها مجبور به استفاده از روش های جایگزین نظیر کاشت ایمپلنت هستند. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را هر چند به صورت مختصر اما مفید در خصوص نقش آنتی بیوتیک ها بر روی بهبود روند درمان ایمپلنت در اختیار شما خوانندگان محترم قرار دهیم.

 

آشنایی با ایمپلنت دندان

از سال های دور دندانپزشکان برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته و حفظ سلامتی و زیبایی دهان مجبور به استفاده از متد رایجی نظیر پروتزهای متحرک یا همان دندان مصنوعی، بریج ها و روکش ها بودند. اما امروزه از متد جدیدتری به نام درمان ایمپلنت به عنوان جایگزین تمامی این شیوه ها استفاده می شود که از نظر جلوه و عملکرد بسیار مطلوب تر از آنها به نظر می رسد. در شیوه درمان ایمپلنت از پایه ای تیتانیومی که سازگار با بدن انسان بوده به عنوان ریشه مصنوعی پروتزهای دندانی استفاده شده و بعد از کاشت و پیوند خوردن بافت استخوان فک با آن نوبت به نصب پروتز بر روی این پایه می رسد. اگرچه ایمپلنت در مقایسه با دیگر شیوه ها از طول زمان و قیمت بیشتری برخوردار بوده اما مزایای آن نظیر تحریک مثبت استخوان ساپورت کننده و حفظ ابعاد استخوان درست مثل ریشه دندان و همچنین جلوه طبیعی و ثابت آن باعث محبوبیت این شیوه درمانی در بین عموم افراد جامعه شده است.

بخوانید  ارتودنسی در دوران بارداری

درمان ایمپلنت

تاثیر آنتی بیوتیک ها در درمان ایمپلنت

علی رغم محبوبیت بسیار ایمپلنت به عنوان جایگزینی مناسب برای پر کردن فضای خالی دندان های از دست رفته اما ممکن است که پایه آن در اثر عوامل متعددی شکسته یا شل شود. از جمله این عوامل را می توان به تجمع آلودگی باکتری های اطراف پایه فیکسچر ایمپلنت نسبت داد که درمان این عفونت های بیومتریال به سختی امکان پذیر بوده و در بیشتر مواقع نیاز به درآوردن این فیکسچر های آلوده به باکتری می باشد.
از همین رو دندانپزشکان قبل از عمل جراحی کاشت ایمپلنت اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی برای پیشگیری از عفونت در محل نصب ایمپلنت می کنند که مصرف این پروفیلاکسی آنتی بیوتیک بر حسب موارد خاصی و بنا بر تشخیص پزشک صورت می گیرد.

نقش آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت

موارد تجویز پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت

اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی به موارد خاصی که نیاز به تجویز آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت دارند، اشاره ای کوتاه داشته باشیم؛ می توان تجویز آنتی بیوتیک قبل از عمل کاشت ایمپلنت برای هر یک از موارد مطرح شده در قسمت ذیل را برای این بخش برشمرد:

بخوانید  ضد عفونی ایمپلنت ها چگونه انجام می شود؟

– افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا مبتلا به بیماری های اندوکاردیت عفونی
– انجام جراحی در ناحیه عفونی
– طولانی بودن مدت زمان جراحی کاشت ایمپلنت
– ورود ماده خارجی به بدن انسان نظیر پایه ایمپلنت

 

عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت

اگرچه مصرف آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک قبل از شروع عمل هیچ گونه تاثیری بر روند درمان ایمپلنت نداشته اما به طور کل مصرف این ماده بنا بر تجویز پزشک می تواند عفونت های احتمالی بعد از جایگذاری ایمپلنت را به حداقل میزان خود برساند و به ماندگاری و طول عمر بیشتر آنها کمک شایانی نماید. از جمله عوارض جانبی و ناخواسته ناشی از مصرف آنتی بیوتیک برای درمان ایمپلنت را می توان به اسهال، واکنش های آلرژیک و .. نسبت داد. از همین رو با توجه به امکان ایجاد مقاومت باکتریایی در خصوص مصرف آنتی بیوتیک، برخی از متخصص قبل از جراحی مصرف این نوع ماده را تجویز نمی کنند؛ چرا که در صورت عفونی شدن ایمپلنت دندان هیچ احتمالی برای موفقیت در عمل کاشت وجود نخواهد داشت.

بخوانید  کشیدن دندان عقل در خانه

نقش آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت

کاندیداهای عفونت ایمپلنت دندان

معمولا افرادی بعد از کاشت ایمپلنت دندان با عفونت لثه و … مواجه می شوند که در طول زندگی خود از مصرف دخانیات و سیگار خودداری نکرده و به بهداشت و سلامت دندان های خود رسیدگی نمی کنند. همچنین افراد مبتلا به بیماری دیابت و یا کاهش و اضافه وزن نیز از دیگر گزینه های ممکن برای ابتلا به عفونت های بعد از کاشت ایمپلنت هستند که با تجویز آنتی بیوتیک به روند بهبودی کاشت ایمپلنت کمک خواهد کرد. دقت داشته باشید که در صورت داشتن سابقه هرگونه بیماری از قبلی مشکل قلبی، دریچه قلب و قلب مصنوعی و … پزشک خود را در جریان گذاشته؛ چراکه در برخی از مواقع مصرف این قبیل از داروها با خطرات و عوارض جدی همراه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظرات در مورد نقش آنتی بیوتیک در درمان ایمپلنت